Z histórie: Kedy vznikol a kto prvý použil naftový motor?

Kto bol prvý? Prinášame vám prvý diel nášho nového seriálu o pôvode vynálezov, ktoré ovplyvnili automobilový priemysel. Dnes sa pozrieme na to, v akom aute bol prvýkrát použitý naftový motor a kto je zodpovedný za jeho vynájdenie.
Vydané  Text: 
Rudolf Diesel vynašiel priemyselne použiteľný naftový motor už v roku 1883, avšak prvýkrát bol využitý v aute až v roku 1936 v Mercedese-Benz 260 D. Toto vozidlo malo relatívne nízku spotrebu a dojazd až 400 km bez dotankovania. Odvtedy sa začala nafta používať vo vozidlách masovo, najmä kvôli nižšej spotrebe dízlových motorov. Dôležitým míľnikom boli 80. roky, kedy naftové motory zosilnili turbá, čím sa výrazne zvýšili výkon a efektivita.

260D.jpg
By Cawimmer430 at English Wikipedia, watermark removed by Trucker Joe – Transferred from en.wikipedia to Commons., Public Domain, Link ### Rudolf Diesel zmenil svet áut a ani o tom nevedel Tvorca vznetového motora na naftu, inžinier Rudolf Diesel, sa narodil 18. marca 1858 Zomrel za veľmi zvláštnych okolností iba ako 55-ročný, zanechal po sebe manželku a tri deti. Diesel vytvoril motor, ktorý sa stal štandardom pohonu stroj v širokom spektre priemyslov, vrátane toho automobilového. Nebol však prvý, koho napadlo takto zdokonaliť spaľovací motor.

Ubehlo 105 rokov od záhadnej smrti Rudolfa Diesla, tvorcu naftového motora

Rudolf Diesel vytvoril motor, ktorý sa stal štandardom pohonu stroj v širokom spektre priemyslov, vrátane toho automobilového. Nebol však prvý, koho napadlo takto zdokonaliť spaľovací motor.

Nevymyslel totiž princíp, iba ho zdokonalil a zrealizoval. Pri svojom diele vychádzal z francúzskeho vynálezu kompresorového zapaľovača a využil koncept funkčnosti, ktorý už pred ním navrhoval Otto Keller. Práve z tohto dôvodu viedol Keller súdne spory o patent s Dieslom. Ten odstúpil od pantentových konfliktov až po tom, čo mu Diesel prisľúbil 3-tisíc mariek ročne za poradenskú zmluvu. Diesel uznal, že staval práve na koncepte funkčnosti od Kellera, Keller však svoj vynález neuskutočnil. Nevýhodou Dieslovho motora (a platí to až dodnes) bola jeho robustnosť a hmotnosť, čo ho predurčovalo na použitie predovšetkým v lodnej doprave. ### Nafta neskočí. Ak áno, tak iba v osobných autách. Dnes sa zdá, že pojem diesel je vnímaný skôr negatívne, ako hrozba pre životné prostredie, preto by mal byť zakázaný a nahradený inými ekologickejšími alternatívami. Má však stále svojich priaznivcov, ktorí neváhajú investovať peniaze, čas a entuziazmus do jeho ďalšieho vývoja. S budúcnosťou naftového motora v osobnej automobilovej dopravy to ale aj tak nevyzerá veľmi priaznivo. Je veľmi pravdepodobné, že do desiatich rokov sa nové autá už s naftovým motorom predávať nebudú a dieselové agregáty sa stanú záležitosťou nákladných a úžitkových vozidiel a rôznych strojov.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Dopravná poradňa

Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.