Na ktorú nápravu umiestniť lepšie pneumatiky? Túto chybu robí väčšina Slovákov!
Nezabudnite pred zimou dôkladne skontrolovať stav pneumatík. Poradíme vám, na čo sa pri kontrole zamerať a ako správne pristupovať k starším alebo opotrebovaným pneumatikám.
Vydané Text: Peter Orosz
### Životnosť
Pevne stanovená hranica životnosti neexistuje a zákon na Slovensku nedefinuje ani maximálny prípustný vek pneumatiky. Zatiaľ čo široká verejnosť sa domnieva, že správny čas na výmenu opotrebovaného plášťa nastáva už po piatich rokoch, odborníci z gumárenského priemyslu deklarujú životnosť až desať rokov. Je však dôležité kontrolovať ich stav, opotrebenie a hĺbku dezénu. **Starnutie pneumatík pritom ovplyvňuje nielen ich každodenné používanie, ale aj to, keď sa nepoužívajú** – počas dlhodobého státia vozidla na jednom mieste alebo pri nesprávnom skladovaní. Prihliadať treba tiež na kvalitu ciest alebo štýl jazdy. Z toho vyplýva, že životnosť pneumatík nie je ľahké určiť, a preto by ste k danej záležitosti mali pristupovať individuálne.
### Hĺbka dezénu
Zákon o cestnej premávke stanovuje minimálnu hĺbku dezénu zimných pneumatík na 3 mm, odborníci však odporúčajú aspoň 4 mm. **Milimeter navyše potrebujete aj pri ceste do zahraničia, napríklad v susednej Českej republike a v Rakúsku musí mať zimná pneumatika minimálnu hĺbku dezénu 4 mm.** Treba tiež pamätať na to, že tieto podmienky musia plášte spĺňať po celú zimu, nie len v okamihu nazutia na vozidlo. Je preto dôležité rátať s dostatočnou rezervou a priebežne hĺbku dezénu kontrolovať. ***Ak nemáte k dispozícii merač dezénu, môžete využiť jednoduchú pomôcku v podobe dvojeurovej mince.** Tá je dvojfarebná a vonkajší lem má na výšku presne 4 mm. Takto si môžete byť vždy istí stavom pneumatiky.
### Lepšie dozadu
Mnohí pri prezúvaní riešia otázku správneho rozmiestnenia pneumatík. Medzi motoristami prevláda názor, že pneumatiky v lepšom stave patria na nápravu, ktorá sa stará o pohon vozidla. Najmä majitelia vozidiel s predným náhonom toto rozhodnutie odôvodňujú tým, že predok prenáša na cestu výkon aj veľkú časť brzdnej sily. **Lepšie pneumatiky namontované vpredu však znamenajú významné zhoršenie stability a ovládateľnosti v náhlych núdzových situáciách na mokrom povrchu.** Aby sa znížilo riziko šmyku pri náhlych manévroch, ktoré vyžadujú rýchlu reakciu, odporúča sa montovať lepšie pneumatiky na zadnú nápravu, a to napriek zhoršeniu brzdnej dráhy. Práve zadná náprava je totiž zodpovedná za smerovú stabilitu auta.
### Pozor na tlak
Podobne ako v prípade ľudského tela, príliš nízky alebo vysoký tlak môže byť z dlhodobého hľadiska nebezpečný. Nesprávny tlak v pneumatikách pritom vplýva nielen spotrebu, ale aj na životnosť plášťov či jazdné vlastnosti auta. Je preto dôležité vedieť, že úroveň optimálneho nahustenia pneumatík stanovuje výrobca vozidla – tieto hodnoty sa nazývajú homologizovaný tlak. Nájsť ich môžete vo forme informačnej nálepky pri dverách, na klapke palivovej nádrže alebo priamo v manuáli od vozidla. **Po správnom nahustení by ste mali hodnotu tlaku v pneumatikách potom pravidelne kontrolovať.** Vo všeobecnosti považujeme pokles hodnoty o 0,2 baru/mesiac za akceptovateľnú stratu v bežných podmienkach. Na hodnoty však vplýva aj vonkajšia teplota. Vzduch je plyn, ktorý sa pri ochladení zmršťuje a pri zohriati rozširuje. Je vo všeobecnosti platné, že pri každej zmene teploty o 10 °C sa tlak mení o 0,1 baru (v zime klesá, v lete stúpa). Aj preto je dôležité hodnoty v pneumatikách pravidelne kontrolovať.
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!