Kupujete pneu z inzerátu? Pozor na podvody, v predaji sú pneumatiky určené na recykláciu

Pozor na lacné jazdené pneumatiky. Ľudia stále nepoznajú najčastejší trik špekulantov, predajcovia zneužívajú najmä neznalosť zákazníkov.
Vydané  Text: 
Väčšina slovenských motoristov vie, kedy je už správny čas na prezutie zimných pneumatík na letné, napriek tomu si to ponechávajú na poslednú chvíľu. Patria medzi nich aj tí, ktorí si z akýchkoľvek dôvodov, finančných či časových, nemohli dovoliť prezúvanie včas. Najviac „starostí“ s prezúvaním pneumatík majú už tradične všetci tí, ktorí kupujú nové pneumatiky, pretože tie minuloročné už stratili svoje pôvodné vlastnosti v dôsledku opotrebovania, mechanického poškodenia či veku. Platí, že pneumatiky staršie ako päť rokov sú už súce na odovzdanie do pneuservisu a na výmenu za nové. Každý, kto chce na nákupe pneumatík ušetriť, otvorí internetový bazár a hľadá ponuky od súkromných predajcov. Slovenský trh ponúka ohromné množstvo jazdených pneumatík s minimálnymi známkami používania, ktoré priam lákajú k nákupu. Mnohí si nepochybne povedia, že ani nemajú dôvod nakupovať drahé nové pneumatiky, keď z druhej ruky môžu mať používané s veľmi dobrým dezénom. Lenže dezén nie je všetko! Pri nákupe jazdených pneumatík z internetu by ste si mali dávať veľký pozor nielen pred notoricky známymi podvodníkmi, ktorí od vás vylákajú zálohu a potom sa už nikdy neozvú a tovar nedoručia, ale aj pred predajcami, ktorí využívajú neskúsenosť a neznalosť kupujúcich. Najčastejším problémom kúpy pneumatík z druhej ruky nie je ich mechanické poškodenie či opotrebovanie, ale vek. A ten je jedným zo základných faktorov ovplyvňujúcich účinnosť pri brzdení a priľnavosti k vozovke. ### PORADŇA: Ako zistiť skutočný vek pneumatiky, ktorú kupujete z druhej ruky? Tento údaj je rovnako dôležitý ako hĺbka dezénu!
Takáto pneumatika má síce dostatočne hlboký dezén, ale v dôsledku veku sa začína poškodzovať jej povrch. Číslo 2108 v tomto prípade hovorí o roku výroby 2008.
### Vek pneumatiky nemá byť vyšší ako 5 rokov Platí pravidlo, že čím je pneumatika staršia, tým má horšie vlastnosti a väčšie riziko poškodenia. Pneumatiky by nemali byť staršie ako štyri či päť rokov bez ohľadu na to, aký hlboký majú dezén. Ak sú vaše pneumatiky jazdené už viac ako päť sezón, nemali by byť pre vás zaujímavé ani ako nákup z druhej ruky. Ako zistiť vek pneumatiky? Na každej pneumatike je popri jej značke a rozmere vyznačené aj štvormiestne číslo, zvyčajne zvýraznené v ováli. Prvé dvojčíslie hovorí o poradovom čísle týždňa v roku a druhé o roku, v ktorom bola pneumatika vyrobená. Číslo 2108 znamená, že pneumatika bola vyrobená v 21. týždni v roku 2008. Takúto pneumatiku by ste rozhodne nemali kupovať. V praxi sa často stáva, že kúpite úplne nové pneumatiky a po ich doručení zistíte, že hoci neboli použité, majú už rok alebo viac. V takomto prípade to nemusí byť hneď problém, ak boli správne ukladnené. Spoločnosti, ktoré predávajú pneumatiky vo veľkom, by ale mali mať dostatočný obrat na to, aby sa starších pneumatík zbavili ešte v rámci sezóny, najneskôr v tej nasledujúcej. ### Staršie pneumatiky sú určené na recykláciu Traja čitatelia nás nezávisle od seba upozornili, že sa prostredníctvom inzerátu dostali k ponuke pneumatík, ktoré mali ešte relatívne dobrý dezén, avšak vek vyšší ako sedem či dokonca desať rokov. Keď predajca takto predáva desiatky pneumatík, jednou z možností, ako sa k nim dostal, je práve odcudzením z pneuservisu, prípadne rozpredávaním pneumatík, ktoré v ňom nechali motoristi. Dnes už azda väčšina motoristov vie, že staré a ojazdené pneumatiky možno bezplatne odovzdať do akéhokoľvek pneuservisu, z ktorého sa tieto pneumatiky bez nákladov pneuservisu vyvážajú preč. Obyčajne tieto pneumatiky končia v exteriérových priestoroch, kde ešte takzvane zrejú, aby sa neskôr dostali do procesu recyklácie. Recyklácia pneumatík je pomerne náročný proces, vyžaduje si drahé a špecializované stroje, vo výsledku však skutočne možno pneumatiku úplne zrecyklovať a využiť aj jej kovové súčasti. Z toho, čo ľudovo voláme guma, sa obyčajne vyrábajú napríklad tlmiace podložky pod práčky, mäkké exteriérové dlažby pre detské ihriská a športoviská, prípadne vibrácie a hluk tlmiace materiály používané okolo koľajníc električiek.

Tu raz skončia aj vaše pneumatiky. Boli sme vo fanscinujúcej recyklačnej továrni v Uherskom Brode.

Deti sa hrajú na ihriskách, ktoré sú vydláždené podložkami vyrobenými možno aj z vašich niekdajších pneumatík. Recyklácia rozhodne nie je nudná záležitosť.

### Dezén a povrchové poškodenia Dezén pneumatiky nemožno podceňovať a platí, že ak je pneumatika relatívne nová, s vydraným dezénom bude ešte nebezpečnejšia ako šesťročná s hlbokým dezénom. Zákon hovorí jednoznačne: **Vyhláška č. 134/2018 Z. z., § 14 Kolesá, pneumatiky a snehové reťaze**
(10) Pneumatiky nemôžu mať na svojom vonkajšom obvode, najmä v oblasti behúňa, bočnice a pätky, trhliny ani poškodenia, ktoré obnažujú kordovú kostru alebo ju narúšajú. Hĺbka hlavných drážok nemôže byť menšia ako
a) 1 mm na vozidlách kategórie L1e,
b) 1,6 mm na vozidlách ostatných kategórií a 3 mm, ak osobitný predpis pre vozidlá kategórie M a N ustanovuje povinnosť použiť v cestnej premávke vozidlo vybavené zimnými pneumatikami.

Zjednodušene napísané musíte mať na letných pneumatík aspoň 1,6 mm dezén a na zimných aspoň 3 mm dezén. To sú však hraničné čísla: v praxi uvažujme o bezpečnej hodnote aspoň 3 mm pri letných a 4 mm pri zimných. Aj to sú údaje, ktoré hraničia s bezpečnosťou. Plytší dezén dramaticky zvyšuje riziko nehody a až zdvojnásobuje dĺžku brzdnej dráhy. Okrem hĺbky dezénu by ste mali vo vlastnom záujme skontrolovať aj prípadné povrchové poškodenia pneumatík. Ak sú na nich trhliny, prípadné iné poškodenia, ktoré by mohli pri záťaži praskať, radšej celú pneumatiku vymeňte, respektíve ju vôbec nekupujte.








Pokračujte na ďalší príspevok »