Je to nezmysel alebo produkt, ktorý by mohol zmeniť svet motorizmu? Zisťovali sme, čo sa s ním stalo.
### W ako WINTER
Potom tu máme tie samotné čísla. Ako už možno logicky predpokladáte, číselné označenie pred písmenkom „W“ napovedá o vlastnostiach oleja mazať pri nízkych teplotách. Naopak za písmenkom „W“ je označenie miery mazania pri vysokých teplotách. Pri moderných autách sa vo väčšine prípadov využívajú oleje, ktoré majú nízke číslo pred „W“. **Nie je problém natrafiť na označenie 0W10 či 0W20**. Tieto oleje sú pomerne riedke a nenašli by sme ich v klasických spaľovacích motoroch. **Využívajú sa predovšetkým v hybridných autách**, ktoré potrebujú dobré mazacie vlastnosti oleja nakoľko ich spaľovací motor podstupuje trošku surovejšie zaobchádzanie ako bežný motor a teda aj prevádzková teplota oleja je iná.
**Naopak najbežnejšie označenie motorových olejov je 5W30 alebo 10W40**. Tieto oleje patria k bežným aj na pultoch obchodov. Dalo by sa povedať, že pre väčšinu motoristov je práve tento olej najideálnejším. **No a potom tu máme oleje z druhej strany stupnice**, tie najhustejšie. Tie sú bežne **označované ako 10W60 alebo 20W60**. Ide o oleje, ktoré nie sú určené pre bežné autá. Takýto olej by ste počas bežnej jazdy zahriali len veľmi ťažko. Jeho normálna prevádzková teplota je totiž výrazne nad 100 stupňov a bežne sa pohybuje aj okolo 120 až 140 stupňov. **Olej s týmto označením je teda určený pre vysokovýkonné autá alebo vozidlá, ktorých motor podlieha zvýšenej záťaži**. Do tejto kategórie teda spadajú okruhové špeciály alebo motory áut, ktoré slúžia na ťahanie prívesov či staršie autá, ktoré aj kvôli netesnostiam potrebujú hustý olej.
Keď už teda vieme, čo znamenajú označenia od 0W10 po 20W60, bolo by dobré sa pozrieť aj na to, aký je rozdiel v týchto číslach z hľadiska teploty. Na to nám poslúži fotka nižšie.