ANALÝZA: Po týchto autách túžia slovenskí motoristi najviac! Pozrite si prehľad najžiadanejších áut

Ponuka vozidiel na slovenskom trhu sa za posledné dva roky rapídne zúžila. Takmer 30 % áut je vo verzii SUV. Na dopyt to ale nestačí
Vydané  Text: 
Prehlbujúca sa kríza v automobilovom priemysle sa výrazne prejavuje aj v tohtoročnej ponuke inzerovaných vozidiel na slovenskom trhu. Ak sa pozrieme na ponuku automobilov podľa typu karosérie, počet ponúkaných áut v tomto roku klesol vo všetkých kategóriách. **Najnižší pokles je v prípade vozidiel SUV, ktorých slovenskí inzerenti ponúkajú najviac, a to 29,4 %.** Zatiaľ čo ich ponuka medziročne klesla o 4 %, dopyt vzrástol o 18 %. Spolu s tým sa zvyšuje vek a počet najazdených kilometrov. Vozidlá SUV zostarli o viac ako 12 %, pričom mladšie sú len viacmiestne vozidlá. Ponuka automobilov na slovenskom trhu naďalej klesá v dôsledku výpadkov vo výrobe nových áut, hoci predajcovia hlásia zvýšený dopyt. *„Príkladom krízy v automobilovom sektore je porovnanie ponuky a dopytu po vozidlách SUV. Podľa našich analýz vzrástol dopyt po SUV v tomto roku o osemnásť percent. Ponuka na trhu však v porovnaní s minulým rokom klesla o štyri percentá,“* uviedla Karolína Topolová. Ponuka všetkých automobilov na domácom trhu naďalej klesá. Najvýraznejšie sa prepadla ponuka viacmiestnych automobilov (25,3 %), sedanov (19,7 %) a hatchbackov (13,2 %).
Najčastejšie inzerované modely áut na Slovensku podľa karosérie v roku 2021
### Počet vozidiel klesá, ich vek a nájazd zase stúpa Spolu s klesajúcou ponukou automobilov sa zvyšuje ich vek a počet najazdených kilometrov. **Najvyšší medziročný nárast veku inzerovaných áut na slovenskom trhu možno pozorovať pri sedanoch,** kde autá zostarli o 32,2 % na 7,8 roka. Spolu s tým sa rapídne zvýšila aj hodnota kilometrov na tachometri, ktorá je najčastejšie 151 868 km. ### Najojazdenejšie v ponuke sú vozidlá MPV **Sedany však nepatria medzi celkovo najojazdenejšie vozidlá v ponuke.** Toto nie príliš pozitívne prvé miesto patrí vozidlám MPV, ktoré majú najčastejšie 10,7 roka a viac ako 180 000 kilometrov. Naopak, najmenej ojazdené bývajú, trochu paradoxne, pick-upy. *„Ako pozitívny trend vnímam dočasné pozastavenie zvyšovania cien inzerovaných ojazdených vozidiel. Tým sa Slovensko stalo veľkou výnimkou v strednej Európe, hoci len na krátky čas. Napríklad v susednej Českej republike ceny výrazne rastú,“* dodala Topolová.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »