Aktuality

NOVÝ LEXUS NX má aj s 2,5-litrovým motorom spotrebu len 3 l/100 km! Má ísť o najsilnejší plug-in hybrid vo svojej triede

Stredne veľké SUV, ktoré jazdí na benzín aj elektrinu, dá sa nabíjať doma pomocou elektrického kábla na 230-voltovej sieti a ponúka pohon všetkých štyroch kolies. Nový Lexus NX je majstrovským kúskom, ktoré sa bude snažiť zabojovať o pozornosť zákazníka v náročnom trhovom segmete. Prémiové SUV stredne veľkých proporcií sú zastúpené v hojnej miere.

Model NX sa v porfóliu značky Lexus nachádza medzi menším modelom UX a veľkým RX. Písmená X sú v nomenklatúre Lexusu vyhradené pre esúvečka a crossovery, v zahraničí sa pritom predáva aj na naše pomery obludný LX s 5,7-litrovým motorom konštrukcie V8. Na Slovensku si najväčší Lexus môžete zadovážiť model RX L, teda RX v predĺženej verzii.

Práve model NX má ale na to stať sa lídrom predajov pre svoje stále „primerane mestské“ proporcie a súčasne veľkorysý vnútorný priestor.

Nová verzia modelu NX s označením motorizácie 450h+ završuje 15 rokov trvajúci vývoj automobilky na poli hybridných pohonov. Riešenie, ktoré sa nachádza v novinke, je hybridný pohon štvrtej generácie a umožňuje čisto elektrický dojazd na úrovni až 63 kilometrov a rýchlosť do 135 km/h. Kapacita akumulátora je uvedená ako 18 kWh, pričom samotné batérie nemajú vplyv na veľkosť palivovej nádrže. Tá má veľkosť 55 litrov. Primárnou pohonnou jednotkou je totiž benzínový motor, 2,5-litrový agregát má štyri valce a maximálny výkon viac ako 150 kW (204 k). Celkový systémový výkon plug-in hybridného systému pritom dosahuje maximálne V prípade tejto verzie je zabezpečený pohon všetkých štyroch kolies AWD. Odhadované emisie CO2 (kombinovaný cyklus WLTP) na úrovni menej ako 40 g/km a spotreba paliva menej ako 3 l/100 km by mali byť v triede vozidiel, kam patrí Lexus NX, najlepšie (to tvrdí výrobca).

Nový LEXUS NX 450h+ plug-in hybrid (2022)

Zaujímavosťou je aj to, že sa nezmenšoval objem batožinového priestoru, pod podlahou batožinového priestoru je ešte 21-litrový priestor, ktorý umožňuje usporiadané uloženie nabíjacích káblov.

Jazdné vlastnosti by mali byť v porovnaní s predchodcom ešte lepšie aj z toho dôvodu, že výrobca nový NX postavil na novú podvozkovú architektúru GA-K s ťažiskom nižším o 20 milimetrov. Tá zabezpečuje nižšie ťažisko (-20 mm), zväčšenie rozchodu predných i zadných kolies a vyváženejšie rozloženie hmotnosti medzi prednou a zadnou časťou.

Nový LEXUS NX 450h+ plug-in hybrid (2022)

Okrem toho sa zvýšila torzná tuhosť karosérie. V konštrukcii sa po prvý raz na svete použila oceľ s pevnosťou v ťahu 1 180 MPa na vystuženie vahadla a oceľ s pevnosťou 1 470 MPa na vystuženie strechyredné krídla a kapota sú vyrobené z hliníka, v konštrukcii sa po prvý raz na svete použila oceľ s pevnosťou v ťahu 1 180 MPa na vystuženie vahadla a oceľ s pevnosťou 1 470 MPa na vystuženie strechy a tiež sa využila konštrukcia dvojitej západky kapoty s priečnou výstužou medzi dvoma zámkami, ktorá okrem celkovej tuhosti karosérie ešte zvyšuje tuhosť kapoty.

NX 350h

Spoločne so špičkovou konfiguráciou 450h+ Lexus odhalil aj dostupnejšiu alternatívu NX 350h. Je to hybrid, ktorý nie je potrebné nabíjať.

Model NX 350h poháňa štvrtá generácia hybridného systému od spoločnosti Lexus, ktorý zvyšuje výkon o 25 % a znižuje emisie o 10 %. Vozidlo teraz dosahuje maximálny výstupný výkon 244 k (DIN), pričom zrýchlenie z nuly na 100 km/h sa zvýšilo o 15 % a dosahuje 7,7 sekundy. Zároveň došlo k očakávanému zníženiu emisií CO2 približne o 10 %.

Model NX 350h bude v ponuke s pohonom predných kolies (FWD) a všetkých kolies (AWD). Ťažná kapacita modelu s pohonom FWD sa zvýšila na 1 500 kg, čo zodpovedá schopnosti verzie AWD.

4x4 s elektromotorom

Elektrický systém pohonu všetkých kolies v novom plug-in hybridnom modeli NX 450h+ a hybridnom modeli NX 350h bol inovovaný tak, aby bol zadný elektromotor stále v prevádzke, čo dodáva viac krútiaceho momentu a vodičovi poskytuje lepší pocit spojenia vozidla s vozovkou.

Dostupnosť a ceny

Nová generácia Lexusu NX sa začne vyrábať počas tretieho kvartála tohto roka, prvé dodávky teda možno očakávať ešte pred Silvestrom.

Ceny ešte zverejnené neboli, v súčasnosti sa na Slovensku Lexus NX 300h predáva v edícii FINAL EDITION (Business, Prestige a Limited) od 37 990 eur. Ak uvážite, že ide o prémiové SUV pomerne veľkých rozmerov so špičkovou bezpečnosťou, hybridným pohonom a veľkorysou výbavou, je to vskutku pôsobivo nízka cenovka.

Erik Stríž - auto motor a šport, Autoviny.sk
Erik Stríž je motoristický novinár, editor magazínu Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie