Terénna Alpine A110 SportsX posiela odkaz automobilkám: Žiadne športové SUV netreba

Každá automobilka vraj potrebuje SUV, aby prežila dobu. Ale aj športové modely, preto vyvíjajú a ponúkajú trhu športovo vyladené esúvečka. Napriek tomu, že sa športové SUV umiestňujú na popredných miestach v rebríčku najrýchlejších áut na vozovke Zeleného pekla, mnohí odborníci nie sú presvedčení, žepráve toto je smer, ktorým sa majú automobilky uberať. Keby venovali toľko úsilia vývoju… Prečítať celé
Vydané  Text: 
Každá automobilka vraj potrebuje SUV, aby prežila dobu. Ale aj športové modely, preto vyvíjajú a ponúkajú trhu športovo vyladené esúvečka. Napriek tomu, že sa športové SUV umiestňujú na popredných miestach v rebríčku najrýchlejších áut na vozovke Zeleného pekla, mnohí odborníci nie sú presvedčení, žepráve toto je smer, ktorým sa majú automobilky uberať. Keby venovali toľko úsilia vývoju ľahkých a nízkych modelov, zrejme by dosiahli na okruhu ešte lepšie výsledky ako ich výkonní SUV súrodenci. Jednoznačný odkaz, že športové SUV nemusia byť tou jedinou a správnou cestou, najnovšie posiela značka Alpine. Jej koncepčný automobil A110 SportsX je terénny špeciál využívajúci základ z modelu A110. Podobné variácie modelu A110 nie sú pre výrobcu novinkou, pripomeňme si napríklad Alpine A110 Cup Racecar (2018) alebo Alpine A110 Rally (2020). Verzia SportsX sa od nich líši nápadne – až o 60 mm vyššou svetlou výškou podvozka , ešte väčšou ako v prípade rally verzie A110 Rally s tristokoňovým 1,8 l Turbo. Inšpiráciu však nachádza hlbšie v minulosti, v pretekoch [1973 Monte Carlo Rally](https://www.google.com/search?q=alpine+a110+1973+monte+carlo&sxsrf=ACYBGNQmDbunjFTH9U0VZ4muI09FvrfbOA:1580457366027&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=KjX79QLZ1PoG4M%253A%252CkYF0VxxCmN5gSM%252C_&vet=1&usg=AI4_-kQ1LgcenmHo4uRDkh3RA0c2jjamCA&sa=X&ved=2ahUKEwihtom_rq3nAhUPJ1AKHagsA70Q9QEwAHoECAUQBQ#imgrc=KjX79QLZ1PoG4M:), na ktorých sa vtedajšia A110 umiestnila na stupni víťazov. Podvozok je údajne prepracovaný dôslednejšie, nápravy boli napríklad rozšírené až o 80 mm. K tomu si pripočítajme oplastovanie spodných hrán, ktoré ešte viac povzbudzuje dojem o schopnosti jazdy terénom. Motor ale na rozdiel od verzie A110 Rally podľa všetkého vylepšením neprešiel, v Alpine A110 SportsX nachádzame 1,8-litrový štvorvalcový motor s max. výkonom 185 kW (~251 k) a max. krútiacim momentom 320 Nm. Možno to nie je fascinujúci údaj, ale medzi priority značky patrí aj nízka hmotnosť vozidla, čo dáva uvedeným údajom nový význam. Základová A110 váži 1 080 kg, ale s hmotnosťou konceptu SportsX sa už výrobca nepochválil. Očakávame, že bude *mierne vyššia*. Motor je konfigurovaný so 7-stupňovým automatom DTC. Keďže sa jedná o koncept, informácie o spustení predaja sú k dnešnému dňu irelevantné.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Dopravná poradňa

Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.