Aktuality

Rana pre benzínový hot hatch: CUPRA BORN má zmeniť náš pohľad na športové elektromobily

  • CUPRA Born je nový elektrický trocha crossover
  • Spočiatku bude na výber v dvoch výkonových verziách, dojazd až do 540 km (s batériou 77 kWh)
  • Má športový podvozok s adaptívnymi tlmičmi DCC a štandardne dodávané 18" disky
  • CUPRA Born je prvým modelom značky vyrábaný neutrálne z hľadiska emisií CO2

CUPRA, ktorá je stále pomerne novou automobilkou, predstavila svoj nový model, ktorý v jej portfóliou predstavuje hneď niekoľko dôležitých míľnikov. V prvom rade sa jedný o jej prvý elektromobil - zatiaľ čo doteraz na komerčnom trhu ponúkala iba vozidlá so spaľovacím a elektrifikovaným pohonom (Formentor PHEV), model BORN už jazdí výhradne na elektrinu a zároveň rieši jeden z najpodstatnejších problémov elektromobilov - dojazd. V zodpovedajúcej konfigurácii s akumulátorom 77 kWh totiž ponúkne elektrický dojazd až na úrovni 540 kilometrov, čo je hodnota porovnateľné s automobilmi s benzínovým či naftovým motorom.

Okrem toho sa štandardne vyrába tak, že akonáhle ho zákazník preberie do rúk, auto je už vtedy uhlíkovo neutrálne. SEAT tak vyvracia mýtus o tom, že by boli elektromobily náročnejšie na uhlíkovú stopu, než autá s konvenčnými pohonnými jednotkami.

Športový kompaktný automobil s elektrickým pohonom má dĺžku 4 322 mm, šírku 1 809 mm, výšku 1 537 mm a rázvor 2 767 mm. Ten rázvor hodnotíme priaznivo, ostatné proporcie sú prevažne kompaktné, čo sa očakávane premietne do obratnosti a dynamiky vozidla.

CUPRA Born (2022)

Pohon zadných kolies

CUPRA Born má poháňané zadné kolesá, čím za zaručovať vysokú agilitu. Elektromotor na striedavý prúd s permanentnými magnetmi je namontovaný na zadnej náprave pred osou kolies. Dosahuje maximálne 16 000 otáčok za minútu, krútiaci moment sa prenáša na zadné kolesá priamo prostredníctvom jednostupňového prevodu a diferenciálu.

CUPRA Born (2022)

Dve verzie výkonu

Spočiatku bude CUPRA Born na výber v dvoch verziách s max. výkonom 110 kW (150 k) alebo 150 kW (204 k). V obidvoch prípadom má elektromotor rovnaký maximálny krútiaci moment 310 Nm, ktorý je k dispozícii okamžite po rozbehu. Akumulátorová batéria pohonu má pri slabšej verzii kapacitu 45 kWh netto, pri silnejšej 58 kWh. Dojazd podľa metodiky WLTP je 340, respektíve 420 km.

CUPRA Born (2022)

Akcelerácia

CUPRA Born má vynikajúcu akceleráciu z 0 na 50 km/h za iba 2,6 s a z 0 na 100 km/h za iba 6,6 s.

Batéria a rýchlosť nabíjania

CUPRA Born využíva lítiovo-iónovú batériu a systém tepelného manažmentu s kvapalinovým chladením. Komplet batérie má pevnú skriňu s priehradovou konštrukciou z hliníka a uložený v podlahe karosérie pod kabínou posádky, cieľom bolo aj znížiť ťažisko a rovnomerne rozložiť hmotnosť vozidla - podarilo sa, to podľa slov automobilky je tak pomer hmotnosti na nápravy presne 50:50.

Na vysokorýchlostnej nabíjacej stanici s výkonom 125 kW s jednosmerným prúdom je možné nabiť 100 kilometrov už za 7 minút. Ak úroveň nabitia batérie klesne na iba 5 %, batéria sa dá zrýchlene dobiť na 80 % kapacity za 35 minút.

CUPRA Born (2022)

Podvozok

CUPRA Born využíva modulárnu stavebnicu elektromobility MEB koncernu Volkswagen. Podvozok robustnej konštrukcie má tlmičové vzpery McPherson vpredu a päťprvkové závesy kolies vzadu.

Podvozok je dodávaný s adaptívnymi tlmičmi DCC (Dynamic Chassis Control) s predvoľbami Range, Comfort, Individual alebo CUPRA. Okrem toho má automobil progresívne riadenie, na mieru vyladený stabilizačný systém ESC SPORT a elektrický posilňovač bŕzd so skrátenou reakčnou dobou.

Automobil stojí na 18 až 20-palcových diskoch, na výber budú rozličné disky kolies z ľahkej zliatiny. Obuté budú do pneumatík širokých 215 mm, pričom pre náročného zákazníka budú pripravené aj pneu so šírkou 235 mm.

CUPRA Born (2022)

Interiér bez tlačidiel

Okrem toho, čo vodičov vozidiel CUPRA skutočne zaujíma, stojí za zmienku aj head-up displej, plne digitálny kokpit a celkovo minimalistický kokpit. V prezentovanej verzii je CUPRA BORN v čierno-medenej farebnej schéme interiéru s čiernym stropom a čiernym čalúnením.

Stredná časť škrupinových športových sedadiel je potiahnutá tkaninou z vlákna SEAQUAL®, vyrobeného z recyklovaného plastu zozbieraného v mori. Plastový odpad z morských pláží a vody, ako aj z riek vlievajúcich sa do mora sa zbiera v rámci čistiacich programov a triedi podľa typu materiálu. Použiteľný plast sa čistí a recykluje na materiál z ktorého sa vyrábajú ekologické vlákna.

CUPRA Born (2022)

Jedným z materiálov je DINAMICA®, ekologické mikrovlákno, ktoré sa používa na poťah výplní dverí a sedadiel. Na výber je v dvoch farbách – tmavomodrej alebo sivej.

Ak by vás zaujímala aj taká vec, ako batožinový priestor, vedzte, že sa vôbec nejedná o tak malé auto - základný objem kufra dosahuje až 385 litrov.

Ceny a dostupnosť

CUPRA BORN bola ohlásená práve dnes ako úplná novinka, momentálne sa ešte nepredáva a nemá ukončenú homologáciu. Očakávame, že sa do predaja dostane počas tohto roka a za ceny, ktoré budú prevyšovať 40-tisíc eur.

Prečítajte si aj:


Prvá jazda: CUPRA Formentor 2.0 TSI 228 kW - Brave New World

ERIK STRÍŽ


Vylepšená Cupra Formentor VZ5 má 5-valcový TSI a nižší podvozok

ERIK STRÍŽ


TEST: CUPRA Leon SP 1,4 TSI 245 eHybrid je auto mnohých tvárí. Hodí sa do rodiny, aj na okruh

David Hecl


Erik Stríž - auto motor a šport, Autoviny.sk
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie