Autoviny.sk

Volkswagen definitívne ukončil výrobu legendárneho modelu

Volkswagen Beetle „Chrobák“ je jedno z najpredávanejších vozidiel v histórii. Prvý kus vzišiel z výroby v roku 1938, posledný 30. júla 2003. Išlo o chrobáka s poradovým číslom 21 529 464.

Neskôr sa do predaja dostala nová verzia New Beetle, ktorá však od pôvodcu prevzala iba vzhľad, charakter sa vo veľkej miere zmenil tým, že motor sa presunul dopredu a poháňaná bola predná náprava. Originál mal motor vzadu a pohon zadných kolies.

Volkswagen New Beetle 2.0 TFSI (2011)
Volkswagen Beetle Final Edition (2019)

Dnes už vieme, že Beetle nie je predmetom záujmu koncernu Volkswagen a jeho výrobu definitívne ukončil uvedením edície Final Edition. Tá pozostáva z 5 961 kusov, úplne posledný výrobený kus poputuje do múzea v mexickom meste Puebla. Ukončenie výroby prebehne práve dnes, v stredu 10. júla 2019.

O nástupcovi nehovorí nič, v motoristických médiách sa špekuluje iba o tom, že nová generácia by mohla prísť opäť s pohonom zadných kolies, ale s plne elektrickým hnacím ústrojenstvom. Teraz sú to však iba odhady a predpoklady bez reakcie od Volkswagenu.

Volkswagen New Beetle 2.0 TFSI (2011)

Kontroverzný pôvod

Beetle je legendárny automobil a hoci patrí k tým najpredávanejším na svete, v súčasnosti o neho nie je dostatočne záujem. Ročne sa ho predá približne 40-tisíc kusov, čo je v porovnaní so stotisícovými a miliónovými predajmi iných modelov rovnakého výrobcu zanedbateľné číslo. Volkswagen teda s dedičstvom minulosti už v budúcnosti nepočíta.

Charakter chrobáka je nezameniteľný a ľudia ho vnímajú prevažne pozitívne aj napriek tomu, že zelenú jeho výrobe dal sám Adolf Hitler. On konkrétne mal záujem o automobil pre obyvateľov Tretej ríše, ktorý by bol dostatočne priestranný, rýchly, praktický a najmä lacný.

Cena vtedajšieho nového kusu mala konkurovať cene obyčajného motocykla.

Návrh od konštruktéra Ferdinanda Porscheho a dizajnéra Erwina Komendu pôvodne dostal schvaľovací podpis od Hitlera už v roku 1933, ale v dôsledku prípravy na vojnu a samotnej vojny sa s výrobou začalo až po roku 1945. Pochopiteľne už bez „vodcu“. Dovtedy vyrobené prototypy boli zničené pri bombardovaní.

Elektrifikovaný VW Beetle od Zelectric Motors, takzvaný Zelectric Bug (2015)
Elektrifikovaný VW Beetle od Zelectric Motors, takzvaný Zelectric Bug (2015)
Zdroj: Oficiálne fotografie

Pôvodne sa mal Chrobák volať KdF-Wagen, tento názov vytvoril Ferdinand Porsche ako odkaz na organizáciu Kraft durch Freude, odnože nacistickej Nemeckej pracovnej fronty, uvádza Wikipedia. Tento názov však neprešiel a automobil sa stal známy ako Typ 1, až po vojne nadobudol prezývku Chrobák. Zaujímavosťou je, že finálna podoba automobilu sa nechala inšpirovať aj československým automobilom Tatra T97 z roku 1937.




Zdroje informácií:
https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_New_Beetle
https://www.novinky.cz/auto/400624-soucasny-vw-beetle-pry-bez-nahrady-skonci-v-roce-2018.html
https://sk.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Chrob%C3%A1k
https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Beetle
https://www.digitaltrends.com/news/next-gen-volkswagen-beetle-gets-electrified-and-a-total-of-four-doors/#/1
https://auto.pravda.sk/magazin/clanok/476302-vw-beetle-chrobak-mozno-dostane-sancu-ale-len-elektricku/
https://auto.sme.sk/c/20879446/volkswagen-beetle-po-20-rokoch-konci-vo-vyrobe.html


Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie