Veľké prekvapenie! Nová vodíková Toyota Mirai je až o 20% lacnejšia!

Nová generácia vodíkového automobilu Toyota Mirai prekvapila vzhľadom, ktorý síce pokračuje v expresívnom dizajne predchodcu, no s vyladenou estetikou, ktorá sa bude páčiť asi každému.
Vydané  Text: 
Toyota Mirai novej generácie posúva technológiu elektromobilov na palivové články na vyššiu úroveň – vďaka od základu prepracovanému systému palivových článkov, novému usporiadaniu priestoru a aerodynamike sa podarilo predĺžiť jazdný dosah na 650 km, pričom vozidlo neprodukuje iné emisie ako čistú vodu. S vývojom elektromobilu na vodíkové palivové články začala Toyota v roku 1992 a v roku 2014 na svetové trhy úspešne uviedla sedan Mirai. Elektromobil na palivové články (FCEV) má byť ideálnou alternatívou k hybridným vozidlám HEV, plug-in hybridom PHEV a elektromobilom s batériou BEV. Zatiaľ čo elektromobily s batériovým pohonom (BEV) sú vhodné na dochádzanie na kratšie vzdialenosti a jazdu po meste, hybridy a plug-in hybridy všeobecne na cestovanie osobnými automobilmi na dlhšiu vzdialenosť a typ FCEV je vhodný pre väčšie a ťažšie osobné automobily, nákladné vozidlá a verejnú dopravu. ### Podvozok GA-L vylepšuje všetko podstatné Nová Toyota Mirai je postavená na modulárnej podvozkovej platforme Toyota GA-L so znateľne lepším obstavaním priestoru. Vďaka efektívnejšiemu a vyváženému usporiadaniu nového hnacieho ústrojenstva FCEV – najmä presunutiu súpravy palivových článkov z priestoru pod kabínou do prednej časti vozidla – bolo možné vytvoriť priestornejšiu päťmiestnu kabínu s nárastom miesta pre nohy zadných pasažierov. ### Palivové články s novou architektúrou Vďaka platforme GA-L bolo možné zmeniť zástavbu súpravy palivových článkov a súčastí hnacieho ústrojenstva v prospech efektívnejšieho využitia priestoru. Výsledkom je priestornejšia päťmiestna kabína a lepšie vyváženie podvozka. Pravdepodobne najdôležitejšia je možnosť zabudovať hneď **tri vysokotlakové zásobníky vodíka**, a tým zvýšiť objem paliva a jazdný dosah vozidla – o plných 30 %. Zásobníky sú usporiadané do tvaru písmena T – najdlhší je pozdĺžne uprostred pod podlahou vozidla, dva menšie zásobníky sú priečne pod zadnými sedadlami a batožinovým priestorom. Nádrže dohromady pojmú 5,6 kg vodíkového paliva (dvojica zásobníkov súčasnej Toyoty Mirai iba 4,6 kg). Umiestnenie zásobníkov napomohlo znížiť ťažisko vozidla bez zasahovania do priestoru pre batožinu. Súprava palivových článkov využíva rovnako ako v doterajšej Mirai tuhý polymérový elektrolyt, po novom je však menšia a obsahuje menší počet článkov (330 namiesto 370). Napriek tomu však vykazuje rekordne vysokú mernú energetickú hustotu na úrovni 5,4 kW/l (ak nepočítame koncové dosky). Maximum výkonu tak narástlo zo 114 na 128 kW. Zlepšenie sa týka aj schopnosti prevádzky za mrazivých teplôt – naštartovať vozidlo je teraz možné už od -30 °C. [GALLERY id=31183] ### Rozdiely v porovnaní s predchodcom Mirai sa tiež pýši atraktívnejšími vonkajšími proporciami: vozidlo sa celkovo znížilo o 65 mm na 1 470 mm a súčasne sa o 140 mm natiahol rázvor náprav (na 2 920 mm). Predĺžením zadného previsu karosérie o 85 mm narástla celková dĺžka vozidla na 4 975 mm. Zväčšenie rozchodu kolies o 75 mm a použitie väčších kolies (19 alebo 20 palcov) novej Toyoty Mirai prinieslo dynamickejší postoj a opticky nižšie ťažisko. Zameranie na inovácie a zlepšenie každej jednotlivej súčasti prinieslo 50 % pokles hmotnosti, avšak pri súčasnom náraste výkonu o 12 %. Z nových prijatých opatrení spomeňme premiestnenie zberného potrubia, zmenšenie rozmerov a hmotnosti článkov, optimalizáciu tvaru priečky kanála vedenia plynu a použitie pokrokových materiálov elektród. Súčasťou jednotky je tiež DC-DC menič palivových článkov (FDC) a modulárne vysokonapäťové súčasti, pričom v porovnaní s doterajším systémom sa podarilo zmenšiť rozmery o 21 %. Hmotnosť poklesla o 2,9 kg na 25,5 kg. Rovnaký prístup zameraný na zmenšovanie rozmerov a úspory hmotnosti sa týka ďalších súčastí súpravy palivových článkov. Konštrukcia prívodu vzduchu znižuje kompresné straty a obsahuje akusticky pohltivé materiály, aby v kabíne nebolo možné postrehnúť hluk nasávania. Na výstupe vzduchu sa zasa používajú kanály zo syntetickej živice, pričom konštrukcia umožňuje odvod veľkého množstva vzduchu a vody, zatiaľ čo k zníženiu hlučnosti v kabíne napomáha veľkokapacitný tlmič. Systém vedenia vzduchu ako celok je bezmála o 30 % menší ako v doterajšej Toyote Mirai a viac než o tretinu (34,4 %) ľahší. ### Lítium-iónová batéria Nová Mirai používa vysokonapäťovú lítium-iónovú batériu, ktorá nahrádza batériu typu NiMH súčasného modelu. Vďaka vyššej energetickej hustote aj napriek menším rozmerom vykazuje vyšší výkon a lepšie ekologické parametre. Modul obsahujúci 84 článkov ponúka menovité napätie 310,8 V a kapacitu 4,0 Ah (predchodca 244,8 V, resp. 6,5 Ah). Celková hmotnosť poklesla zo 46,9 na 44,6 kg. Výkon sa posilnil z 25,5 kW x 10 sekúnd na 31,5 kW x 10 sekúnd. ### Čistí vzduch počas jazdy Prínosy Toyoty Mirai z pohľadu ekológie dokonca prekračujú požiadavku nulových emisií až na úroveň negatívnych emisií – vozidlo počas jazdy fakticky vzduch čistí. Do systému nasávania vzduchu je totiž zabudovaný katalyzátorový filter, ktorý je ďalšou z inovácií od Toyoty. Vozidlo nasáva vzduch pre potreby palivového článku, pričom elektrický náboj na filtračnej vložke z netkanej textílie zachytáva mikroskopické častice nečistôt vrátane oxidu siričitého (SO2), oxidu dusného (NOx) a pevných častíc PM 2.5. Systém dosahuje takú účinnosť, že zo vzduchu prúdiaceho do systému palivových článkov odstraňuje 90 až 100 % častíc s priemerom do 2,5 mikrometra. ### Plán zvýšiť predaj na desaťnásobok Uvedením novej generácie Mirai chce Toyota dosiahnuť hlbšiu penetráciu na trhu s desaťnásobným zvýšením predajného objemu. K tomuto rastu napomôžu lepšie jazdné schopnosti a väčšia atraktivita modelu z pohľadu zákazníkov, ako aj dostupnejšia cenovka vozidla (predajná cena poklesla cca o 20 %). O dostupnosti modelu budeme informovať, keď výrobca zverejní podrobnosti.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Bezpečná a pohodlná cesta autom na dovolenku

  • Cestovanie na dovolenku autom prináša slobodu a flexibilitu. Možnosť spontánneho zastavenia sa na krásnych miestach, objavovanie menej známych lokalít a možnosť preskúmať krajinu vlastným tempom sú len niektoré z výhod tohto spôsobu cestovania.

     Avšak, aby bola cesta bezpečná a pohodlná, je dôležité venovať pozornosť aj dôkladnej príprave a plánovaniu.  Ak aj vy patríte k milovníkom cesty autom, v tomto článku sa pozrieme na dôležité aspekty prípravy na dovolenku autom a tipy, ako zvýšiť bezpečnosť na ceste.