Aktuality

„Je zbytočné bojovať proti tomu, čo prichádza z EÚ. Treba sa prispôsobiť,“ odkazuje ľuďom Richard Sulík

Richard Sulík
Zdroj foto: MHSR

Environmentálny balík Fit for 55, ktorým chce Európska únia radikálne znížiť produkciu emisií CO2 na starom kontinente vyvoláva politické vášne. Zatiaľ čo sme vás nedávno informovali o negatívnom postoji českého premiéra, Andreja Babiša, ktorý odmieta akékoľvek zakazovanie spaľovacích áut, slovenský minister hospodárstva vidí situáciu odlišne.

V rámci konferencie „Priemysel na odchode“ síce Richard Sulík spochybnil ambiciózne ciele Európskej únie, no zároveň podnikateľom odkázal zmieriť sa s pripravovanou klimatickou agendou.

Proti tomu, čo prichádza z EÚ, je zbytočné bojovať a treba sa iba prispôsobiť.

„Žijeme v dobe absurdít,“ konštatoval Sulík. „Sú to síce nezmysly, ale sú vytesané do kameňa,“ dodal k plánu znížiť emisie skleníkových plynov oproti roku 1990 o 55 percent.

V rámci pôsobenia Richarda Sulíka na poste europoslanca súhlasil s pôvodným plánom znížiť emisie o 35 percent. Vtedajšiu métu totiž pôvodne stanovili odborníci a sám ju považoval za primeranú.

Zástupcovia firiem však bijú na poplach. Ak dôjde ku schváleniu súčasnej podoby balíka Fit for 55, musíme očakávať postupné zdražovanie energií aj samotných výrobkov. Pre neustále rastúce náklady na elektrickú energiu môžu niektoré firmy pristúpiť k ukončeniu výroby na Slovensku. Alternatívou pre firmy môže byť presunutie výroby do krajín s benevolentnejšími emisnými normami v Ázii alebo USA.

Generálny riaditeľ rafinérie Slovnaft, Marek Senkovič, očakáva zvyšovanie daní na motorové palivá, ďalší rast ceny emisných povoleniek či tlak na využívanie extrémne drahého zeleného vodíka. Investície na dekarbonizáciu si podľa neho vyžiadajú bilióny eur.

KTO ZNEČISŤUJE NAJVIAC?

Nezisková vedecká organizácia UCS zverejnila graf znázorňujúci podiel vypúšťaných emisií CO2 s ohľadom na jednotlivé krajiny. Suverénne najväčšími znečisťovateľmi sú Čina (28 %) a USA (15 %). Nasledujú krajiny ako India, Ruská federácia, Japonsko či Nemecko.

Produkcia emisií CO2
Najväčší producenti emisií CO2 podľa krajín

Všetky krajiny Európskej únie sa na znečisťovaní podieľajú len necelými desiatimi percentami, v rámci ktorých predstavuje doprava 30 % podiel. Ak by sme kategóriu dopravy rozobrali na drobné, osobná automobilová doprava starého kontinentu v globále predstavuje zanedbateľný percentuálny dopad na životné prostredie.

Akýkoľvek zákaz výroby a predaja spaľovacích vozidiel by tak v konečnom dôsledku mal nízky vplyv na globálne čísla vypúšťaných emisií CO2.

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie