Volkswagen plánuje novú továreň na batérie, môže vyrásť na Slovensku

Stane sa Slovensko ešte viac závislým na automobilovom priemysle?
Vydané  Text: 

Slovensko je horúcim kandidátom na umiestnenie celkom novej výrobnej spoločnosti nemeckého koncernu Volkswagen. Nový výrobný závod špecializovaný na batérie pre elektrifikované automobily by mal na Slovensko priniesť nielen nové pracovné miesta, ale podporiť status Slovenskej republiky ako silného partnera globálneho automobilového priemyslu. V „hre“ o umiestnenie novej výroby však nie je iba Slovensko. Volkswagen zvažuje aj Maďarsko, Českú republiku a Poľsko, [uvádza Automotive News Europe](https://europe.autonews.com/automakers/vw-decide-eastern-european-battery-plant-first-half-2022), odvolávajúc sa na agentúrne spravodajstvo Reuters. ### Nový závod má podporiť nezávislosť Volkswagenu Spoločnosť VW na začiatku tohto roka načrtla svoje plány na výstavbu šiestich tovární na výrobu batériových článkov v celej Európe do roku 2030. S celkovou ročnou výrobnou kapacitou 240 gigawatthodín na zabezpečenie dodávok svojich elektrických vozidiel by tak išlo o obrovský projekt, ktorý zamestná na tisíce nových pracovníkov. Jeden z týchto závodov má Volkswagen v pláne začať stavať už budúci rok, pričom jeho dokončenie sa odhaduje na rok 2027. Keďže Nemci plánujú túto továreň postaviť vo východnej Európe, rozhodujú sa medzi Slovenskom, Českom, Maďarskom a Poľskom. ### Česi tlačia na pílu Spoločnosť Volkswagen medzičasom uviedla, že sa plánuje rozhodnúť o umiestnení závodu v prvej polovici budúceho roka. Zároveň dodala, že rozhodnutie neodkladala po tom, čo český minister priemyslu **Karel Havlíček** v pondelok prehlásil, že jeho vláda očakávala rozhodnutie do konca roka. „*Ako viete, pri tomto rozhodovaní je potrebné vziať do úvahy príslušné podmienky krajiny, ekonomické prostredie, stratégiu elektrickej mobility a rámec dotácií*,“ povedal hovorca VW pre Reuters. Generálny riaditeľ skupiny VW **Herbert Diess** a **Thomas Schmall**, technologický šéf automobilky, navštívili v pondelok Českú republiku na výmenu so skupinou Škoda, ako aj na tému stratégie elektrifikácie krajiny. Generálny riaditeľ Škody **Thomas Schaefer** uviedol, že Česká republika, domovská krajina značky Škoda, by bola ideálnym miestom pre „aspoň jednu“ fabriku na batérie. ### Ďalších päť závodov Nielen východná Európa je pre Volkswagen dôležitá. VW si pre svoje ďalšie dve továrne na batérie už vybral Nemecko a Švédsko. Tretia továreň bude postavená vo Francúzsku, Španielsku alebo Portugalsku a otvorí by sa do roku 2026, upresnil **Thomas Schmall** počas marcovej konferencie Volkswagenu. Zvyšné dve továrne Volkswagen plánuje vybudovať do dokonca dekády v zatiaľ neurčených krajinách. ### Autovýroba na Slovensku pre pol milióna ľudí a autá vyrobené na Slovensku Napriek čomu, že je Česká republika zaujímavým kandidátom pre umiestnenie výroby batérií pre elektrifikované automobily, Slovensko takisto patrí k horúcim kandidátom. Automobilový priemysel je na Slovensku skutočne mimoriadne rozvinutý, častokrát sa stretávame s pojmami ako „Slovensko, automobilová veľmoc“. Na Slovensku sa skutočne vyrába najviac automobilov v pomere na jedného obyvateľa a aj závislosť ekonomiky na tomto priemysle je zásadná, pretože okrem samotných automobiliek tisíce ľudí pracujú v dodávateľských reťazcoch. Celkovo v automobilovom priemysle na Slovensku pracuje 450-tisíc ľudí (nepriamo, [zdroj, 2021](https://www.noviny.sk/ekonomika/595171-dalsia-slovenska-automobilka-musela-prerusit-svoju-vyrobu-dovodom-vsak-nie-je-lockdown)). Priamo má ísť o asi 177-tisíc ľudí ([zdroj, 2020](https://finweb.hnonline.sk/ekonomika/2069889-slovensko-vyrobilo-rekordne-vela-aut-zacina-sa-vsak-zmrakat-varuju-automobilky)). V súčasnosti je azda najsilnejším argumentom v prospech umiestnenia nového závodu na Slovensku **30-ročná úspešná prevádzka závodu Volkswagen Slovakia**. Spoločnosť vznikla v roku 1991 a dnes patrí medzi najvýznamnejšie spoločnosti na Slovensku. Uplatnenie poskytuje tisíckam zamestnancov v závodoch v Bratislave, Martine, Stupave, [uvádza spoločnosť](https://sk.volkswagen.sk/sk.html) na svojich webových stránkach. **Z Bratislavy** do celého sveta exportuje až 99 percent produkcie, ide o modely ako Porsche Cayenne, Volkswagen Touareg, Audi Q7 a Audi Q8, v minulosti sa v závode vyrábali aj vozidlá kategórie supermini pre SEAT, Škodu a Volkswagen.**Martinský závod** vyrába komponenty pre prevodovky a podvozky, **závod v Stupave** je otvorený od októbra 2014 a ide o nástrojáreň. Okrem toho sa na Slovensku vyrábajú aj vozidlá iných automobiliek. **Stellantis vyrába v Trnave** (predtým PSA Group Slovakia), aktuálne vyrába mimoriadne obľúbené modely Citroën C3 a Peugeot 208, podľa údajov z minulého roka denne vyprodukuje 1.395 vozidiel. V Tepličke nad Váhom **pri Žiline** má svoj výrobný závod **automobilka Kia** a v **Nitre** sa vyrábajú automobily vo výrobnom závode **Jaguar Land Rover Slovakia**. Okrem automobilek u nás pôsobia aj spoločnosti, ktoré sa aktívne zúčastňujú rozvoja autopriemyslu, špeciálne v oblasti elektromobility. Príkladom je spoločnosť InoBat, ktorá v závode vo Vodedaroch prevádzkuje závod na vývoj, výrobu a recykláciu batérií pre elektromobily. O jej najnovšom produkte sme písali iba pred niekoľkými týždňami:

Horúca správa: Jedna batéria v elektromobile na celý život? Slováci takú vyrobili a úspešne otestovali v NCT!

Slovenská batéria od InoBat pre elektromobily prekonala dnes bežne používané riešenie. Stojíme na prahu novej éry elektromobilov, v ktorých už batéria nebude problémom.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.