Rozhovor so zberateľom starých Lád: „Krásnych áut sa ľudia zbavili počas šrotovného“

O tom, čo automobily značky Lada kedysi znamenali, ako ich ľudia po zmene režimu zatracovali a ako sa z nich nakoniec stali vyhľadávané veterány, sme sa rozprávali s majiteľom početnej zbierky „žigulákov“, Miloslavom Daubnerom.
Vydané  Text: 
* **Miloslav Daubner dnes vlastní 12 veteránov značky Lada** * **Sú staré Lady spoľahlivé? A ako je to s ich údržbou?** * **Aký má Daubner názor na moderné modely od Lady?** ### Ako ste sa k takej zbierke dostali? Vždy som túžil mať Ladu. Keď som však prišiel z vojny a chcel som si nejakú kúpiť, bolo to veľmi náročné. V tých časoch som robil osobného šoféra predsedovi družstva a práve tam mi Lada prirástla k srdcu. Musel som využiť kontakty a poťahať za nitky. Viete, bola to iná doba, v ktorej sa nedalo takmer nič zohnať, ale všetko ste cez kontakty vedeli zázračne vybaviť. Moje prvé auto tak bola Lada s označením 2101, ktoré všetci poznajú ako to pôvodné Žiguli. Potom som si postupne chcel vyskúšať ďalšie, dostal som sa k 2103-ke, neskôr prišiel do módy takzvaný malý Mercedes (Lada 2107) a ten som chcel tiež. Aby toho nebolo málo, ešte v rovnakom roku som si zadovážil aj 2105-ku. Najnovšiu Ladu, ktorú som vlastnil, bola Samara. Po zmene režimu však nastal boom, keď si ľudia začali voziť autá zo západu a niektoré Lady išli na predaj. K tejto značke som sa vrátil až neskôr, keď som videl v televízii reportáže zo zrazu a tak mi napadlo, že si nejakú nájdem na inzerát. A tak som začal autá opäť postupne skupovať nielen zo Slovenska, ale aj zo zahraničia. ### Koľko ich teda dokopy máte? V súčasnosti mám dvanásť veteránov. Mal som aj viac áut, ale potom som to už musel zredukovať. Viete, je to náročné na priestor a potom už aj na financie. O staré autá sa musíte vedieť postarať, a preto moja nová Octavia stojí vonku a Lady sú pekne schované v garáži. Každopádne mi do zbierky chýba ešte Lada v parížskej modrej, po tej túžim a neviem ju v dobrom stave zohnať. ### Máte ich ešte kde skladovať? Uvažujem nad tým, že ak mi to zdravie a financie dovolia, spravíme múzeum. V okolí máme vhodný objekt opustenej tehelne, kde by stačilo urobiť strechu a bolo by tam miesto pre vyše 60 áut. ### Existuje na Slovensku komunita nadšencov? Viete, čo? Ani nie. Ešte na Slovensku nie sú Lady až také populárne, veľa dobrých kúskov navyše zmizlo počas šrotovného. Ľudia ich vtedy vymenili za poukážku a väčšina tých nových áut, ktoré si vtedy vďaka dotácii kúpili, je dnes už aj tak pomaly v šrote. ### Strážite si svoju zbierku doma, alebo chodíte aj na zrazy? Pravdaže chodíme! Aj na troch autách naraz s priateľkou a jej dcérou. Na zrazy zoberieme aj nejakého kamarátka a prídeme na štyroch. Keď sa objavia také autá v stave, ako keby prišli z výroby, okamžite si vás všimnú a všetci ich aj začnú obdivovať. Väčšinou chodievame na zrazy a keď je sezóna, tak sme každý víkend niekde inde. Podstatné je, že sme vždy došli do cieľa. Len raz sa nám stalo, že sme potrebovali vymeniť palivové čerpadlo, ale náhradné dielce vždy nosíme so sebou v kufri. ### Takže sú Lady spoľahlivé? Nemáte problém s náhradnými dielcami? Budete prekvapení, ale zohnať originálne dielce už nie je vôbec jednoduché. A ten, kto tomu už rozumie, si za pôvodné dielce pýta aj poriadne peniaze. Je to zaujímavé, pretože ešte pred niekoľkými rokmi tieto autá bežne jazdili po cestách a ľudia sa na ne pozerali skrz prsty. Jeden pán mi dokonca povedal historku, ako chcel odviesť vnučku z autobusovej zastávky a tá ho poslala prečo, pretože sa hanbila nasadnúť do starej Lady. Tak išla radšej autobusom. Dnes sú však tieto autá už pomerne cenné. Ľudia si to pomaly začínajú uvedomovať a niektorí aj ľutujú, že sa ich zbavili. Jeden pán mi za Ladu neváhal dať 10 000 eur a hneď poslal aj zálohu. ### Keby ste porovnali Ladu s vtedajšími škodovkami, ktoré auto bolo kvalitnejšie? To sa nedá porovnať. Keď ma niekto viezol v škodovke počas zimy, mne tam stále bolo chladno a v lete sa zas motor zvykol prehrievať. V Lade ste mali počas chladného obdobia vždy po pár minútach už vyhriatu kabínu. Jednoducho mi koncepciou prišla byť Lada menej komplikovaná ako škodovka, ktorá má motor vzadu a chladič vpredu. Na Lade sú zaujímavé aj originálne sovietske plechy, tie keď chytíte do ruky, tak cítite, aké sú hrubé a ťažké. ### Aký máte názor na dnešné modely, ktoré Lada vyrába? Musím priznať, že sa mi tie nové Lady vôbec nepáčia. Už to nie je to, čo Lada kedysi znamenala. Najkrajším modelom pre mňa bola Lada 1500 (2103). Tá mala chróm, krásnu masku a mnohé detaily ešte z Fiatu. To auto vyzeralo luxusne. Potom prišiel nástupca, ktorého označovali za klenot automobilky, ale podľa mňa už to nebolo ono. Tá kvalita išla potom trochu dole. Ďakujeme za rozhovor.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



Slovensko

Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách

  • V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.

     Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.
  • Dopravná poradňa

    Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.