Presne pred 59 rokmi Jaguar predstavil jedno z najkrajších áut všetkých čias

Jaguar E-Type z roku 1961 získal v roku 2008 prvé miesto v kategórii „100 najkrajších automobilov všetkých čias“ podľa časopisu The Daily Telegraph.
Vydané  Text: 

*Fotogaléria: Model [Jaguar E-Type z roku 1961 v ponuke aukčného domu RM Sotheby’s](https://rmsothebys.com/en/auctions/az20/arizona/lots/r0094-1961-jaguar-e-type-series-1-38-litre-roadster/839177) sa predal za 156 800 USD* 17. marca 1961 predstavil vtedajší šéf Jaguaru William Lyons prvý E-Type model na ženevskom autosalóne, čím spôsobil svetovú senzáciu. Spoločnosť Jaguar Cars ho v tejto verzii vyrábala v rokoch 1961 až 1975 a predalo sa ho viac ako 70-tisíc kusov, čo bol v tej dobe veľký úspech. Jaguar E-Type je britský športový automobil, ktorý postavil svoj úspech na kombinácii elegantného vzhľadu, vysokého výkonu a dobrej cene, ktorá obstála aj v konkurencii iných značiek. Jeho predchodcom bol Jaguar XK150 a nasledoval ho model XJ-S, ktoré však nikdy nedosiahli taký úspech ako práve E-Type. O dizajn tohto modelu sa postaral Malcolm Sayer a patrí do rovnakej kategórie ako napríklad Jaguar D-Type alebo XJ13. Pôvodne bol navrhnutý ako grand tourer, 2-sedadlové kupé a kabriolet. Až o niekoľko rokov neskôr sa začala predávať verzia 2+2 s predĺženým rázvorom. Tento model sa vyrábal v troch verziách, dnes označovaných ako Series 1, 2 a 3. Auto dosahovalo maximálnu rýchlosť 241 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7 sekúnd a malo hmotnosť iba 1315 kg. Motor sa nachádza vpredu a automobil má zadný náhon. Model E-Type bol vyrábaný aj v niekoľkých limitovaných edíciách. Edícia „Lightweight‘ E-Type“ bola určená ako ďalší typ modelu D-Type. Pôvodne Jaguar plánoval vyrobiť 18 kusov, ale nakoniec vyrobil iba 12. Je známe, že jeden z týchto limitovaných modelov bol zničený a dva boli prerobené na verziu kupé. Ďalšou limitovanou edíciou bolo „Low Drag Coupé“, z ktorého bol vyrobený iba jeden kus a ten bol predaný pretekárovi Jaguaru. Okrem spomínaného 1. miesta v rebríčku 100 najkrajších automobilov všetkých čias ho magazín Sports Car International v roku 2004 zaradil na 1. miesto v kategórii „Top Sport Cars 1960s“. Pri jeho premiére Enzo Ferrari vyhlásil, že je to „najkrajšie auto všetkých čias“. Model E-Type sa objavil aj v seriáloch Diabolik a Mad Men a vo filme Austin Powers.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.