Aktuality

Neprehliadnite: Slovensko definitívne zrušilo diaľničné známky pre autá do 3,5 tony

diaľnica, cesta, D1

Vyzeralo to tak, že spustením predaja 365-dňových elektronických diaľničných známok vláda konečne vyhovela žiadostiam motoristov. Teraz vieme, že aj toto bola svojím spôsobom špekulácia, pretože všetci tí, ktorí si v priebehu roka 2020 takúto známku kúpia, ju zbytočne preplatia. Od 1. januára 2021 totiž už známky pre vozidlá do 3,5 tony nebudú vyžadované.

Zámer zrušiť diaľničné známky pre fyzické osoby a právnické osoby s vozidlom do 3,5 tony predstavil v utorok (11. 2.) predseda Národnej rady (NR) SR a SNS Andrej Danko, uviedlo TASR. „Navrhuje sa zrušiť povinnosť úhrady diaľničnej známky za užívanie vymedzených úsekov ciest z dôvodu nedostavanej diaľničnej siete a zvýšenie disponibilného príjmu obyvateľstva,“ uvádza sa v dôvodovej správe.

Účinnosť novinky je od 1. januára 2021, čo znamená, že tento rok ešte diaľničné známky musíte mať zakúpené, ak používate spoplatnené úseky diaľníc.

Kabinet zároveň odsúhlasil skrátené legislatívne konanie o zrušení diaľničných známok.

Minister dopravy Árpád Érsek sa k téme zatiaľ nevyjadruje, vláda schválila zrušenie diaľničných známok pre vozidlá do 3,5 tony expresne rýchlo a premiér Pellegrini ministra dopravy prakticky úplne obišiel. „Pre ministerstvo dopravy nie je aktuálnou téma zrušenia diaľničných známok. K priebehu legislatívneho procesu sa nebudeme vyjadrovať,“ uviedla pre agentúru SITA rezortná hovorkyňa Karolína Ducká.

Strata 80 miliónov eur

Národná diaľničná spoločnosť je z rozhodnutia vlády očividne šokovaná. Iba niekoľko desiatok minút po rozhodnutí vláda vydala nasledovné vyhlásenie:

AKTUÁLNE: STANOVISKO K ZRUŠENIU DIAĽNIČNÝCH ZNÁMOK

NDS počíta s príjmami z diaľničných známok vo svojich plánoch a bez nich nie je schopná zabezpečiť prevádzku a údržbu diaľnic, investície do diaľnic v prevádzke a splácanie existujúcich investičných úverov. V prípade výpadku týchto príjmov musia byť nahradené inými zdrojmi – prevádzkovými dotáciami zo štátneho rozpočtu. V opačnom prípade nebude možné zabezpečiť prevádzkovú schopnosť diaľnic a ich bezpečnosť, bude ohrozená platobná schopnosť NDS a hrozí cross default od bánk. Príjem z úhrady elektronických diaľničných známok predstavoval vlani 79 374 263 eur bez DPH a medziročne narastá (oproti roku 2018 išlo o 4 % nárast).

Erik Stríž je redaktor magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Ak vás zaujíma čokoľvek, od zákonov po detaily mojich testov áut, môžete ma kedykoľvek kontaktovať. Odpovedám každému. Moje testy píšem s ohľadom na reálneho zákazníka a nie ako marketingový prospekt. Pre neho je kúpa auta významnou životnou udalosťou, ktorá ho stojí značnú časť príjmov. Preto sa často venujem praktickým záležitostiam, ako spotrebe, schopnosti motora zvládať záťaž, batožinovému priestoru či variabilite.
Kontakt: erik@striz.sk

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Testy

Prvá jazda: Nový Hyundai i30 1.5 DPi a i30 Wagon N-Line 1.6 CRDi

Ako zvláda vylepšený Hyundai i30 s motorom 1.5 DPi mestské podmienky? A hodí sa do športovo ladeného kombi známy naftový motor 1.6 CRDI? Odpovede som sa snažil nájsť počas prvých jázd s hatchbackom a kombi i30 po facelifte. Veľa času som nepotreboval, autá presviedčajú o svojich kladoch už po prvých kilometroch.