Elektromobily nie sú lacné na údržbu! Ceny náhradných dielov vás posadia na stoličku

K najčastejším argumentom pre kúpu elektromobilu patrí skutočnosť, že pod prednou kapotou nepracuje konštrukčne zložitý spaľovací motor. Ako určite viete, **spaľovací motor vyžaduje pravidelnú údržbu v podobe výmeny olejov, filtrov, sviečok a ďalšieho množstva súčiastok,** ktoré postupne budú vyžadovať pozornosť. Fanúšikovia elektromobilov s radosťou presviedčajú svoje okolie, že podobné problémy riešiť nemusia, pretože elektromotor má menej pohyblivých… Prečítať celé
Vydané  Text: 
K najčastejším argumentom pre kúpu elektromobilu patrí skutočnosť, že pod prednou kapotou nepracuje konštrukčne zložitý spaľovací motor. Ako určite viete, **spaľovací motor vyžaduje pravidelnú údržbu v podobe výmeny olejov, filtrov, sviečok a ďalšieho množstva súčiastok,** ktoré postupne budú vyžadovať pozornosť. Fanúšikovia elektromobilov s radosťou presviedčajú svoje okolie, že podobné problémy riešiť nemusia, pretože elektromotor má menej pohyblivých častí a nevyžaduje podobný servis ako benzínový či naftový motor, a tým pádom ušetria veľké množstvo peňazí na servise takéhoto auta. Musíme priznať, že táto argumentácia dáva na papieri zmysel a teoreticky by majiteľ elektromobilu mal na klasickej údržbe ušetriť. **Zároveň disponujú batériové vozidlá častokrát predĺženou zárukou na pohonné ústrojenstvo po dobu 8 rokov.** Koľko však stoja náhradné diely a práca na elektromobile po uplynutí záručnej lehoty? Odpoveď na túto otázku sa rozhodol priniesť kanál Rich Rebuilds, ktorý sa zameral na servis elektromobilov Tesla. Vo videu priznáva, že Tesla má pomerne časté problémy súvisiace nielen s kvalitou spracovania, ale tiež trvácnosťou niektorých dielov. Zatiaľ čo väčšinu porúch rieši Tesla na vlastné náklady v rámci záruky, video má upozorniť najmä záujemcov o jazdené elektromobily, ktorí by si chceli zaobstarať starší model pred koncom záruky. **Skutočná cena servisu, ktorú by museli hradiť z vlastného vrecka, môže nie jedného záujemcu poriadne vystrašiť.**
Ako dôkaz, že vlastniť Teslu nie je bezproblémové, si **kanál posvietil na servisnú históriu Modelu S po nájazde 370 000 kilometrov.** Majiteľa počas tohto obdobia vyšla údržba približne 7 000 dolárov (5 700 eur), čo na prvý pohľad neznie ani až tak strašidelne. Väčšina servisných zásahov však bola v rámci záručnej lehoty. **Počas tohto obdobia majiteľovi vymenili niekoľko kľúčových komponentov** ako napríklad trakčný elektormotor (3x), batériové moduly (2x), riadiacu jednotku (1x), nabíjací konektor a dvierka (1x). Mimo záruky však musel riešiť aj ďalšie „drobnosti“ v podobe poškodených alebo inak nefunkčných kľučiek dverí (9x), netesné zadné svetlomety, tlmiče či poloosy. Keďže auto bolo používané na firemné účely, **ďalšiu (v poradí už štvrtú) poruchu elektromotora v cene 6 000 dolárov (5 000 eur) si musel hradiť už z vlastného vrecka.** To znamená, že v priebehu životnosti vyšla výmena 4 elektromotorov na viac než 24 000 dolárov (20 000 eur). Netreba tiež zabúdať na to, že Tesla sa profiluje ako prémiový výrobca elektromobilov. Zároveň niektoré konštrukčné riešenia, ako napríklad spomínaná výsuvná kľučka dverí, nepatria k tým najjednoduchším na opravu. **Aj preto stojí kompletná výmena jedinej kľučky takmer 1 000 dolárov.** Prekvapený bol aj majiteľ, ktorý prišiel do servisu so slabšími brzdami a domov odchádzal s faktúrou na 8 500 dolárov (7 500 eur)! Konkrétne išlo o kompletnú výmenu brzdových strmeňov a kotúčov. Druhovýroba na elektromobily značky Tesla je totiž v súčasnosti ešte „v plienkach“ a originálny servis sa cenovkou vyrovnáva skutočne prémiovým výrobcom. ### VIDEO




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



Slovensko

Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách

  • V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.

     Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.
  • Dopravná poradňa

    Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.