Pred 162 rokmi sa narodil Rudolf Diesel, tvorca naftového motora. Zomrel za zvláštnych okolností iba ako 55-ročný

Tvorca vznetového motora na naftu, inžinier Rudolf Diesel, sa narodil 18. marca 1858. Zomrel za veľmi zvláštnych okolností iba ako 55-ročný, zanechal po sebe manželku a tri deti.
Vydané  Text: 

Rudolf Diesel (1858-1913)
### Postupná cesta na vrchol… a pád Tvorca vznetového motora na naftu, inžinier Rudolf Diesel, sa narodil 18. marca 1858. Tento rok uplynie už 162 rokov od jeho narodenia a 107 rokov od jeho úmrtia. Diesel zomrel iba ako 55-ročný, zanechal po sebe manželku a tri deti. Rudolf Diesel sa narodil v Paríži, ale je považovaný za nemeckého vynálezcu a inžiniera, pretože jeho rodičia boli Nemci. Ešte pred jeho narodením emigrovali z Bavorska do Francúzska. Neskôr však žil v Londýne, odkiaľ ho rodičia poslali študovať do Augsburgu v Nemecku. Mladý Rudolf mal ale odlišné predstavy o svojej budúcnosti a po ukončení štúdií sa namiesto vyhľadania zamestnania rozhodol študovať ďalej. Rodičia boli proti, ale štúdium techniky v Mníchove sa pre mladého človeka ukázalo ako veľmi perspektívne. Diesel sa stal premiantom, dostal tam inžiniersky diplom, vďaka čomu sa dostal k spolupráci s profesorom Carlom von Lindeom. Ten ho zamestnal vo svojej parížskej spoločnosti. To sa písal rok 1880 a hlavnou pracovnou náplňou Rudolfa Diesla bolo bolo zdokonalenie spaľovacieho motora pri využití Carnotovho cyklu. Jeho inovácie prebiehali prevažne v teoretickej rovine, ako palivo používal amoniak. Prešlo celých desať rokov a Diesel stále pracoval pre rovnakú Lindeho spoločnosť, avšak od roku 1890 už v Berlíne. ### Diesel nevymyslel princíp, iba ho zdokonalil a zrealizoval Práve tam sa mu podarilo 28. februára 1892 získať patent na vylepšený spaľovací motor na naftu, ktorý zápalnú zmes vznietil pomocou stlačeného horúceho vzduchu. Technické vlastnosti jeho nového motora boli veľmi pôsobivé: mal až o 70 percent vyšší maximálny výkon ako dovtedy používané parné stroje a mal veľmi nízku spotrebu paliva. Verejnosti však svoj vynález ukázal až o dva roky neskôr a plne pripravený na komerčné použitie bol až v roku 1897. Problémom práce Rudolfa Diesla bolo, že pri nej vychádzal z francúzskeho vynálezu kompresorového zapaľovača a využil koncept funkčnosti, ktorý už pred ním navrhoval Otto Keller. Práve z tohto dôvodu viedol Keller súdne spory o patent s Dieslom. Ten odstúpil od pantentových konfliktov až po tom, čo mu Diesel prisľúbil 3-tisíc mariek ročne za poradenskú zmluvu. Diesel uznal, že staval práve na koncepte funkčnosti od Kellera, Keller však svoj vynález neuskutočnil. Dohoda bola prospešná obe strany, pretože všetci na vynáleze získali. Rudolf Diesel sa však stal milionárom, pretože svoj vznetový motor začal predávať na celom svete. Kuriozitou je, že Diesel odmietal predávať armáde, pretože využitie svojho vynálezu odmietal ako súčasť vojnového priemyslu. Nevýhodou Dieslovho motora (a platí to až dodnes) bola jeho robustnosť a hmotnosť, čo ho predurčovalo na použitie predovšetkým v lodnej doprave.

260D.jpg
By Cawimmer430 at English Wikipedia, watermark removed by Trucker Joe – Transferred from en.wikipedia to Commons., Public Domain, Link Rudolf Diesel vynašiel priemyselne použiteľný naftový motor už v roku 1883, avšak prvýkrát bol využitý v aute až v roku 1936 v Mercedese-Benz 260 D. Toto vozidlo malo relatívne nízku spotrebu a dojazd až 400 km bez dotankovania. Odvtedy sa začala nafta používať vo vozidlách masovo, najmä kvôli nižšej spotrebe dízlových motorov. Dôležitým míľnikom boli 80. roky 20. storočia, kedy naftové motory zosilnili turbá, čím sa výrazne zvýšili výkon a efektivita.

Naftové motory sú v automobilovom priemysle populárne, ale v dôsledku lobingu za čistejšie pohony diesel ustupuje.
### Zomrel na mori za zvláštnych okolností Smrť Rudolfa Diesla ostáva dodnes nevyriešená. V posledných rokoch života mal podlomené zdravie, sužovali ho najmä patentové spory, ktoré ho oberali o zdravú psychiku. Keď 29. septembra 1913 cestoval z Belgicka do Anglicka na parníku S.S.Dresden, ráno v kajute už Diesla nenašli. Personál lode, ktorý prišiel ohlásiť raňajky, objavil iba jeho kabát a klobúk, sám Diesel sa zdanlivo stratil. Už vtedy sa špekulovalo o tom, že musel počas noci vypadnúť do mora. O niekoľko týždňov našla holandská loď na mori plávajúce rozkladajúce sa ľudské telo. Z priestorových dôvodov ho nemohli naložiť na palubu, preto mu vzali iba niekoľko osobných vecí a tie doručili polícii. Na základe identifikačného preukazu bolo telo dodatočne identifikované ako mŕtvola Rudolfa Diesla a jeho syn Eugen potvrdil, že nájdené okuliare a vreckový nožík patrili jeho otcovi. Dodnes je smrť Rudolfa Diesla predmetom teórií o tom, že bol zavraždený konkurenciou, prípadne, že spáchal samovraždu, pretože trpel psychickými problémami a bol vo veľkých finančných problémoch pre nevydarené investovanie. Tejto teórii nahráva do kariet aj skutočnosť, že pred odchodom na pracovnú cestu nechal Diesel svojej manželke v hotovosti 20-tisíc nemeckých mariek. Oficiálne je smrť Rudolfa Diesla považovaná za samovraždu v dôsledku psychických a finančných problémov.

Test Peugeot 308 1.5 BlueHDi: Nech žije nafta!

Nebojte sa naftových motorov. Sú dobré a hodia sa aj do menších áut. Peugeot 308 to dokazuje bez okolkov aj s objemom 1,5 litra.

Zdroje: https://www.newhistorian.com/the-mysterious-death-of-rudolf-diesel/4932/ https://sk.wikipedia.org/wiki/Rudolf_Diesel http://webmagazin.teraz.sk/auta/diesel-motor-vznetovy-auta-technologie/529-clanok.html

Inzercia

Inzercia

Advertisement




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.