Magazín

Štát chce naliať 50 miliónov do elektromobility. Bude to stačiť?

Elektromobilita bola u nás dlhé roky na okraji záujmu. Výzvy, ktoré sa doteraz uskutočnili, mali v skutočnosti skôr formálny charakter. Prostriedky vyčlenené na podporu nákupu elektromobilov a plug-in hybridov nemohli pokryť záujem, a tak sa minuli za pár minút. A čo nasledovalo? Nič. Dotácia bola, a tak možno úlohu označiť za splnenú.

Prečo váhame?

Ukazuje sa, že budovanie siete nabíjacích staníc korešponduje s predajom elektromobilov a plug-in hybridov. V krajinách, kde je predaj automobilov do zásuvky masívne podporovaný, rastie aj sieť nabíjacích staníc. A tam, kde sú tieto autá na okraji záujmu politikov a motoristov, ich výstavba stagnuje. Má to samozrejme logiku. Minimum elektromobilov = minimum zákazníkov. Návratnosť investície do vybodovania siete nabíjacích staníc sa tak značne predlžuje. Netreba sa preto vôbec diviť, že sa súkromným investorom do tohto rizikového podniku príliš nechce. Kde chýba reálny dopyt, netreba ponuku.

Napadlo by vás vybudovať luxusný plážový rezort s drahým vodným svetom a tobogánmi pri Severnom ľadovom oceáne? Asi ani nie.

Postavíme nabíjačky aj čerpačky pre vodík. Na projekt rozvoja nabíjacej infraštruktúry je predbežne určených približne 50 miliónov Eur. Projekt počíta s tým, že na Slovensku pribudne aj 228 ultrarýchlych nabíjacích staníc. Umiestnené majú byť na hlavných dopravných ťahoch, teda na diaľniciach a rýchlostných cestách. Súčasne s plánom výstavby národnej siete (vlastnenej štátom) bude pokračovať aj projekt dotácií na výstavbu nabíjacej infraštruktúry pre mestá, VUC a podnikateľské subjekty. V prípade miest a VÚC budú pokryté náklady až do výšky 100 percent, v prípade súkromných firiem je horná hranica dotácia stanovená na 50 percent. O dotáciu bude možné v prípade budovania AC aj DC staníc. Okrem siete nabíjacích staníc štát podporí aj výstavbu čerpacích staníc na vodík.

Budeme mať sieť. Pre koho?

Plán masívnej podpory výstavby nabíjacích staníc je v každom prípade dobrým nápadom. S rastúcim predajom elektromobilov v okolitých krajinách, totiž budú pre zabezpečenie rozvoja cestovného ruchu kľúčové. Otázne však je, či sa trh elektromobilov a plug-in hybridov u nás zobudí bez systému dotácií a stimulov. O nich sa zatiaľ hovorí minimálne, z vyjadrení politikov cítiť skôr neochotu rozdávať peniaze bežným motoristom.

Náš názor

Hoci je budovanie nabíjacej infraštruktúry potrebné, je z pohľadu domácich motoristov na mieste otázka, či je aj rozumné a či sa ním v konečnom dôsledku podarí elektromobilitu u nás naštartovať. Stojí teda za úvahu, či by nebolo rozumnejšie formou dotácií a stimulov „vyrobiť“ zákazníkov a zabezpečenie dostupnosti tovaru pre nich už nechať na súkromné firmy. Pokojne sa nám totiž môže stať, že budeme mať vybudovanú sieť nabíjačiek, ktorú nebude mať kto používať. Druhým pohľadom, celkom reálnym je to, že si je vláda vedomá rýchlosti procesov u nás. Od vyhlásenia výzvy po reálny výsledok, u nás často prebehnú roky. A za ten čas sa technológie akumulátorov a teda aj ich ceny môžu zmeniť natoľko, že dotácie pre motoristov na kúpu elektrického auta už vlastne ani nebudú potrebné.

Prečítajte si aj:


Ako správne prechádzať cez križovatku v tvare H? Množstvo vodičov to robí nesprávne

ERIK STRÍŽ