Poznáte Grahama? Je to jediný človek, ktorý dokáže prežiť akúkoľvek autonehodu

Dobre, Graham nie je človek v pravom zmysle slova. Jeho výzor je jedinečný tým, že má na tele množstvo modifikácii, ktoré mu umožňujú prežiť vážne autonehody.
Vydané  Text: 
Graham je ľudská bytosť, ktorú v rámci svojej kampane o bezpečnosti na cestách v Austrálii vytvorila spoločnosť Transport Accident Comission. Na jeho výrobe sa podieľala sochárka Patricia Piccinini, vedúci traumatologický chirurg a bezpečnostný cestný inžinier, pričom každý z nich využil svoje poznatky z autonehôd. Výsledkom je podivuhodný zjav podobný človeku, avšak s mnohými fyzickými a fyziologickými anomáliami. Grahamovi napríklad chýba krk, pretože ten sa pri vážnych autonehodách najčastejšie zlomí. Hlava je v oblasti krku priamo opretá o horné rebrá, čo ju chráni pri náhlom náraze. Náš krk nie je dosť silný, aby zastavil hlavu pred zalomením pri nehode. Ďalším zdrojom nebezpečenstva je miecha, ktorá prechádza krkom a pri nehode sa môže poškodiť. Tvár je plochá a tučná, aby chránila uši a nos a lepšie absorbovala energiu pri zrážke. Našu tvár tvoria kosti, svaly a chrupavky. Pri nehodách dochádza veľmi často k fraktúram nosa a narušeniu nervových spojení a krehkých častí za lícnou kosťou. Mozog je takmer identický s našim, ale lebka je väčšia a nachádza sa v nej viac tekutiny a väzov, ktoré majú za úlohu vytvoriť akúsi podporu mozgu pri autonehode. Hlava pripomína skôr helmu a má v sebe zabudované pokrčené zóny, ktoré umožňujú lepšie absorbovať energiu pri náraze. Naša lebka absorbuje väčšinu energie z nárazu jej prasknutím, čo zastaví náraz pred tým, ako by sa mal dostať až k mozgu. Rovnako funguje aj prilba. Bradavky navyše majú funkciu prirodzených airbagov a chránia rebrá, ktoré sú tiež oddelené „vreckami“ plniacimi rovnakú funkciu. Bezpečnostné pásy v aute sú navrhnuté tak, aby využili silu rebier a pomohli tak odolať tlakom pri náraze. Preto si trojbodové pásy zapíname cez rebrá, hrudnú kosť a panvu. Rozdeľuje sa tým energia pri náraze a ak je sila príliš veľká, zlomia sa rebrá. Grahamove kolená sa dokážu pohybovať vo všetkých smeroch, takže je nižšia pravdepodobnosť, že sa zrania. Keď zrazí chodcu auto pri vkročení na cestu, najčastejšie sa ako prvé zlomí koleno, ktorá sa ohýba iba v jednom smere. V závislosti od sily zrážky sa môžu tiež natiahnuť šľachy alebo vytknúť členok. Graham má hrubú a tvrdú kožu, ktorá funguje ako ochranný štít a redukuje odreniny. Pri autonehode sa koža často dostáva do kontaktu so sklom a rôznymi úlomkami z vozidla, pri prudkom náraze vznikajú okrem škrabancov aj modriny a hlboké tržné rany. Obzvlášť nebezpečný je náraz motorkára alebo cyklistu o tvrdú zem. Silné nohy s kopytami s pridanými kĺbmi Grahamovi umožňujú rýchlo vyskočiť z cesty odpruženým spôsobom. Pri zrážkach s chodcami je množstvo detailov, ktoré ovplyvňujú závažnosť zranenia. Veľkosť vozidla, jeho výška, rýchlosť a uhol, v ktorom došlo k zrážke. V mnohých situáciách sa zrania najmä nohy, čo môže spôsobiť dlhodobú rekonvalescenciu, keďže sme od nôh závislí v každodennom živote. Holenná kosť je najmenej chránená kosť v ľudskom tele s tenučkou vrstvou kože, ktorá ju pokrýva. A na čo bola určite nemalá investícia do výroby Grahama vlastne dobrá? Výskumný tím chcel poukázať na to, že autá sa síce vyvíjajú raketovou rýchlosťou, ale cesty preplnené automobilmi sú veľkým rizikom pre ľudí, či už ako šoférov alebo chodcov. Ľudské telo nedokáže odolávať vážnym autonehodám a s rastúcim automobilovým priemyslom tak narastajú aj počty úmrtí ľudí na cestách.








Pokračujte na ďalší príspevok »