Ako dopadol pokus Poliakov napodobniť taliansku Issetu?
Nie všetky kópie áut prichádzajú z Číny.
Vydané Text: Erik Stríž
Iso Isetta je povojnový automobil, ktorý síce popularizovalo nemecké BMW, jeho korene sú však talianske. Mníchov iba prevzal licenciu na výrobu a automobil zdokonalil.
Pôvodná Iso Isetta započala svoju výrobu v roku 1953. Poľský Smyk vznikol v roku 1957 ako prototyp a jeho podobnosť s Isettou bola priam prekvapivá. Smyk mal dvojfarebné vyhotovenie karosérie, chýbala predná kapota, pretože ju nahradili plnohodnotné dvere. Jeden kus dverí, cez ktoré sa nastupovalo do interiéru. Rovnako ako v Isette, aj pri nastupovaní do poľského Smyku musel vodič prekračovať volant, pedále a páku prevodovky.
Vozidlo vyrobila spoločnosť Biuro Konstrukcji Przemysłu Motoryzacyjnego a dopriala mu taký luxus, akým je pohon zadnej nápravy. Inak to ani nešlo, motor z motocykla mal objem menej ako pol litra a pracoval iba vďaka jedinému valcu. Išlo o motor S03 z motorky Junak, maximálny výkon dosahoval 11 kW a s kubatúrou 359 cm3 disponoval kompresným pomerom 6,8:1.
Zaujímavé je, že aj napríklad malému objemu valca mal Smyk priemernú spotrebu až 5 litrov benzínu na 100 km. Maximálna rýchlosť dosahovala 70 km/h.
Rozmery mikroauta boli 2950x1300x1370 mm (dxšxv), môžete teda tušiť, že jazdné vlastnosti neboli na vysokej úrovni. Smyk s hmotnosťou iba 470 kilogramov mal plniť funkciu nenáročného prostriedku prevážajúceho pasažiera z bodu A do bodu B. Osobne však vôbec nepochybujem o tom, že práve takéto vozidlá boli schopné jazdiť aj na šialene dlhé vzialenosti a aj doraziť do plánovanej destinácie. Viď napríklad slávne Trabanty, na ktoré každý nadáva, ale Slováci v ňom prešli celú Afriku. A pripomínam aj taký Garbage run, ktorý je reálnou ukážkou toho, že aj zdanlivo nefunkčné vraky áut ešte vedia slúžiť tisíce kilometrov. Smyk však žiadny vrak nebol, zaraďoval sa do kategórie mikroáut, ktorých vývoj a predaj podnietila nepriaznivá ekonomická situácia v krajine po 2. svetovej vojne. Smyk teda nebol jediným svojho druhu, o priazeň verejnosti sa uchádzali aj poľské Mikrus, Topolino či Norka 8.
Dnes sa takéto vozidlá nepredávajú, pretože vzhľadom na nízke ceny ojazdených plnohodnotných automobilov by si ich takmer nikto nekúpil. Na takom Slovensku možno vôbec nikto. Zmenou však môžu byť malé mestské elektrické čudá, ktoré je možné šoférovať už od veku 15 rokov. Sú to také motorky s tromi či štyrmi kolesami, ktoré nespĺňajú bezpečnostné normy automobilov a preto výrazne podliezajú aj ceny konvenčných jazdeniek.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Poradňa
Legislatívne zmeny platné od 1. mája: Živnostníci s autami dostanú viac peňazí a podnikatelia nižšie dane
Zvýšenie náhrady za používanie súkromného auta pri pracovných cestách.
Nové sadzby sa vzťahujú aj na živnostníkov, ktorí používajú osobné auto v súvislosti s podnikaním.Servis
Odťah si premyslite: Prečo mnohé moderné autá nemožno jednoducho odtiahnuť pomocou lana?
Technologický pokrok v autopriemysle prináša aj nové obmedzenia, na ktoré bežný motorista obyčajne pri kúpe nemyslí.
Keď nie je možné vozidlo vliecť, je potrebné ho „odtiahnuť“ umiestnením na plošinu. Aktualizácia pôvodného príspevku.História autopriemyslu
Najpopulárnejšie autá všetkých čias: Zoznam legiend, ktoré zmenili automobilový priemysel
História automobilového priemyslu je plná úspešných modelov, ale ako lepšie zhodnotiť ich popularitu, ak nie predanými kusmi?
V tomto zozname sa nachádzajú aj autá, ktoré pochádzajú ešte z minulého storočia, no niektoré dnešné modely môžu o takomto míľniku iba snívať.AKTUALITA
Nový dizajnový jazyk značky Renault odhalený v novinke Symbioz!
Model je zameraný na širokú zákaznícku základňu, od rodín, až po firemné vozové parky.
Fúzia obľúbenej klasiky a moderných prvkov.História autopriemyslu
Rolls-Royce oslavuje 120 rokov na automobilovej scéne. Spoznajte príbeh tejto ikonickej značky
Rolls-Royce bola vždy značka luxusu, dnes nové modely stoja od 200-tisíc eur vyššie, pričom za špeciálne vyrobené exempláre sa platia desiatky miliónov.
Autopriemysel v Rusku
Rusi skutočne vyrábajú falošné Citroëny C5 Aircross, už mieria k zákazníkom
Je to škandál, aký nemá v histórii autopriemyslu obdobu. Napriek tomu zrejme Stellantis nemá dosť silné páky, aby Rusov zastavil.
Servis
Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?
Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.
Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie.Rozhovor
Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?
Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.
V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.Prestavujeme nový SUPERB COMBI: Ohromujúce funkcie, prepracované pohony aj skvelé detaily v interiéri
Nanosenzory, inteligentné ovládače Smart Dials a početné historické prvenstvá. Nová generácia vozidiel Škoda Superb Combi je ako zhmotnený recept na dokonalé auto.
Biznis
Hedin Mobility Group konsoliduje svoju maloobchodnú divíziu pod značkou Hedin Automotive
Skupina Hedin Mobility Group je jedným z najväčších európskych predajcov vozidiel. Sieť predajcov skupiny sa rozprestiera v 12 krajinách, zahŕňa viac ako 330 prevádzok a zastupuje viac ako 40 značiek vozidiel.
Doteraz každá krajina pôsobila pod miestnymi značkami, ale v roku 2024 sa všetky prevádzky zjednotia pod spoločnú značku Hedin Automotive.