Aktuality

Zákaz vjazdu pre elektromobily a hybridy do podzemného parkoviska. Nemci spravili odvážne rozhodnutie

Prevádzkovateľ nemeckého parkoviska Zentralparkplatz na námestí EKU-Platz v bavorskom meste Kulmbach zakázal vjazd elektromobilov a plug-in hybridov do svojich priestorov.

Spravil tak po negatívnej skúsenosti s likvidáciou požiaru elektrického vozidla v uzatvorenej podzemnej garáži so 126 parkovacími miestami.

Likvidácia požiaru a jeho dôsledkov stála prevádzkovateľa údajne 195-tisíc eur a trvala päť mesiacov. Aj napriek tomu, že všetky škody podľa slov starostu mesta (Ingo Lehmann) nahradila poisťovňa, celková bilancia je pre neho natoľko neúsnosná, že sa rozhodol prijať zásadné opatrenie, ktoré je v rozpore so všeobecnými európskymi zámermi podpory elektromobility.

Český magazín autosalon.tv, ktorý sa tejto téme venoval ešte vo februári, uvádza, že aj ďalšie nemecké mestá zvažujú takýto krok. Odvoláva sa pritom na článok nemeckého magazínu inFranken.de. Ten ešte 21. februrára 2021 priniesol článok s podtitulom „Podzemné parkovisko pod Kulmbacher Eku-Platz je od piatku opäť otvorené pre (takmer všetky) vozidlá.“

„Elektrické a hybridné vozidlá už nebudú mať v budúcnosti možnosť parkovať na podzemnom parkovisku,“ uviedol Michael Kuhnlein z oddelenia inžinierskych stavieb pre inFranken.de.

Dôvod uviedol nasledovný: „Hasiči nemôžu takéto vozidlá hasiť, musia ich nechať zhorieť. Podzemné parkovisko tiež nie je dostatočne vysoké na to, aby vytiahlo horiace autá s ťažkou technikou."

Požiar bežného automobilu vedia hasiči obyčajne zlikvidovať pomerne rýchlo a účinne. V podzemnej garáži je takýto požiar ale podstatne problémovejší a rizikovejší, elektromobily k celej veci pridávajú ešte aj skutočnosť, že sa hasiť nedajú ani v exteriéri.

Podstatou problému s hasením je, že lítiové batérie dokážu horieť niekoľko dní a dajú sa v podstate jedine ochladzovať, nie uhasiť. „Predtým sme o tomto probléme nevedeli,“ dodal Ingo Wolfgramm, vedúci oddelenia inžinierskych stavieb v bavorskom meste. Wolfgramm ďalej pripomenul, že intenzívny požiar s vysokou teplotou môže poškodzovať nosné betónové konštrukcie a znehodnocovať železo, dôsledkom čoho môže byť ohrozená samostatná statika stavby.

Pri incidente nedošlo k zraneniam ani stratám na životoch, pretože požiar sa rozvíjal pomaly. Na dymiace auto upozoril okoloidúci, keď kontaktoval hasičov. Elektrický Golf sa vznietil ešte 7. septembra minulého roka.

V samotnej lokalite EKU-Platz (ich webstránky tu) je naďalej prevádzkované pozemné parkovisko s tromi miestami vyhradenými pre elektrické automobily a v meste sa nachádzajú ďalšie dve parkovacie garáže (Basteigasse a Stadthalle).

Prečítajte si aj:


Elektromobily a PHEV: Je výhodnejšie nabíjanie doma alebo na verejnosti? A je to doma vôbec technicky možné?

Redakcia (s)


Horia elektromobily častejšie ako bežné autá? Nie.

Jeden z najpodstatnejších argumentov, ktoré majú vplyv na rozmájajúcu sa elektromobilitu, je fakt, že v automobiloch sa nič nespaľuje. To znamená, že automobil neprodukuje emisie a spaliny, ale teoreticky ani nevozí mimoriadne horľavý materiál. V praxi sú však elektromobily podobne nebezpečné ako automobily so spaľovacím pohonom, vo svetle nedávnych havárií, po ktorých sa vznietili, dokonca budia dojem, že sú „ešte horľavejšie.“

Keď sa po havárii vznieti bežný automobil, zvyčajne tomu nevenujeme zvýšenú pozornosť. Keď sa však dočítame o tom, že horel elektromobil a dokonca v plameňoch zahynul človek, prirodzene sa začneme obávať o to, či je koncept elektromobility bezpečný.

auto motor und sport vo svojom článku uvádza, že podľa ADAC a Dekra sú vznietenia automobilov po nehode skôr výnimočné. Častejšie sú príčinou požiaru prechádzajúce technické nedostatky automobilov a nie samotný princíp ich funkčnosti. Stále je však primálo údajov na to, aby sa vydalo konečné vyhlásenie o tom, či elektrické autá horia rýchlejšie alebo menej rýchlo ako ich spaľovacie verzie.

Isté je však jedno: Hlavnou príčinou požiaru vozidiel áut so spaľovacím motorom je elektronika: napríklad roztrhané káble. Pre auto motor a šport sa Friedhelm Bechtel, šéf hasičskej stanice v Augsburgu, vyjadril nasledovne: „Zatiaľ sme zasahovali iba v jednom prípade horiaceho elektromobilu.“ Na hasenie elektromobilov podľa jeho slov funguje aj obyčajná voda, avšak niektoré zo súčastí pri horení uvoľňujú kyslík, čo je takmer nemožné uhasiť v krátkom čase. „Horiaca bunka permanentne ohrieva susedné bunky, až kým sa tie tiež nerozhoria,“ dodáva. Túto reťazovú reakciu možno zastaviť neustálym prívalom chladnej vody, preto je hasenie horiacich elektromobilov časovo náročnejšie ako u konvenčných áut. Ďalej uvádza, že veľmi ťažké býva hasenie horčíka, ten hasiči dostali pod kontrolu špeciálnym hasiacim práškom.

Nenechajme sa oklamať prvým dojmom

O horiacich elektromobiloch v médiách platí rovnaké pravidlo ako pri padajúcich lietadlách. Médiá informujú o páde lietadla a mnohí sa tak domnievajú, že je lietanie stále nebezpečnejšie. V skutočnosti však o týchto prípadoch informujú preto, lebo sú tak výnimočné a ide o jeden prípad z tisícov či desiatok tisíc úplne bezpečných letov. Rovnakú analógiu môžeme použiť pri horiacich elektromobiloch: vieme o nich, pretože ide o výnimočný jav, avšak upútavanie pozornosti vyvoláva nesprávny dojem, že elektromobily horia často.

Nenechajme sa teda okamať prvým dojmom, čísla sú vždy dôležitejšie. Každá nehoda je však vyšetrovaná a rovnako ako pri leteckej bezpečnosti, tak aj tá automobilová sa vyvíja práve vďaka tomu, že sa odhaľujú príčiny a automobilky sa im snažia predchádzať novými opatreniami.

Prečítajte si aj:


Naozaj elektromobily horia častejšie ako bežné autá? A prečo sa hasia ťažšie? Pozrime sa na fakty.

ERIK STRÍŽ


Slovensko má ďalšie ultrarýchle nabíjačky elektromobilov, sú v Bratislave

ERIK STRÍŽ


Erik Stríž - auto motor a šport, Autoviny.sk
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie