Magazín

Rozhovor so šéfom Volkswagenu: Herbert Diess predpovedá autám zlatú budúcnosť

Herbert Diess

Herbert Diess (1958) vyštudoval strojárstvo na technickej univerzite v Mníchove. Zanietený motocyklista pracoval v rokoch 1989 až 1996 v spoločnosti Bosch, následne prešiel do BMW, kde v roku 2003 prevzal riadenie motocyklovej divízie Motorrad a v rokoch 2007 až 2014 bol členom predstavenstva. Potom sa stal členom predstavenstva značky VW, od roku 2018 predseda predstavenstva koncernu VW. Zodpovednosť za značku odovzdal od 1. júla 2020 Ralfovi Brandstätterovi.

Diess plánuje pretvoriť koncern VW na technologickú spoločnosť. Kritici na neho, ako na každého, silno útočia. Z jeho hľadiska sa hodnota jednotlivých značiek vyvíja dobre. Jedno je isté: jeho kroky ovplyvnia koncern na dlho. Rovnako ako Chrobák, najdôležitejšia súčasť dedičstva značky VW.

Talianske preteky Rallye Stella Alpina ponúkajú cesty plné zákrut vedúce cez Dolomity a neskutočné výhľady z výšky 2 000 metrov. Zároveň je to aj priestor na rozhovor s Herbertom Diessom, šéfom koncernu VW. Pritom rozoberiete osamelosť, možných nasledovníkov a nové koncepty mobility. Šéf koncernu riadi VW Chrobák Mille Miglia z roku 1956 vylepšený brzdami, nápravami a 15-palcovými kolesami z Porsche 356. Na palube veterána to vyzerá, že Diess je úplne uvoľnený a užíva si pocit z jazdy v historickom aute.

Čo vám pri šoférovaní robí najviac radosť?

Riadenie. To hovorí o vlastnostiach vozidla najviac. Malo by byť precízne, citlivé, presné, ľahké a predovšetkým vo všetkých situáciách poskytovať dosť informácií.

V minulosti ste bývali často nespokojný s riadením v Audi. Z čoho to vychádzalo?

Pri požiadavkách na riadenie zohrávajú svoju rolu aj kritériá typické pre značku a taktiež aj osobné preferencie. Predtým sa mi riadenie vo VW zdalo o čosi precíznejšie a presnejšie, dnes má Audi špičkovo nastavené a upravené riadenie.

Vo VW bolo veľa problémov s kvalitou, najmä so spracovaním prvých testovacích vozidiel ID.3. Čo proti tomu robíte?

Naše vysoké nároky na zostavenie, medzery a lícovanie držíme ďaleko nad štandardmi, ktoré sú zvykom v tomto priemysle. Pokojne sa o tom môžete presvedčiť. Vnútorné obklady v ID.3 sú drahšie ako v Golfe. Je za tým zámer prikloniť sa k trvalo udržateľným materiálom a k modernému dizajnu, ktorý chvíľu trvá. Z našich vysokých kvalitatívnych štandardov nezľavujeme, kvalita musí sedieť.

Bolo z vášho pohľadu správne rozhodnutie, že ste sa vzdali riadenia značky VW?

Ralf Brandstätter to robí vynikajúco a má moju plnú podporu. Mám o čosi viac priestoru, aby som sa venoval premene koncernu v rámci transformácie celého nášho priemyslu. Momentálne venujem veľa času téme softvér a prepracovaniu našej stratégie, pretože od nej závisí budúcnosť nášho podnikania. A ako šéf koncernu mám možnosť zasiahnuť či podporiť všade, kde je to potrebné.

Čo si myslíte o automobilovej krajine Nemecko a mnohých jej kritikoch?

Kritika na autá ako také tu bude vždy. To ma vôbec neznepokojuje. Ľudia sa nechcú vzdať šoférovania. Autu ako takému predpovedám zlatú budúcnosť, pretože sa zbaví mnohých negatívnych prvkov. Viac ma vyrušuje diskusia o obmedzení rýchlosti. Na naše osobné slobody môžeme byť v Nemecku právom hrdí. Toho by sme sa nemali len tak ľahko vzdať.

Rovnako ako mnohí špičková manažéri, aj Herbert Diess čerpá inšpiráciu z diela Niccola Machiavelliho. Taliansky štátnický filozof sa zaoberal analýzou vplyvu moci. Ak niekto zodpovedá za viac ako 200 000 zamestnancov po celom svete, nájde v jeho diele dôležité poznatky o tom, ako viesť jednotlivé riadiace tímy.

Staviate všetko na elektromobilitu. Nevyrušuje vás, že ostatní sa zameriavajú aj na vývoj syntetických palív?

Elektromobilita je jediný spôsob, ako rýchlo a efektívne znížiť emisie CO2 z individuálnej dopravy. Ako potvrdzuje mnoho našich zákazníkov, elektromobilita funguje už dnes a stále lepšie. Rýchlu redukciu CO2 musí priemysel urobiť aj vzhľadom na potreby zmeny klímy. To ide iba s elektrifikáciou. Diskusiou o ďalších možnostiach, ktoré v najbližšom desaťročí ešte isto nebudú k dispozícii, iba mätieme zákazníkov. Proti nim hovorí fyzika, realizovateľnosť a v podstate aj samotný priemysel. To nepomáha nikomu. Potrebujeme jasné posolstvá od zväzov a politikov. Všetko ostatné spomaľuje ochranu klímy.

A ako to teraz vyzerá ďalej?

Momentálne som spokojný. Nástup elektromobility je úspešný, teraz sa už presadzuje aj celosvetovo – v USA, Číne a v Európe. Politické rámcové podmienky sú momentálne jasne dané. Celý priemysel pracuje na elektrifikácii produktového portfólia a stavia kapacity na výrobu batérií. Denne vzniká po celom svete nová nabíjacia infraštruktúra. V koncerne VW s radosťou pracujeme na ďalšom vývoji syntetických palív a palivových článkov. V cestnej doprave je to však vo veľkom nevyužiteľné. Matematika je v tomto prípade úplne jednoduchá. Na získavanie energie musíme vyžiť slnko a vietor. V elektromobilite sa potom do batérie dostane 75 percent energie. Pokiaľ by ste premieňali energiu na vodík, získate maximálne 25 percent. A to sa už meniť nebude, to je čistá fyzika. Pri palivových článkoch potrebujete trikrát toľko vetra ako pri elektromobiloch, pri syntetických palivách ešte dvakrát viac – teda šesťkrát viac ako pri elektromobiloch. To si dovolí iba málo ľudí.

Vzhľadom na nové a často drahé konštrukcie pohonu má mnoho ľudí strach, že si vozidlo jednoducho nebudú môcť dovoliť. Čo na to vravíte?

Tento strach je nepodložený. Práve pripravujeme plány do roku 2030. Dovtedy budú elektromobily dostupnejšie než vozidlá so spaľovacími motormi. Mobilita bude dostupnejšia. Otázne je, ako sa štáty postavia k daniam z minerálnych olejov. Elektrické modely e-Up aj ID.3 sú už dnes veľmi dostupné a v mesačných nákladoch aj vhodnejšie ako ich náprotivky so spaľovacími motormi up! či Golf.

Kde vidíte koncern VW v roku 2030?

Pracujeme na tom, aby sme boli ešte konkurencieschopnejší ako dnes. Celkový trh s mobilitou sa zdvojnásobí. Z dnešného pohľadu sa darí všetkým značkám. Cupra zabrala, VW je svetovým lídrom v elektromobiloch, Porsche predáva 80 percent svojich vozidiel čisto elektrických, Audi sa doťahuje na koncern Daimler, k tomu sa pridáva plne elektrické Bentley. Škoda je mimoriadne silná v regiónoch ako východná Európa a India. Nie všetky vozidlá, ktoré v tom čase budeme predávať, musia mať volant. Zákazníci, ktorí budú s nami takto na cestách spokojní, získajú čas na iné aktivity. Cez mobilný telefón si následne môžu u nás zaistiť mobilitu ideálnu na akýkoľvek životný krok či na každú príležitosť.

Čo znamená rastúca elektrifikácia a automatizácia pre Porsche?

Taycan sa medzi našimi zákazníkmi veľmi dobre ujal. Navyše vychádzam z toho, že aj modely ako Cayenne a Macan, ktorými jazdí mnoho našich firemných zákazníkov, sa budú svojimi jazdnými vlastnosťami odlišovať od konkurencie aj v autonómnom veku.

Ford elektrifikuje model F-150. Potrebujete také auto aj vy?

Elektrifikácia prináša do veci úplne nové svetlo, pretože SUV a pick-upy bude vďaka nej možné šoférovať aj bez zlého svedomia. Čisto elektrický pick-up si viem v USA dobre predstaviť. Mobilita zostane o emóciách. Ľudia to tak chcú.

Kto bude v budúcnosti vytvárať platformy? Vy či softvéroví giganti?

Vzhľadom na naše celosvetové pôsobenie je to výzva pre nás. Obchodný model sa zakladá na dátach, ktoré máme vo veľkej miere k dispozícii. Nevylučujeme partnerstvá, no dokážeme to aj sami. Moia sa bude starať o flotily a to aj vrátane ich opráv, údržby či správy. V tomto prípade ide o vytvorenie systémových schopností. Autonómne jazdiace vozidlo vieme postaviť aj sami, to zostáva naša hlavná schopnosť. Najdrahší a najnákladnejší je vždy systém riadenia. Na tom pracujeme s našou americkou pobočkou Argo. Ich technológia lidaru je dosť vpredu.

Vidíte v niektorom tíme aj svojho nástupcu?

Zatiaľ nemyslím na to, že by som mal prestať, vychovávať si potenciálneho nástupcu z vlastných radov je však dobrá myšlienka. Máme vynikajúci špičkový manažment, s novým predstavenstvom som veľmi spokojný.

Necítite sa vo svojej funkcii niekedy osamelý?

Dobre som sa zabýval a vo Wolfsburgu som dosť často. To si aj všimnete, že sa tu niečo hýbe. Naše závody na komponenty zvládajú transformáciu lepšie než akýkoľvek konkurent a výroba vozidiel dostala s projektom Trinity nový impulz. Som presvedčený, že sa ešte veľa zmení. Mnohé pohne aj intenzívnejšia konkurencia s Teslou.

-KONIEC ROZHOVORU-