Ako vyzerá budúcnosť motorizmu? Tieto riešenia budeme využívať už čoskoro

Autá bez volantu, s kolesami-vrtuľami alebo s modulárnou karosériou – takto možno raz bude vyzerať motoristický svet. Pozrime sa ale na zaujímavé technologické riešenia, ktoré budú v našich autách bežné už onedlho.
Vydané  Text: 
### Prepojenie s inými autami a infraštruktúrou Autá sa budú navzájom varovať pred nebezpečenstvom na ceste alebo prijímať v reálnom čase informácie o zmenách v organizácii dopravy – to nie je vzdialená budúcnosť. Vozidlá, ktoré budú navzájom komunikovať, vyvíja mnoho výrobcov vrátane Lexusu. V Austrálii už testujú dve japonské SUV **RX 450h**. S novými riešeniami bude v budúcnosti vodič Lexusu dostávať informácie o vozidle pred ním, ktoré začalo núdzovo brzdiť, alebo o blížiacej sa zmene svetelnej signalizácie na najbližšej križovatke. Systém je založený na 4G sieti a tak je jeho zavedenie iba otázkou času. Na podobnom riešení pracujú aj iné automobilky, napríklad Volvo. ### Internet v aute a auto na internete Systémy prepojených vozidiel sú založené hlavne na internetovom pripojení. Toto je vďaka zabudovaným komunikačným modulom v automobiloch čoraz bežnejšie. V súčasnosti pripojenie k sieti umožňuje najmä získavať informácie o aktuálnej premávke, aktualizovať satelitnú navigáciu a automaticky upozorniť asistenčnú službu o vážnejšej nehode. Možnosti takejto komunikácie sú však omnoho širšie. Prví výrobcovia áut už zavádzajú možnosti **diaľkovej diagnostiky vozidla, automatické zapnutie klimatizácie alebo sťahovanie nových aplikácií** nainštalovaných v multimediálnom systéme. Americká Tesla dokonca umožňuje vylepšenie výbavy a výkonu vozidla len vďaka online stiahnutej aplikácii.
### Autonómne riadenie Prax ukazuje, že autonómne autá sú budúcnosťou motorizmu. Kým však budú autá bez volantu na cestách bežným javom, uplynie ešte dosť času. Sú na to potrebné nielen vhodne vybavené a skonštruované vozidlá, ale aj prispôsobená infraštruktúra a právne predpisy. Skôr sa objavia autá, ktoré umožnia autonómnu jazdu za určitých podmienok alebo budú jazdiť samostatne, no kvôli bezpečnosti s vodičom pripraveným prevziať kontrolu nad riadením. Takéto systémy vyvíjajú mnohí výrobcovia vrátane Tesly a Lexusu. [GALLERY id=29917] ### Kamery namiesto spätných zrkadiel Cúvacie kamery dnes nájdeme aj v malých hatchbackoch. Projekt ich použitia namiesto zrkadiel – hoci bol vytvorený pred rokmi – vstupuje do praxe až teraz. **Prvým vozidlom v histórii s digitálnym spätným zrkadlom je nový Lexus ES**. Kamery zaberajú menej miesta, vďaka nim je auto aerodynamickejšie a vodič má z interiéru lepší výhľad. Systém navyše eliminuje mŕtvy uhol a umožňuje zobrazovať na monitoroch na boku vozidla aj ďalšie informácie. V súčasnosti sú digitálne spätné zrkadlá v Lexuse z právnych dôvodov dostupné iba v Japonsku, po podobných riešeniach však siahajú aj európski výrobcovia. Príkladom je značka Audi, ktorá ponúka kamery vo svojom novom SUV e-tron. Digitálne spätné zrkadlá nájdeme aj v novej Toyote RAV4 či v novom Land Roveri Evoque. Vďaka nim môže vodič vidieť, čo sa deje za vozidlom, aj keď je batožinový priestor naložený až po strechu.
### Displeje, hlasy a gestá Veľký displej na stredovej konzole vozidla je dnes prakticky štandardom a klasické ,,budíky” často nahrádzajú digitálne obrazovky. Možno očakávať, že výrobcovia automobilov budú v budúcnosti ešte intenzívnejšie využívať ich možnosti a zbavia sa ďalších tlačidiel. Mnohí vodiči ich však vnímajú ako bezpečnostné riziko, pretože ovládanie klimatizácie alebo vykurovanie sedadiel si v tomto prípade vyžaduje na chvíľu odpútať zrak od cesty. Riešením je hlasové ovládanie, gestá alebo **špeciálny haptický displej**, ktorý simuluje pocit dotyku skutočných fyzických tlačidiel. Čoraz rozšírenejšie – a čoraz väčšie – budú aj **transparentné displeje**, ktoré budú zobrazovať obraz na predné sklo. Už teraz nájdeme HUD displeje v autách, ako je napríklad nová **Toyota Corolla** alebo Ford Focus. V modeli Lexus LS má obraz na skle uhlopriečku až 12,3 palca. Vďaka technológii zobrazovania na prednom skle bude v budúcnosti možné zobrazovať ešte viac informáci a lepšie integrovaných s tým, čo vidíme pred autom. Trojrozmerné šípky ukážu na správny jazdný pruh a silueta chodca alebo cyklistu bude po obvode obkreslená červenou farbou.
### Smartfón v úlohe kľúča **Otváranie auta smartfónom** je ďalšou novinkou, ktorá rýchlo získava na popularite. A to vďaka carsharingu (zdieľaniu áut). V neďalekej budúcnosti bude digitálny kľúč rovnako bežný medzi užívateľmi osobných automobilov. Toto riešenie prináša mnoho výhod – môžete sa zbaviť klasického kľúča, ktorý zaberá miesto vo vrecku, ako aj na diaľku sprístupniť auto inej osobe. A čo viac, prví výrobcovia už poskytujú aplikácie, ktoré umožňujú nielen otvorenie a uzamknutie vozidla, ale aj diaľkové zapnutie klimatizácie alebo sledovanie polohy vozidla zdieľaného s inou osobou.








Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?

  • Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.

     Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie. 
  • Rozhovor

    Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.