Aktuality

Toyota odhalila špeciálne Hiluxy pre Rely Dakar 2021

Tvoria ho Nasser Al-Attiyah a navigátor Mathieu Baumel, Giniel de Villiers a navigátor Alex Haro, nováčik Henk Lategan a navigátor Brett Cummings a Shameer Variawa a navigátor Dennis Murphy.

TOYOTA GAZOO Racing tak bude disponovať silnou útočnou silou prostredníctvom Nassera s Mathieuom a Giniela s Alexom, ale súčasne napomôže k získavaniu skúseností a rozvoju Henka s Brettom, ako aj Shameera s Dennisom. Od prvej účasti na Rely Dakar zaznamenal tím tieto najlepšie celkové výsledky: 3. miesto (2012), 2. miesto (2013), 4. miesto (2014), 2. miesto (2015), 3. miesto (2016), 5. miesto (2017), 2. miesto (2018), 1. miesto (2019) a 2. miesto (2020).

Rovnako ako v roku 2020 budú lídrami tímu víťazi ročníka 2019 Nasser a Mathieu, ktorí v ročníku 2020 dakarskej rely skončili celkovo druhí. V priebehu skráteného ročníka 2020 si zaistili víťazstvo v Andalúzskej rely, pričom Nasser sa bude usilovať o zisk už tretieho titulu víťaza Rely Dakar. Giniel s navigátorom Alexom sa budú snažiť nadviazať na svoje víťazstvo v Marockej rely 2019, ktorú Giniel vyhral už trikrát.

Zostavu pre rok 2021 rozšíria Henk a Brett z Juhoafrickej republiky. Henk sa na Dakare zúčastňuje vôbec po prvýkrát, avšak nedávno už druhý raz za sebou získal vysoko cenený majstrovský titul v národnom cross-country šampionáte Juhoafrickej republiky (SACCS) a v rámci svojej prvej dakarskej účasti sa bude snažiť získať čo najviac nových skúseností.

Navigátor Brett absolvoval mimoriadne náročné preteky už dvakrát na motocykli. V ročníku 2014 skončil ako druhý v kategórii vtedy označovanej ako Malle Moto (motocykloví pretekári bez podpory).

Tím štyroch vozidiel v neposlednom rade završujú Shameer a Dennis, taktiež z Juhoafrickej republiky. Shameer, víťaz niekoľkých miestnych šampionátov v JAR, sa na Rely Dakar v minulosti zúčastnil, ale s tímom TOYOTA GAZOO Racing pôjde úplne po prvýkrát. Navigátor Dennis sa v minulosti na pretekoch zúčastnil ako mechanik a je niekoľkonásobným majstrom Juhoafrickej republiky ako navigátor, avšak ako navigátor pôjde na Dakare po prvýkrát.

Tím bude súťažiť s najnovším vyhotovením Toyoty Hilux, postavenej a vyvinutej v sídle tímu neďaleko kultového súťažného okruhu Kyalami v juhoafrickom Johannesburgu. Súčasné vozidlo vychádza zo súťažne preverenej Toyoty Hilux uvedenej v roku 2018 a používa motor medzi nápravami, nezávislé zavesenie zadných kolies a pohon oboch náprav. Vozidlo v priebehu rokov prešlo mnohými významnými zlepšeniami a jeho výsledky na Rely Dakar sú nespochybniteľným dôkazom spoľahlivosti a odolnosti, ktorá sa s modelom Hilux spája. Pri prvom nasadení v roku 2018 s týmto vozidlom tím vybojoval druhé a tretie miesto, na ktoré nadviazalo celkové víťazstvo v roku 2019 a druhé miesto v ročníku 2020.

Vozidlo prešlo zásadným vývojom aj vďaka zapojeniu tímu do miestnych súťaží v rámci seriálu SACCS. Glyn Hall, šéf dakarského tímu TOYOTA GAZOO Racing, tak mohol vozidlo priebežne zdokonaľovať a súčasne získavať od Giniela a Henka cennú spätnú väzbu za súťažných podmienok. Celkové usporiadanie a geometria vozidla pre ročník 2021 zostávajú nezmenené, ale vďaka niekoľkým zlepšeniam systému zavesenia kolies a atmosférického motora V8 je najnovšie vyhotovenie Toyoty Hilux rovnako konkurencieschopné a spoľahlivé ako v minulosti.

Jednou z výraznejších zmien Toyoty Hilux pre rok 2021 je dizajn exteriéru, ktorý odráža najnovšiu sériovú verziu Toyoty Hilux. Nový Hilux 2020 kombinuje nový markantný dizajn prednej partie, novú výkonnejšiu pohonnú jednotku s objemom 2,8 litra a zlepšené schopnosti na vozovke aj v teréne s vyššou mierou pohodlia, modernizovanou výbavou a rozšírením modelového radu. Kompletné prepracovanie Toyoty Hilux 2020 sa dotklo čelnej partie so smelou a suverénnou trojrozmernou maskou chladiča a vyhotovením predného nárazníka, čo sa napokon odráža v neprehliadnuteľnom vzhľade tohto pick-upu na cestách, kde zaujme robustným postojom s dôrazom na odolný naturel a chuť popasovať sa s akýmkoľvek terénom.

Nový vznetový motor DOHC 16v s objemom 2 755 cm3 spĺňa požiadavky emisnej normy Euro 6d a disponuje najvyšším výkonom 150 kW/204 k pri 3400 ot./min. V kombinácii s automatickou prevodovkou ponúka krútiaci moment 500 Nm v pásme od 1 600 do 2 800 ot./min. Najvyšší krútiaci moment v príprade manuálnej prevodovky činí 420 Nm od 1 400 do 3 400 ot./min.

Už aj tak bezkonkurenčné terénne schopnosti Toyoty Hilux 4x4 sa ešte zlepšili doplnením novej elektronickej funkcie (aktivovateľnej v režime 2WD), ktorá simuluje činnosť mechanického samosvorného diferenciálu v prospech záberových schopností na klzkých povrchoch v režime s pohonom dvoch kolies (týka sa len verzie 4WD), ďalej znížením voľnobežných otáčok motora z 850 na 680 ot./min. a vyladením odozvy akcelerátora v prospech lepšej kontroly vodiča, modernizovaným stabilizačným systémom VSC, špecifickým mapovaním systému variabilnej regulácie prietoku (VFC) pre zodpovedajúcu tuhosť riadenia a novou funkciou zobrazovania uhla natočenia kolies.

Chuť Toyoty Hilux popasovať sa s akýkoľvek terénom preukazuje aj v danej triede najlepšia minimálna prevádzková svetlá výška 310 mm (pri verzii Double Cab), mimoriadne dôležité parametre nájazdových uhlov vpredu a vzadu (29, resp. 26 stupňov) a brodivosť 700 mm.

Ročník 2021 dakarskej rely sa opäť uskutoční v Saudskej Arábii, kde budú posádky 3. januára štartovať z mesta Džidda. Trasa ročníka 2021 povedie približne rovnakým terénom ako v roku 2020, usporiadatelia však prisľúbili aj úplne nové úseky, aby boli preteky čo najzaujímavejšie. Tradičný voľný deň je naplánovaný na 9. január v meste Ha’il a potom sa trasa stočí späť smerom k Džidde, kde budú preteky 15. januára ukončené. Trasa ročníka 2021 by mala zahŕňať dve etapy v podobe okruhu so štartom a cieľom na rovnakom mieste, ako aj tradičnú maratónsku etapu, ktorú súťažiaci musia dokončiť bez návratu do servisného tábora.

Ročník 2021 prináša aj nový digitálny itinerár s tým, že trasa bude poskytnutá vždy až tesne pred začiatkom príslušnej etapy. Tento režim sa skúšobne uplatnil vo vybraných etapách Rely Dakar 2020, ale po novom bude už štandardom. Nový formát prináša nielen vyššiu mieru nepredvídateľnosti, ale tiež uľahčuje administráciu a kontrolu celého procesu zo strany usporiadateľov pretekov.

Prečítajte si aj:


Slovenský cenník novej Toyoty Hilux: Koľko stojí najvýkonnejšia verzia v histórii?

Redakcia (s)


Citácie členov tímu

Glyn Hall, šéf tímu: „Na ročník 2021 dakarskej rely sa už veľmi tešíme, najmä vzhľadom na okolnosti pandémie ochorenia COVID-19, ktorá počas tohto roka ovplyvnila veľkú časť motoristického športu. Súčasný stav je taký, že preteky by mali začínať hneď v prvých dňoch roka. Máme ohromnú radosť z toho, že do pretekov nasadíme štyri vozidlá Toyota Hilux, ktoré s hrdosťou zostavujeme a vyvíjame v Juhoafrickej republike.“

Nasser Al-Attiyah: „Mám ohromnú radosť z návratu na Dakar, navyše opäť s Toyotou Hilux. S týmto vozidlom sme v roku 2019 zvíťazili a v roku 2020 skončili druhí. Teraz nastal čas vrátiť sa do Saudskej Arábie a opäť sa usilovať o víťazstvo.“

Giniel de Villiers: „Dakar tradične predstavuje náročné preteky, pričom minulý rok potvrdil, že Saudská Arábia sa z hľadiska náročnosti Dakaru plne vyrovná. Tešíme sa, až v januári do pretekov opäť naskočíme, a sme pripravení na ďalšiu náročnú výzvu na dunách a cestách Saudskej Arábie. Z Hiluxu som nikdy nemal taký dobrý pocit ako teraz, a tak som si istý, že máme na nadchádzajúce preteky to správne vozidlo.“

Henk Lategan: „O účasti na Dakare som vždy sníval. Aj napriek dvom víťazstvám v šampionáte Juhoafrickej republiky sú najnáročnejšie preteky sveta ohromne ťažkou výzvou. Som rád, že so mnou ide Brett, ktorý Dakar už dvakrát absolvoval. Vďaka účasti v seriáli Cross Country Rally v Juhoafrickej republike si s Hiluxom veľmi dobre rozumiem, čo taktiež veľmi pomáha.“

Shameer Variawa: „Moje predchádzajúce skúsenosti na Dakare vo mne vzbudili túžbu spoznať tieto preteky ešte lepšie. Teraz sa ako člen továrenského tímu teším, až opäť vyrazíme na trať, kde sa toho chcem naučiť čo najviac. Okrem toho chcem dosiahnuť aj dobré výsledky a hneď od počiatku sa pokúsim správne vyvážiť rýchlosť so stratégiou.“

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

SEAT Ateca Cupra Akrapovič (foto: David Hecl 2020)
Testy

Prvá jazda: CUPRA Ateca First Edition – jeho veličenstvo Akrapovič +video

V dobe, keď takmer všetky značky prechádzajú na elektromobilitu, je skvelé vidieť nové auto s testosterónom v žilách. Ateca najmladšej európskej automobilky CUPRA je síce stará známa, no po modernizácii prináša ešte viac muziky. To s tou muzikou môžete kľudne brať doslovne. Je totiž na želanie dodávaná s výfukovým systémom Akrapovič.