Zaplavené jazdenky z Nemecka, Belgicka a Holandska poputujú aj k nám! Na toto si dajte extrémny pozor:

Pozor na lákavé inzeráty na internete, môže ísť o zaplavené vozidlo zo zahraničia.
Vydané  Text: 

Pri neustálom vylepšovaní motorov je nevyhnutné inovovať aj palivá

Ako vo všetkých technologických odvetviach, aj v oblasti palív pre spaľovacie motory prebieha neustály vývoj. Špecialisti zo spoločnosti OMV v spolupráci s poprednými výrobcami áut, výskumnými centrami a univerzitami neustále pracujú na inováciách.

Nemecko, Belgicko a Holandsko sú ťažko postihnuté povodňami zo záveru minulého týždňa. Tieto štáty patria medzi krajiny, z ktorých sa na Slovensko a do Českej republiky dováža najviac ojazdených áut. Po katastrofálnych záplavách možno očakávať, že sa predajcovia z týchto oblastí budú v masovej miere snažiť zbaviť vozidiel, ktoré boli zaplavené. **Pri kúpe jazdeného auta z dovozu si preto dôkladne skontrolujte, či automobil nepochádza z územia, ktoré boli pod vodou.** Ročne sa na Slovensko zo zahraničia dovezú desaťtisíce áut. **Väčšina importov pochádza práve z Nemecka, ktoré v minulých dňoch na mnohých miestach, vrátane veľkých aglomerácií s hustou automobilovou premávkou, trápili rekordné povodne.** „Jazdenky“ z podobne postihnutého Belgicka a Holandska sú taktiež často dovážané na územie Slovenska a Česka. Pri moderných vozidlách plných elektronickej výbavy a rôznych bezpečnostných systémov je pochopiteľne zvýšená náchylnosť na poruchy, najmä po zaplavení veľkým množstvom vody do väčšej výšky, než je motorový priestor. Veľa vád potom môže byť aj životu nebezpečných. **Prakticky kedykoľvek totiž môže nastať zlyhanie elektroniky alebo problémy na vonkajších súčastiach auta** vplyvom nadmernej korózie. Pri takýchto vozidlách potom reálne hrozia vážne problémy a s nimi spojené dodatočné náklady na opravy. Tie môžu mnohokrát prevýšiť aj cenu samotného vozidla. Starostlivo by k nákupu ojazdeného auta mali pristupovať aj motoristi. V kúpnej zmluve by rozhodne mali požadovať ustanovenie o tom, že vozidlo nebolo zatopené, aby v rámci reklamácie mohli žiadať finančnú kompenzáciu. – Problémom vytopeného auta nie sú iba zatopené dutiny karosérie – Pre elektriku je voda a bahno extrémne nebezpečná – Plná funkčnosť snímačov je pre bezpečnostné systémy kľúčová – Pozor, následky zaplavenia sa môžu prejaviť aj s odstupom niekoľkých mesiacov Možno si budete myslieť, že najväčším problém je to, že sa voda a bahno dostali do dutín, napríklad do podbehov či dverí a do kabíny. Toto síce problém je a môže to spôsobiť koróziu karosérie, no ani zďaleka by sme to nepovažoval za to najhoršie.
### Súčasné autá sú totiž plné elektroniky, káblov a teda aj konektorov, snímačov, riadiacich jednotiek… A tie môžu byť zatečené. Jednotlivé systémy sa môžu tváriť ako funkčné, no nemusí to byť pravda. Kovové časti v konektoroch môžu časom korodovať, čím sa funkčnosť spojenia samozrejme minimálne obmedzí. K chybe systému nemusí prísť hneď, ale až po čase. Voda je veľkým problémom samozrejme aj pre DPF filtre a katalyzátory. ### Ako odhaliť vytopené auto Možností ako zistiť, že sa auto takpovediac „učilo plávať“, je samozrejme viac. Záleží na tom, ako veľmi bolo auto vodou a bahnom zasiahnuté. Istý čas som jazdené autá predával a aj vykupoval. Tu sú moje skúsenosti. Čím viac je auto vyvoňané a interiér vytepovaný, tým väčšia je pravdepodobnosť, že mal na to majiteľ vážny dôvod. Prekryť pach bahna a plesne je totiž takmer nemožné. Ako to vyriešiť? Jednou cestou je kompletné vyčistenie auto s tým, že sa z kabíny takmer všetko vyberie. Dopredu hovorím, že dostať blato a pleseň z tlmiacich materiálov, ktoré sú medzi motorovým priestorom a kabínou ako aj spod kobercov je takmer nemožné. No a potom tu máme jednoduchšie, lacnejšie a rýchlejšie riešenie. Sedadlá a koberce povysávame, možno aj vytepujeme. A pach prekryjeme vôňou. Ak na takéto auto narazíte, majiteľ vám s najväčšou pravdepodobnosťou bude tvrdiť, že má veľmi pedantnú manželku. ### Kontrola interiéru začíname pod kobercami Na miestach, odkiaľ sa dá bahno dostať ľahko, budete hľadať zbytočne. Obhliadku vozidla preto začnite na mieste vodiča. Pod koberec sa viete dostať napríklad v oblasti pedálov. Ku karosérii je v tomto mieste koberec väčšinou prichytený iba jednoduchým narážacím plastovým klipom. Nie je teda problém dostať dlaň pod koberec. Podobne viete skontrolovať aj stav tlmiaceho materiálu medzi motorovým priestorom a kabínou. Následne posuňte predné sedadlo úplne dopredu a zasuňte ruku pod koberec. Tak ako? Páchne vám dlaň po bahne a plesni? ### Pokračujeme kontrolou sedadiel Aj ďalšie miesto je dostupné pomerne ľahko. Poťah operadla sedadla sa dá pomerne ľahko odmontovať, k plechovej kostre je väčšinou prichytený gumeným popruhom. Uvoľnite ho a dajte ruku pod neho? Aký je výsledok? ### Na toto miesto podvodníci zabúdajú! Posledným mojim obľúbený miestom je palivové čerpadlo a napojenie hadíc na nádrži. Toto miesto je väčšinou prístupné buď z batožinového priestoru alebo pod zadnými sedačkami a je prekryté plechovým viečkom. Ani by ste neverili, koľkí na toto miesto pri čistení auta zabudli. Na záver preverte stav klimatizácie. Pustite ju na plný výkon a postupne otvárajte všetky výduchy, vrátane vnútorného okruhu. Cítite niečo? Ak bolo vytopené potrubie, odhalíte to. ### Motorový priestor a podvozok Pri obhliadke podvozka a motorového priestoru sa zamerajte predovšetkým na časti kryté plastami alebo ochrannými plechmi napríklad: kryty blatníkov kolies, tlmenie na deliacej priečke medzi motorovým priestorom a kabínou, prechodky na tyči riadenia a lanovodoch kulisy radenia, prachovky na poloosiach… Zaujímavým miestom je ale napríklad aj vodný kanál pod čelným sklom a stav a priechodnosť prepadových hadíc. Keď už bude skúmať stav podvozka, skontrolujte aj dutiny prahov a priestor medzi telesom nádrže a karosériou, tepelný štít výfukového potrubia a spodný kryt motora. ### Hodina práce pri kontrole vozidla dokáže ušetriť tisíce Eur Keď ste toto všetko prehliadli a žiadne stopy po vytopení nenašli, tak ste teda fakt narazili na majiteľa auta, ktorý ho mal rád a staral sa o neho s láskou. Vyhradiť si však približne hodinu času na takúto kontrolu je dobre investovaným časom. Na riešenie problémov s vytopeným autom by ste ho potrebovali podstatne viac.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!