Úradníci by vraj radi zarezali plug-in hybridy. Skutočne sú slepou uličkou?

Ekologická doba a naháňanie emisií prináša afektované riešenia. Tentokrát si úradníci zobrali na mušku plug-in hybridy. V čom je problém?
Vydané  Text: 
Štúdia zameraná na využívanie plug-in hybridov odhalila, že ľudia možnosť nabíjania využívajú minimálne, a tak je ich prínos k znižovaniu emisií v osobnej doprave minimálny. Ak by ste čakali, že sa úradníci pozrú na problém komplexne, boli by ste samozrejme značne naivní. Na mušku si zobrali tých, do ktorých sú zvyknutí bez rozmyslu biť už dlhé roky. Výrobcov automobilov. Pravda je však tentokrát niekde úplne inde! Automobilky totiž svoju časť úlohy plnia veľmi dobre a na trh uvádzajú autá, ktoré majú „kilometrový mix“ nastavený celkom zaujímavo. Podľa viacerých štúdií veľká časť automobilov denne najazdí maximálne niekoľko desiatok kilometrov. V praxi by to malo logicky znamenať, že cez bežný pracovný deň by mali plug-in hybridy dokázať jazdiť takmer výlučne na elektriku. Z týchto štúdií vychádzajú automobilky pri stavbe plug-in hybridov a voľby primeranej kapacity batérie. Štúdia o používaní plug-in hybridov napriek tomu hovorí o tom, že ľudia túto techniku využívajú minimálne. Môžu za to automobilky alebo treba hľadať dôvod úplne inde? Za prudkým rastom predaja elektromobilov a plug-in hybridov značne zaostáva výstavba siete nabíjacích staníc. Len pre ilustráciu. Na Slovensku sme ku koncu minulého roka mali necelých 700 verejne dostupných nabíjacích bodov. V ostatných krajinách sú na tom o poznanie lepšie, rýchlosť výstavby nabíjacích bodov však za rastom predaja elektromobilov a plug-in hybridov značne zaostáva. Reálne sa teda veľmi často stáva, že hoci by majiteľ plug-in hybridu chcel svoje auto, napríklad v nákupnom centre, nabiť, nemá kde. Buď tam nabíjacie stojany nie sú vôbec, alebo je tých pár obsadených. A keďže jazda na elektriku nie je jeho jedinou alternatívou, problém nerieši. Jazdí na spaľovací motor. Divíte sa mu? Ja nie. Problém so spotrebou plug-in hybridov teda jasne ukazuje, že zatiaľ čo automobilky si svoju časť na úlohe znižovania emisií v osobnej doprave plnia veľmi dobre, o ostatných zúčastnených to povedať nemožno. Je teda na čase, aby sa k problematike pristupovalo komplexne. Nestačí iba rozdávať dotácie na kúpu elektromobilov a plug-in hybridov a zakazovať používanie automobilov so spaľovacími motormi. Treba zabezpečiť aj to, aby si auto, na ktoré dostal motorista značnú dotáciu, aj reálne mal kde nabíjať.








Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?

  • Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.

     Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie. 
  • Rozhovor

    Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.