Zákaz vjazdu vozidlám so spaľovacím motorom hlási ďalšie európske veľkomesto. Tentokrát končí aj benzín.

Po vzore iných miest sa tento rázny krok v boji proti emisiám rozhodla prijať aj holandská metropola Amsterdam, ale v porovnaní s inými zašla ešte ďalej.
Vydané  Text: 

Zákaz vjazdu sa bude týkať starších benzínových a naftových áut, namiesto ktorých by po amsterdamských cestách mali jazdiť už iba elektrické alebo vodíkové vozidlá, ktoré ako emisie neprodukujú skleníkové plyny a drobné pevné častice. Finálnu platnosť nový zákaz nadobudne už v roku 2030. Prečo sa pre takéto obmedzenie rozhodol práve Amsterdam, ktorý je známy rozšíreným používaním bicyklov namiesto áut? Hlavným cieľom tohto opatrenia je zabezpečiť čistejšie ovzdušie, keďže znečistenie ovzdušia je podľa mnohých odborníkov tichým zabijakom a predstavuje v Amsterdame jedno z najväčších zdravotných rizík. Podľa nameraných hodnôt znečistenia vzduchu **Amsterdam prekračuje európske normy**. Príčinou je podľa všetkého neďaleké mesto **Rotterdam**, ktoré je **najväčším európskym prístavom**, kvôli čomu je v ňom hustá premávka. Výstrahu voči zdravotným rizikám spojeným najmä s dýchacími problémami vydalo aj holandské ministerstvo zdravotníctva, ktoré zároveň upozorňuje na zvýšené množstvo oxidu dusičitého a prachových častíc v ovzduší.
Proces zákazu vjazdu starších vozidiel bude prebiehať postupne. **Už budúci rok** plánuje Amsterdam vytvoriť tzv. ekologické zóny pre osobné automobily, v ktorých bude zákaz vjazdu pre staré mopedy, taxíky, nákladné autá a dodávky. V roku 2022 chce mesto zónu bez emisií pre autobusy a verejnú dopravu. V roku 2025 sa zákaz bude týkať mopedov ako takých a neskôr sa pridá aj zákaz vjazdu pre nákladné vozidlá, dodávky, taxíky a verejnú dopravu. Ako posledný sa bude zákaz týkať osobných áut, rekreačných plavidiel a trajektov, ktoré budú musieť jazdiť tiež bez emisií. Najprv bude platiť pre automobily vyrobené pred rokom 2005 a postupne sa rozšíri na ďalšie typy vozidiel. Organizácia na ochranu životného prostredia vidí ako najväčšieho vinníka stojaceho za znečistením ovzdušia staršie naftové motory, ktorých zákaz by mal v rýchlej dobe kvalitu ovzdušia zlepšiť. Vzorom by mohli byť aj iné európske mestá, ktoré obmedzili vjazd áut s naftovým motorom, medzi nimi napríklad aj Berlín či Londýn. V súčasnosti prebiehajú diskusie na mestskej úrovni, ktorých sa môžu zúčastniť aj obyvatelia Amsterdamu. Dokonca aj niektorí odborníci považujú plán za nereálny, keďže **nezohľadňuje chudobnejších ľudí**. V budúcnosti bude doprava bez emisií samozrejmosťou, ale či to bude uskutočniteľné už o 10 rokov, je viac než otázne.








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.