1000 míľ československých: Z Prahy do Bratislavy bude cestovať stovka veteránov

Vezmite svoje deti na jazdu popri veteránoch a ukážte im, že automobilová história je čosi nádherné!
Vydané  Text: 
**1000 míľ československých** (česky *1000 mil československých*)bol automobilový diaľkový pretek, ktorý sa konal v rokoch 1933, 1934 a 1935 a hoci sa inšpiroval talianskym pretekom Mille Miglia, zachoval si jedinečnosť a nestal sa iba kópiou. V tých časoch sa diaľkové preteky stávali módnou záležitosťou, preto svoju verziu mali aj Nemci (10 000 km AvD).
Trasa československej verzie pretekov výlučne cestných automobilov (teda nie pretekárskych špeciálov) začínala v Prahe na Opletalovej ulici, kde sídlil **Autoklub Republiky československé**, a cieľ bol v Bratislave, kde sa automobily otáčali na spiatočnú cestu. **Pôvodná trasa s dĺžkou 1 540 kilometrov** síce nebola rovná tisícovka míľ, ale delilo ju od nej iba zopár desiatok kilometrov. Podľa údajov organizátora má aktuálna trasa „**1 180 kilometrov v plnej premávke**“.
Rok 1935 bol pre 1000 míľ československých na dlhé desaťročia posledným, až ich v roku 2013 obnovil Veteran Car Club Praha. V týchto dňoch sa účastníci pripravujú na ročník 2021, ktorý prebehne už 11. až 14. augusta 2021. „Najlepšie časy nenaháňame, ale zažívame“ je slogan, ktorý sa nachádza v úvode prezentačného dokumentu k pretekom. Tento slogan odráža realitu fanúšikov automobilových veteránov, ktorí so svojimi vozidlami zladili nielen záujmy, ale aj životný štýl. Organizátor umožňuje účasť iba vozidlám s rokom výroby do 1939, čo znamená, že starostlivosť o takéto staré vozidlá nie je iba obyčajným občasným hobby.
Minulého ročníka podujatia sa zúčastnilo až 110 automobilov s rokom výroby do 1939 a podľa slov organizátora každým rokom účasť rastie. ### Najväčšie hviezdy štartovej súpisky Keď je na jednom podujatí viac ako sto automobilových vereránov, je zrejmé, že sa bude na čo pozerať. Organizátor pritom avizuje niekoľko modelov, ktoré stoja za zvýšenú pozornosť, pretože sú vynimočné svojím statusom ako takým. Ide o **Walter Super 6, Aero 750 Sport, Praga Alfa špeciál, Škoda Superb 3000 OHV, INVICTA 4,5 litra Low Chassis** či **Bugatti 13 Brescia**.
### Program 1000 míľ československých 2021 Ročník 2021 prebehne počas štyroch dní (11., 12., 13. a 14.8.2021) rozdelený na celkovo **tri etapy**. **V prvý deň 11.8. budú veterány vystavené v Prahe od 13:00 hodiny**, **pretek začína na druhý deň 12.8. v Prahe** na Opletalovej ulici spred sídla Autoklubu Českej republiky, posádky vyrážajú na trať po jednej minúte v poradí podľa štartovacieho čísla. Cieľ prvej etapy je v rovnaký deň o ** 17:00 hodine v Bratislave na Hviezdoslavovom námestí** pred hotelom Radisson Blu Carlton. Tam budú vozidlá vystavené do 19:30 hodiny, následne budú ohradené. **O pol deviatej ráno nasledujúceho dňa automobily vyštartujú na druhú etapu** cez Slovenský Grob, Pezinskú Babu, Lozorno, Hrad Devín (~12:30) a späť do bratislavského cieľa. Napokon **14.8. veterány vyrazia z Bratislavy o siedmej ráno** na tretiu etapu, ktorej **cieľ je v Prahe pri Národnom technickom múzeu**. Tam prebehne aj ocenenie víťazov. Pripomínam, že s ohľadom na charakter podujatia nie je zabezpečný tradičný vstup pre divákov, neplatí sa teda žiadne vstupné. Veterány budete mať príležitosť vidieť buď na cestách, alebo na nasledovných miestach v orientačných časoch: * 11. augusta: od 13:00 v Prahe na Opletalovej ulici * 12. augusta: 6:00 štart v Prahe z Opletalovej ulice a od 16:00 v Bratislave na Hviezdoslavovom námestí * 13. augusta: 8:30 štart v Bratislave na Hviezdoslavovom námestí, 11:45 Lozorno, od 12:30 Bratislava Devín, od 15:00 Bratislava Hviezdoslavovo námestie * 14. augusta: 7:00 štart v Bratislave na Hviezdoslavovom námestí, 17:20 cieľ v Prahe pri Národnom technickom múzeu.
#### Oficiálna správa: Legendárne preteky, ktoré sa konali v rokoch 1933 – 1935, sme oživili v roku 2013 a ich obľúbenosť odvtedy ustavične stúpa. Divákov priťahuje pach spáleného benzínu, burácanie motorov a dobová atmosféra, pretekárov zase možnosť zmerať si sily a nadväzovať nové priateľstvá, ktoré prekračujú spoločenské statusy. Vieme to, pretože počet pretekárov každým rokom rastie na minulom ročníku sa zúčastnilo až 110 automobilov do roku výroby 1939. Rovnako si naše preteky obľúbili aj významné osobnosti a prebrali nad nimi osobnú záštitu – medzi najvýznamnejšie patrí prezident Českej republiky, minister kultúry Českej republiky a Ministerstvo kultúry SR či Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky, primátor hlavného mesta Bratislava a starostka mestskej časti Bratislava-Staré Mesto.
V medzivojnovom období sa Autoklub Republiky Československej rozhodol usporiadať preteky, v ktorých bola rýchlosť rovnako dôležitá ako vytrvalosť. Pod patronát si ich vzal prezident Tomáš Garrigue Masaryk, ktorý do súťaže aj venoval putovný pohár. Už klasika sa v rokoch 1933 – 1935 išla za plnej premávky a trasu z Prahy do Bratislavy a späť absolvovali posádky bez prerušenia hneď dvakrát. Že išlo o naozajstné preteky s vysokým nasadením, napovedá aj priemerná rýchlosť Jindřicha Knappa z roku 1934 – presne 103,4 km/h – čo je aj na súčasnosť úctyhodný výkon. Aby sme ostali čo najviac verní histórii, štartujú naše preteky za potlesku divákov od budovy Autoklubu Českej republiky z Opletalovej ulice v Prahe, odkiaľ zamieria na Hviezdoslavovo námestie v Bratislave, kde ich už čakajú davy nadšencov. Na druhý deň nás čakajú rovnako známe preteky 500 km slovenských a následne sa posádky vrátia späť do Prahy do budovy Národného technického múzea na ocenenie víťazov. * Pri príprave článku som vychádzal z [oficiálnych PDF materiálov 1000 mil československých](https://striz.sk/wp-content/uploads/2021/07/1000CS_prezentácia_SK_2021.pdf) a z [Wikipedie](https://cs.wikipedia.org/wiki/1000_mil_%C4%8Deskoslovensk%C3%BDchs).




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Predstavujeme AUDI Q6 e-tron: Technologický skok

  • Toto nie je vylepšenie, ani evolúcia. Audi Q6 e-tron predstavuje úplne novú generáciu elektromobilov Audi.

     Nová platforma, nový dizajn, nové technológie, nové riešenia. Také významné, že budú základnými stavebnými kameňmi pre Audi ešte na mnoho ďalších rokov.  Model Q6 e-tron je priekopníkom, ktorý prináša tieto riešenia ako úplne prvý.
  • SERVIS

    Inovatívny rad legálnych žiaroviek OSRAM NIGHT BREAKER® LED W5W je dostupný už aj na Slovensku

  • ams OSRAM, svetový líder v oblasti optických riešení, rozšíril rodinu na Slovensku legálnych LED žiaroviek OSRAM NIGHT BREAKER® LED o žiarovku W5W.

     Osvedčenie Ministerstva dopravy SR o vnútroštátnom typovom schválení komponentu je aktuálne udelené pre náhradné LED svetelné zdroje typu: H1-LED, H4-LED, H7-LED, H7-LED (24 V), a novo aj pre W5W-LED.