*Fotogaléria: Model [Jaguar E-Type z roku 1961 v ponuke aukčného domu RM Sotheby’s](https://rmsothebys.com/en/auctions/az20/arizona/lots/r0094-1961-jaguar-e-type-series-1-38-litre-roadster/839177) sa predal za 156 800 USD*
17. marca 1961 predstavil vtedajší šéf Jaguaru William Lyons prvý E-Type model na ženevskom autosalóne, čím spôsobil svetovú senzáciu. Spoločnosť Jaguar Cars ho v tejto verzii vyrábala v rokoch 1961 až 1975 a predalo sa ho viac ako 70-tisíc kusov, čo bol v tej dobe veľký úspech.
Jaguar E-Type je britský športový automobil, ktorý postavil svoj úspech na kombinácii elegantného vzhľadu, vysokého výkonu a dobrej cene, ktorá obstála aj v konkurencii iných značiek.
Jeho predchodcom bol Jaguar XK150 a nasledoval ho model XJ-S, ktoré však nikdy nedosiahli taký úspech ako práve E-Type. O dizajn tohto modelu sa postaral Malcolm Sayer a patrí do rovnakej kategórie ako napríklad Jaguar D-Type alebo XJ13.
Pôvodne bol navrhnutý ako grand tourer, 2-sedadlové kupé a kabriolet. Až o niekoľko rokov neskôr sa začala predávať verzia 2+2 s predĺženým rázvorom. Tento model sa vyrábal v troch verziách, dnes označovaných ako Series 1, 2 a 3.
Auto dosahovalo maximálnu rýchlosť 241 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7 sekúnd a malo hmotnosť iba 1315 kg. Motor sa nachádza vpredu a automobil má zadný náhon.
Model E-Type bol vyrábaný aj v niekoľkých limitovaných edíciách. Edícia „Lightweight‘ E-Type“ bola určená ako ďalší typ modelu D-Type. Pôvodne Jaguar plánoval vyrobiť 18 kusov, ale nakoniec vyrobil iba 12. Je známe, že jeden z týchto limitovaných modelov bol zničený a dva boli prerobené na verziu kupé.
Ďalšou limitovanou edíciou bolo „Low Drag Coupé“, z ktorého bol vyrobený iba jeden kus a ten bol predaný pretekárovi Jaguaru.
Okrem spomínaného 1. miesta v rebríčku 100 najkrajších automobilov všetkých čias ho magazín Sports Car International v roku 2004 zaradil na 1. miesto v kategórii „Top Sport Cars 1960s“. Pri jeho premiére Enzo Ferrari vyhlásil, že je to „najkrajšie auto všetkých čias“.
Model E-Type sa objavil aj v seriáloch Diabolik a Mad Men a vo filme Austin Powers.
AUTOVINY.SK » Aktuality » Presne pred 59 rokmi Jaguar predstavil jedno z najkrajších áut všetkých čias
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Máte v sebe dosť sily na to, aby ste tieto sviatky strávili bez pitia alkoholu?
Polícia už avizovala, že cez sviatky bude na cestách s motoristami. Neupozorňuje na kontroly alkoholu, ako skôr na dozeranie nad bezpečnosťou. Jazdiť so zostatkovým alkoholom v krvi je rovnaké, akoby ste pili priamo počas jazdy.
Spotrebou benzínu sa blíži k naftovým motorizáciám.
Testovali sme Peugeot 5008 1.2 Hybrid 136 k e-DCS6 vo výbave GT s cenovkou od 37 490 €. V ponuke nahrádza rodinné MPV vďaka integrovanému tretiemu radu sedadiel.
Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.
Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.
V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou. Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.
Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú.
Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.
Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.
Nová Dacia Duster prekonala významný generačný skok vpred, najmä technologicky.
Predáva sa s klasickým benzínovým motorom, ako hybrid, s pohonom LPG a tiež vo verzii 4x4. Ešte pred zopár rokmi bola základná cena Dacie Duster 9 990 €, dnes je to 17 490 €.