Aktuality

Podľa analýzy EY medziročne zdraželo až 65 percent všetkých áut, ponuka nafty a benzínu sa pritom zmenšuje

Hyundai továreň Nošovice

Prečítajte si aj:


BEST CARS 2020: Hlasujte za najlepšie autá roka!

Redakcia (s)


Spoločnosť Ernst & Young zverejnila výsledky svojho výskumu, v ktorom sleduje dianie na trhu s osobnými automobilmi. Sleduje dovedna 55 modelov automobilov a z vývoja ich cien a výbav vyvodzuje závery o tom, ako sa mení komerčná ponuka predajcov. V metodike zohľadnila aj použité prevodovky a typy pohonov (predný, zadný, 4x4), ale aj pohony na alternatívne palivá. Nasledovné štatistiky sa týkajú českého trhu s novými automobilmi, ale vzhľadom na blízkosť so slovenským trhom môžeme tieto čísla považovať za zodpovedajúce našim reáliám.

Najnovšie spoločnosť zverejnila výsledky za tretí štvrťrok 2019 a poskytla porovnania v rámci tohto a predchádzajúceho roka.

Podľa Ernst & Young ponuka dostupných variantov automobilov klesá. Najviac a dlhodobo sú postihnuté tradičné agregáty, naopak tie hybridné pribúdajú, no značne pomalším tempom. V porovnaní so začiatkom roka 2018 bolo množstvo dostupných agregátov zmenšené, v prípade motorov na benzín o 12%, naftových jednotiek až o 25%. Obmedzenia ponuky sa oproti jari 2018 dočkali aj automatické prevodovky a možnosti priobjednania pohonu všetkých kolies.

Ukazuje sa, že vysoká komplexita ponuky, typická najmä pre nemecké automobilky, je za súčasných podmienok veľkým problémom, a tak aj títo výrobcovia sú v niektorých prípadoch nútení ponuku variantov a motorizácií zužovať. To potvrdzuje pokles o 1,9% v počte ponúkaných variantov oproti predchádzajúcemu obdobiu a v porovnaní s rokom 2018 sa však ponuka znížila o pozoruhodných 18%.

Tretí štvrťrok roka 2019 sa niesol v znamení zdražovania vozidiel v základnej výbave v priemere o 5%, ale zdraženie áut s najvyššou výbavou len o 3%. V porovnaní s rokom 2018 však ceny áut v najvyššej výbave klesli o 0,3 percenta.

V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka zdraželo až 65,5% ponúkaných automobilov naprieč všetkými výbavami. Ponuka automobilov s naftovými a benzínovými agregátmi klesla o 25% kvartálne, respektíve o 12% oproti minulému roku.

Z dlhodobého pohľadu oproti začiatku minulého roka zlacňuje základnú ponuku iba segment A (mini vozidlá) a segment E (vyššia stredná trieda).

V porovnaní so začiatkom roka 2018 sú všetky vozidlá priemerne o 1,3% drahšie.

Je logické, že výrobcovia, respektíve importéri, sa musia sústrediť len na ponuku rentabilných variantov svojich modelov. Už sú dávno preč doby šesťvalcových agregátov v nižšej strednej triede, my sme ale svedkami toho, že značky idú ešte ďalej. Pozorovať tak môžeme navyšovanie iba ponuky hybridných pohonov vrátane plug-in verzií. Hybridných agregátov však pribúdajú len jednotky, zatiaľ čo miznú desiatky tých, ktoré by sme označili za tradičné,“ uvádza Petr Knap zo spoločnosti Ernst & Young.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Prvá jazda - Mazda MX-30 (foto: Ondrej Kroutil pre auto motor a šport, 2020)
Testy

Mazda MX-30: Naozaj ekologická

Keď už Mazda niečo spraví, môžete sa staviť, že to bude poriadne. Tento prístup zvolila aj pri svojom historicky prvom elektromobile. A k tomu, či ho potrebujete, zaujíma nezvyčajne úprimný postoj.