Podiel neúspešných áut na STK naozaj dramaticky vzrástol: Toto sú štatistiky pred a po zavedení prísnejších pravidiel

Držitelia starších automobilov sa z nasledovných štatistík tešiť nebudú. Je faktom, že počet áut s označením „nespôsobilé“ stúpol závratným spôsobom.
Vydané  Text: 

Keď sa v máji tohto roka zaviedli prísnejšie pravidlá pre stanice technických kontrol (STK), ktoré vykonávajú emisné kontroly (EK), technické kontroly (TK) a kontroly originality (KO), [medzi prvými na Slovensku sme avizovali](https://www.autoviny.sk/novinky/119729/na-stk-uz-nepomozu-ani-uplatky-a-prizmurenie-oci-neprechadzaju-tisice-aut-motoristi-su-zufali) budúci nárast podielu automobilov označených ako „nespôsobilých na prevádzku na verejných komunikáciách“. Aktuálne štatistiky poukazujú na fakt, že sa tieto obavy naplnili a motoristi sa skutočne stretávajú s nepriaznivými výsledkami kontrol vlastných vozidiel. ### Podiel neúspešných áut vzrástol takmer na dvojnásobok Podľa štatistík zverejnených Technickou službou technickej kontroly podiel neúspešných vozidiel pri technických kontrolách stúpol zásadným spôsobom. Uvádza sa pritom medziročné porovnanie *január až september 2018* verzus *január až september 2019*.
Podiel neúspešných vozidiel pri technických kontrolách v jednotlivých kalendárnych týždňoch v rokoch 2018 a 2019 (01-09 2018/2019) zdroj: testek.sk
Z uvedeného grafu jednoznačne vyplýva, že medziročne zásadným spôsobom stúpol podiel vozidiel, ktoré kontrolou úspešne neprešli. Ich držitelia sa dočkali verdiktu *nespôsobilé* alebo *dočasne spôsobilé*. K 39. týždňu v roku sa jednalo o medziročný nárast zo 7,2 percenta na takmer dvojnásobok 13,3 percenta. Najväčší rozdiel bol v uvedenej štatistike evidovaný k 29. týždňu v roku, kedy podiel neúspešných vozidiel vzrástol zo 6,6 percenta na 14,5 percenta – teda sa medziročne zvýšil o 120 percent. V praxi to znamená, že od zavedenia zmien na STK kontrolou neprechádza každé siedme auto na Slovensku, pričom štatistika neberie do úvahy vek vozidiel. To je vskutku alarmujúce číslo.

Emisné kontroly 2019: Prečo majú staršie autá problémy prejsť, čo si priniesť a ako prebieha EK?

PORADŇA - Prinášame vám rozsiahly materiál o emisnej kontrole v roku 2019. Dozviete sa všetko, čo vás môže v súvislosti s emisnou kontrolou vozidla zaujímať.

### Trvanie kontroly sa predĺžilo zanedbateľne Je nevyhnutné pripomenúť, že k 20. máju 2019 sa síce na staniciach technických kontrol udali zmeny, ale samotná metodika kontrol sa výrazne nemenila. Nové kamerové systémy na staniciach a detailný monitoring mali za dôsledok, že technici si svoje povinnosti začali plniť dôslednejšie a zamedzil sa tak priestor na prehliadanie nedostatkov. Dovedna je na staniciach technickej kontroly o šesť kamier naviac. Nové opatrenia tiež zamedzili vykonávaniu kontrol s vopred dohodnutým výsledkom. Vedľajším efektom zmien mal byť dlhší čas samotnej kontroly a tým pádom aj dlhšie čakacie doby. Mnohí motoristi sa sťažovali, že pre legislatívne zmeny im stanica STK nedala včasný termín vykonania kontroly, čím držiteľ vozidla riskuje pokutu. Tá už prichádza automaticky aj bez toho, aby dané vozidlo bez platnej TK/EK zastavila hliadka. Lenže oficiálne údaje od Technickej služby technickej kontroly (nižšie) uvádzajú, že sa jednalo iba o minimálny nárast: zatiaľ čo týždeň pred zavedením zmien trvala jedna kontrola vozidla kategórie M1 priemerne 31 minút a 58 sekúnd, týždeň po zavedení zmien to bolo 33 minút a 50 sekúnd. To znamená medziročný nárast iba o 3,15 percenta, respektíve o 5,80 percenta v porovnaní so začiatkom mája 2019.
Priemerná doba trvania technickej kontroly pravidelnej najdôležitejších kategórií vozidiel v rokoch 2018 a 2019, zdroj:testek.sk
Časovo najnáročnejšie sú kontroly vozidiel kategórie N3, ktoré týždeň po zavedení zmien trvali priemerne 53 minút a 45 sekúnd, pričom týždeň pre zavedením zmien to bolo 51 minút a 11 sekúnd. Podrobné údaje o časoch trvania technických kontrol podľa obdobia a kategórií vozidiel nájdete v dokumente od [Technickej služby technickej kontroly: Časová náročnosť – tabuľka](http://www.testek.sk/files/casova_narocnost_tabulka.pdf).

Na STK po novom každý rok? Internetom sa začína šíriť nová správa, ale je pravdivá iba sčasti

Informácie zdieľané na Facebooku tvrdia, že automobily staršie ako šesť rokov by namiesto súčasných dvojročných cyklov museli absolvovať technickú kontrolu každý rok. Tieto správy majú s realitou spoločné iba málo, aktuálne totiž boli pred niekoľkými rokmi.

Inzercia




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



auto motor a šport č. 4/2024

Štatút reklamnej a propagačnej súťaže FERRAGAMO RED LEATHER – auto motor a šport č. 4/2024

  • PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže FERRAGAMO RED LEATHER – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽEInzercia 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava – mestská časť… Prečítať celé

      
  • auto motor a šport č. 4/2024

    Štatút reklamnej a propagačnej súťaže MONTBLANC LEGEND BLUE – auto motor a šport č. 4/2024

  • PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže MONTBLANC LEGEND BLUE – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽEInzercia 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava – mestská časť… Prečítať celé