Najkvalitnejší vozový park v Európe?
Technické a emisné kontroly vozidiel boli na Slovensku dlhé roky benevolentné, čo malo za následok, že naše cesty boli plné starých automobilov a motoristi neboli motivovaní udržiavať svoje vozidlá v technicky dobrej kondícii a kupovať novšie.
Azda každému vadili nevhodné zvuky motora alebo vytekajúci olej, ale keď išlo o bezpečnosť výfukového systému, bŕdz či dezény pneumatík, do údržby sa tak nehrnuli. Pritom ide o nedostatky, ktoré sa dnes často podieľajú na nespôsobilosti vozidiel na použitie v cestnej premávke.
V roku 2013 sa aj Slovensko zaradilo k civilizovanejšej časti Európy tým, že zaviedlo kamerové systémy na staniciach technickej kontroly (STK). Cieľom bolo obmedziť korupciu technikov, ktorá sa premietala do nepriaznivých štatistík úspešného absolvovania technickej a emisnej skúšky.
Z údajov spoločnosti TESTEK vyplýva, že toto opatrenie prišlo, ľudovo povedané, v hodine dvanástej. Od roku 2007 až do roku 2012 totiž percentuálny podiel neúspešných vozidiel na technickej kontrole z roka na rok klesal, v roku 2012 bolo ako nespôsobilých vyhodnotených iba 1,9 percenta všetkých vozidiel dostavených na stanicu technickej kontroly. Bolo to absurdne nízke číslo, ktoré podporovalo logický, no pritom celkom nesprávny záver, že Slovensko má kvalitnejšie autá ako ostatné krajiny Európy.
Ani kamerové systémy zavedené od roku 2013 však neboli receptom na podstatné zlepšenie situácie s korupciou technikov STK. Kamery na staniciach boli, ale nikto podrobne nekontroloval technikov, tí si teda mohli robiť čo chceli.
Ešte v roku 2018, kým neboli STK pod prísnym dohľadom, približne šesť percent kontrolovaných vozidiel skúškami neprešlo s hodnotením „spôsobilé“. Pre porovnanie - v štátoch EÚ s efektívnejším dohľadom to bolo 20 až 27 percent. Napokon prišiel rok 2019 a veľké zmeny na staniciach technickej kontroly, ktoré vo veľkej miere vylučujú korupciu technikov. Proces kontroly je dnes pod takým drobnohľadom, že nespôsobilé vozidlo prejde už len s ťažkosťami - hoci stále sú technici, ktorí vedia za päťdesiat či sto eur do vrecka vybaviť úspešnú technickú a emisnú kontrolu.
„Korektne vykonaná technická kontrola je zárukou toho, že sú autá na cestách bezpečné a neškodia životnému prostrediu. Donedávna to na Slovensku podľa štatistík vyzeralo tak, že máme najlepší vozový park v EÚ. Po tom, čo sme začali dohliadať nad STK my, čísla také ružové nie sú a viac odzrkadľujú realitu,“ hovorí Marián Rybianský, predseda predstavenstva TESTEK-u.
Koľko vozidiel dnes neprejde na STK a cez emisné kontroly?
„Zrazu sme zistili, že Slovensko presne zapadá do priemerných údajov únie a po našich cestách chodí raz toľko nebezpečných a pokazených áut, teda okolo 15 percent,“ uvádza sa v tlačovej správe spoločnosti. „V jednej zo staníc technickej kontroly bol dokonca medziročný nárast nespôsobilých vozidiel v tomto období viac ako 20-násobný. O tom, že na tejto konkrétnej STK nebolo všetko s „kostolným poriadkom“ svedčí aj fakt, že za rok mali zrazu o 30 percent menej klientov. Je zrejmé, že aj táto STK patrila medzi množstvo tých, kde technickou kontrolou „prechádzali“ nespôsobilé autá, pričom samozrejme nemožno vylúčiť súvis s korupciou,“ tvrdí Rybianský.
Z hľadiska nášho regiónu je bežné, že len 5 percent áut do troch rokov má nejaký vážny technický problém. Keď sa však pozrieme na kategóriu vozidiel vo veku 9 a viac rokov – pričom priemerný vek osobného vozidla v SR je 13,9 roka – tam už je situácia oveľa horšia.Vážne a menej vážne chyby má až 68 % vozidiel, prakticky teda prejde cez STK bez problémov ani nie tretina áut. Pri týchto údajoch je pochopiteľné, že tlak na technikov STK sa stupňuje a vznikajú aj príležitosti na nekalé konanie. No zdravie je len jedno a nik nechce byť zrazený autom, ktorému napríklad zlyhali brzdy. Preto je kontrola vozového parku štandardom v celej západnej Európe.
V Rusku zvažujú STK zrušiť úplne
Odstrašujúcim príkladom môže byť situácia z Ruska, kde zašla korupcia na STK tak ďaleko, že tamojší odborníci ju navrhujú úplne zrušiť, pretože kontrolami prešlo takmer každé vozidlo a zdôrazňujú, že technická kontrola nemá nič spoločné s bezpečnosťou na cestách.
Našťastie si aj u nás začíname uvedomovať dôležitosť udržiavania svojho vozidla v spôsobilom technickom stave. Napríklad zlyhanie alebo nerovnomerný účinok bŕzd môže mať fatálne následky na životoch a zdraví účastníkov cestnej premávky. Pritom špeciálne zariadenie na meranie účinku má len časť servisov na Slovensku, a tak na chybu prídu motoristi často až pri kontrole STK.