Magazín

Čo prinesie spojenie koncernov PSA a FCA?

Spojením francúzskej skupiny PSA a taliansko-amerického FCA už čoskoro vznikne štvrtá najväčšia automobilka sveta podľa objemu predaja, ktorý aktuálne ročne činí 8,7 milióna automobilov. Ich spoločná tržná hodnota bude približne 50 miliárd dolárov. Toľko aktuálny stav. A čo budúcnosť?

Nová doba

Automobilový priemysel prechádza významnými zmenami. Tradičným firmám rastie konkurencia v podobe nových zaujímavých a inovatívnych start-upov. Elektromobilita prináša zmenu. A hoci sa to zvonka možno nezdá, táto zmena je zásadná. Ak by sme to trocha prehnali, automobilová výroba sa vracia úplne na začiatok. Keď sa výrobcovia kočov, ktorí nemali skúsenosti s novými technológiami, spájali sa s novým odvetvím. Od konštrukčných firiem kupovali podvozky, na ktorých robili to, čo im bolo vlastné - krásne karosérie automobilov. Mimoriadne úspešná bola v tejto oblasti napríklad firma Sodomka. Táto spolupráca dnes dostala moderné meno – zdieľanie technológií. Ale na zdieľanie treba dvoch. Nielen toho, kto technológiu vyvinie. Ale predovšetkým tých, ktorí ju budú mať záujem zdieľať.

Pred časom sa k tejto téme vyjadrilo vedenie koncernu Volkswagen, ktoré svoju elektrickú platformu ponúklo iným automobilkám. Do jej vývoja totiž firma investovala značné financie.

Na maximum

Tu niekde treba hľadať jeden z hlavných dôvodov spájania sa automobilových značiek do koncernov. Teoreticky vzaté, úplne identické môže byť všetko, čo klient nevidí. Teda nielen celé podvozky, motory, sústava akumulátorov, či brzdový systém. Ale aj elektrické systémy, kabeláž, riadiace moduly, rámy sedadiel, motorčeky stieračov a elektrického otvárania okien dverí... Tento zoznam môže byť veľmi dlhý.

Ak to trocha preženieme, tak sa z automobilových značiek do veľkej miery môžu stať opäť karosárne.

Presne toto ma napadlo, keď sa objavila prvá správa o tom, že sa koncerny PSA a FCA spoja. Toto spojenie je z pohľadu potenciálu zdieľania technológií veľmi zaujímavé, priam až revolučné. Patriť doňho totiž budú značky Peugeot, Citroën, DS, Opel, Vauxhall, Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Abarth, Jeep, Chrysler, Dodge, RAM a Maserati.

Iste, posledných päť menovaných patrí do inej ligy a z potenciálu zdieľania budú profitovať minimálne. Dôležitých je ale ostatných deväť, tie sú zamerané na masovú výrobu „spotrebných“ automobilov, respektíve tento potenciál majú (DS, Abarth).

Využijú potenciál?

Ak sa priam nekonečný potenciál zdieľania celých konštrukčných skupín nestratí v úsporných plánoch účtovníkov, môžeme sa dočkať kooperácie, akú automobilový svet doteraz nezažil.

V objemových triedach napríklad v malých autách/mestských crossoveroch či kompaktoch/kompaktných SUV, bude možné na dvoch podlahových platformách postaviť a vyrábať až 36 rôznych automobilov. Na cesty by sa teda v objemových triedach dokázali vrátiť autá so znakmi FIAT, Alfa Romeo a Lancia. Bez tejto spolupráce je to nereálne.

A navyše tu máme šperky DS a Abarth. Tie majú v dobe, keď bažíme po emóciami nabitých autách, obrovský potenciál. Ani tu sa však rozsah potenciálu nekončí. Ďalší priestor je v nákupe od dodávateľov, logistike a výrobe.

Má to aj riziká

Obrovský potenciál však prináša aj nemalé riziká. Každá chyba, či už pri vývoji, alebo výrobe zdieľaných dielcov, môže mať obrovské následky. Veľmi dobre si pamätáme, aký obrovský zásah mali napríklad problémy s kvalitou airbagov. Na tomto teda budú musieť v koncerne zásadne popracovať.

Buďme však optimisti. Vedeniu PSA sa podarilo spojenie, ktoré môže automobilový svet zásadne zmeniť. Dnešných klientov, až na malé výnimky, nezaujíma technika, ale dizajn. A spolupráca v rámci koncernu dáva priestor na to, aby firma dokázala vyhovieť vkusu takmer každého motoristu.

Čo dodať na záver? Najobľúbenejšou detskou hračkou pána Tavaresa, šéfa koncernu PSA, bolo nepochybne LEGO.

Prečítajte si aj:


FIAT a Peugeot rokujú o zlúčení. Vznikne tak štvrtá najväčšia automobilka

Redakcia (m)


FIAT Chrysler si umelo zvyšoval predaje áut. Aký to bude mať vplyv na dohodu s Peugeotom?

Redakcia (s)