Aktuality

Toyota vyrobila kamión, ktorý z výfuku vypúšťa iba čistú vodu

Toyota vyrobila kamión bez emisií, poháňa ho elektrina z palivových článkov

Nová generácia bezemisného nákladného automobilu posúva možnosti prvých dvoch nákladných vozidiel „Project Portal“ v rámci priebežnej overovacej štúdie, teraz s vyššími schopnosťami, lepším využitím priestoru a vyšším výkonom s odhadovaným dojazdom vyše 480 km na jedno natankovanie.

To je viac než dvojnásobok typickej dennej vzdialenosti absolvovanej podobnými vozidlami v reálnych podmienkach prepravy na krátke vzdialenosti. Spoločnosti Toyota a Kenworth v rámci projektu „nákladnej prepravy s nulovými alebo takmer nulovými emisiami“ nasadia celkovo 10 nákladných vozidiel na dopravu nákladu z prístavov Port of Los Angeles a Port of Long Beach po celej Losangeleskej panve.

„Toyota sa zasadzuje o budúcu technológiu pohonu pomocou elektrických palivových článkov, pretože ide o čistú a výkonovo prispôsobiteľnú platformu, schopnú reagovať na najširšie potreby mobility s nulovými emisiami,“ uviedol Bob Carter, výkonný viceprezident Automotive Operations zo spoločnosti Toyota.

Toyota vyrobila kamión bez emisií, poháňa ho elektrina z palivových článkov

Grant 41 miliónov dolárov

Regulačný orgán CARB udelil prístavu Port of Los Angeles na projekt ZANZEFF grant vo výške 41 miliónov dolárov v rámci kalifornskej klimatickej iniciatívy California Climate Investments, ktorá prostredníctvom miliardových investícií do efektívnejších technológií (Cap-and-Trade) znižuje emisie skleníkových plynov, podporuje ekonomiku a zlepšuje zdravie verejnosti i životné prostredie – najmä v znevýhodnených komunitách.

Nákladné vozidlá Project Portal „Alpha“ a „Beta“ Class 8 (vo forme overovacej štúdie) od spustenia prevádzky v apríli 2017 prešli vyše 22 500 testovacích kilometrov so zapojením v reálnych podmienkach dopravy na krátke vzdialenosti v prístavoch Port of Los Angeles a Port of Long Beach a ich okolí, pričom neprodukovali žiadne emisie okrem vodnej pary.

V poslednom štvrťroku bude v rámci projektu ZANZEFF zabezpečovať prepravu na krátke vzdialenosti prvé nákladné vozidlo Kenworth/Toyota poháňané elektrinou z palivových článkov (FCET – Fuel Cell Electric Truck), čím sa v uvedených prístavoch zvýši kapacita bezemisnej prepravy a opäť poklesne vplyv tohto druhu prepravy na životné prostredie.

Rozširovanie aktivít

Najnovšie nákladné vozidlo poháňané elektrinou z palivových článkov je súčasťou projektu ZANZEFF a vychádza z modelu Kenworth T680 Class 8 v kombinácii s elektrickou technológiou palivových článkov od Toyoty. Priekopnícke úsilie, ktoré vzniklo na podnet prístavu Port of Los Angeles s podporou firiem Toyota, Kenworth a Shell zahŕňa širší plán „Od pobrežia do obchodov“ a technologický rámec vodíkových palivových článkov pre služby nákladnej dopravy pri plánovaní budúcej prepravy tovaru. Uvedená iniciatíva pomôže znížiť emisie skleníkových plynov o viac než 500 ton a ďalej emisie NOx, ROG a PM10 o ekvivalentné hmotnosti 0,72 tony.

„Spolupráca prístavu Port of Los Angeles a firiem Kenworth, Toyota a Shell ponúka skvelú príležitosť ukázať životaschopnosť technológie elektriny z palivových článkov pri preprave na krátke vzdialenosti i regionálnej nákladnej doprave v Južnej Kalifornii,“ uviedol Mike Dozier, generálny riaditeľ firmy Kenworth Truck Company a viceprezident PACCAR.

„Schopnosti desiatich nákladných vozidiel Kenworth Class 8 vyvíjaných v rámci tohto programu – z ktorých prvé sa predstavili dnes – by sa mali minimálne vyrovnať schopnostiam vozidiel na naftu, pričom však ich jediné emisie tvorí čistá voda.“

Port of Los Angeles, celosvetový námorný líder v testovaní a nasadzovaní technológií s nulovými a takmer nulovými emisiami, bude uvedený projekt rozvíjať v niekoľkých fázach a vo finálnom štádiu zahrnie iniciatívy v Južnej Kalifornii, oblasti centrálneho pobrežia a okrese Merced. Počiatočná fáza má naštartovať prechod na novú triedu vozidiel na dopravu tovaru pri súčasnom znižovaní emisií v určených znevýhodnených komunitách.

Toyota vyrobila kamión bez emisií, poháňa ho elektrina z palivových článkov

Jednotlivé fázy projektu budú zahŕňať nasledovné:

Desať nových nákladných vozidiel Kenworth/Toyota poháňaných elektrinou z palivových článkov (FCET), vyvinutých vďaka spolupráci firiem Kenworth a Toyota a určených na prepravu nákladu z prístavov Los Angeles a Long Beach po celom regióne Los Angeles, v metropolitnej oblasti a regióne Južnej Kalifornie, v oblasti prístavu Port of Hueneme, a nakoniec i v okrese Merced. Nákladné vozidlá budú prevádzkovať spoločnosti Toyota Logistics Services (4 vozidlá), United Parcel Services (3), Total Transportation Services Inc. (2) a Southern Counties Express (1).

„Pre UPS je cťou spolupracovať s firmami Toyota, Shell a Kenworth na takomto priekopníckom projekte,“ uviedol Carlton Rose, prezident pre globálnu údržbu a správu vozového parku firmy UPS. „Naša spoločnosť neustále hľadá nové pokrokové technológie na poskytovanie lepších služieb našim zákazníkom, a preto UPS veľmi potešilo, že bola zvolená do úlohy partnera predvádzajúceho možnosti vodíkových palivových článkov. UPS má dnes vo svojom vozovom parku vyše 10-tisíc vozidiel využívajúcich alternatívne palivá a vyspelé technológie, vďaka čomu sa môže pochváliť dlhou históriou priekopníka a hodnotiteľa technológií, ktoré pomáhajú znižovať vplyv na životné prostredie.“

Spoločnosť Shell vo Wilmingtone a Ontariu (štát Kalifornia) sprevádzkuje dve nové veľkokapacitné vodíkové čerpacie stanice pre vysoké zaťaženie. K trom čerpacím staniciam spoločnosti Toyota Logistics Services (TLS) v Port of Long Beach a výskumného strediska Gardena R&D sa pripoja dve nové čerpacie stanice, vďaka čomu vznikne v Losangeleskej panve integrovaná sieť piatich vodíkových čerpacích staníc pre vysoké zaťaženie. Uvedené stanice v rámci regiónu spoločne zabezpečia viacero možností čerpania vodíka pre bezemisnú nákladnú prepravu vrátane dennej kapacity vyše 1 tony 100 % obnoviteľného vodíka zo stanice Toyota Logistics Services prevádzkovanej firmou Shell, rovnako ako dôležitý posun výskumu a vývoja vo dvojici staníc prevádzkovaných firmou Air Liquide.

Stále širšie využívanie bezemisnej technológie v podmienkach prístavných terminálov a skladov vrátane prvých dvoch bezemisných skladiskových ťahačov, ktoré budú nasadené v prístave Port of Hueneme, rovnako ako širšie využívanie bezemisných vysokozdvižných vozíkov v prístavnom sklade Toyoty.

Kvapka v mori

Dopravu v prístavných komplexoch Los Angeles a Long Beach dnes zabezpečuje vyše 16-tisíc nákladných vozidiel – ide totiž o najväčšiu obchodnú bránu kontajnerovej dopravy v Severnej Amerike. Očakáva sa, že tento počet do roku 2030 vzrastie na 32-tisíc. V rôznych prístavoch po celých Spojených štátoch dnes prepravu na krátke vzdialenosti zabezpečuje viac než 43-tisíc nákladných vozidiel.

Nákladnými vozidlami sa to nekončí

Toto oznámenie je ďalším rozšírením strategického programu „Environmental Challenge 2050“ automobilky Toyota na elimináciu vlastných prevádzkových emisií CO2. Toyota v minulosti už ohlásila výstavbu závodu Tri-Gen, ktorý bude celosvetovo prvou megawattovou elektrárňou využívajúcou palivové články s tavenými uhličitanmi, ktorej súčasťou bude i vodíková čerpacia stanica. Závod na báze 100 % obnoviteľného paliva bude využívať poľnohospodársky odpad na výrobu vody, elektriny a vodíka na podporu prevádzky spoločnosti Toyota Logistics Services (TLS) v prístave Port of Long Beach.

Toyota bude v Severnej Amerike minimalizovať vplyv na životné prostredie, pomáhať chrániť prírodu a deliť sa o svoje know-how s ostatnými v snahe podporovať čistú reálnu hodnotu (z hľadiska množstva uhlíka) v prospech firmy i celej spoločnosti, a to prevádzkovaním a podporou aktivít, ktoré produkujú obnoviteľnú energiu presahujúcu 100 % celkového množstva energie spotrebovanej na jej získanie. Uvedomujeme si, že klimatické zmeny sú naliehavou a nevratnou hrozbou a že musíme byť súčasťou riešenia.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

image
Testy

Test Renault ZOE druhej generácie: Najazdili sme viac, ako avizuje výrobca

Renault Zoe sa pred niekoľkými dňami dočkal zásadnej modernizácie. Tretia generácia priniesla nielen evolučne vylepšený zovňajšok, ale aj významne lepší interiér a tiež výkonnejšie akumulátory schopné zabezpečiť dlhší dojazd. My sme nedávno otestovali Zoe v jeho druhej generácii, ktorú budete aj naďalej vidieť v showroomoch a možno aj v bazároch. Stojí za to, aby ste začali zvažovať kúpu?