Čo má Toyota spoločné s Yamahou? Tu máte 5 skvelých príkladov


### Toyota 2000GT
Šesťdesiate roky. Yamaha sníva o vytvorení športového auta. Toyota zasa čoraz viac preniká do motošportu a finišuje práce na svojom prvom športiaku, modeli Sports 800.
Spojenie japonského dua muselo priniesť úspech! Dôkazom je prvé japonské superauto – Toyota 2000GT. Kupé s 2-litrovým radovým šesťvalcom a výkonom 152 koní s aerodynamickým vzhľadom vyvolalo senzáciu a jeho mnohé moderné riešenia sa pretavili do športových úspechov. Zaujímavé je, že priemerný vek inžinierov, ktorí vyvinuli športovú Toyotu, bol sotva 30 rokov. Z modelu Toyota 2000GT vyrobili iba 351 kusov.

### Lexus LFA
Superšportiaky vznikajú preto, aby ľudí chytili za srdce. Tak ako Lexus LFA – má nezvyčajný dizajn, inovatívne technické riešenia, perfektne sa ovláda a fascinuje tancujúcimi budíkmi. No a ten motor – **vidlicový desaťvalec** s hmotnosťou nižšou ako v prípade bežného V-čka! Na jeho konštrukcii pracovali aj inžinieri z Yamahy. Pri projektovaní vyrovnávacej komory nasávania využili **skúsenosti z výroby hudobných zariadení**, čo sa prejavilo v podobe charakeristického zvuku superšportiaku značky Lexus.

### Volvo XC90 V8
Kto povedal, že **rodinné auto nemôže mať pod kapotou osemvalec**? Určite to neboli inžinieri spoločností Volvo a Yamaha. Vložiť takýto motor do XC90 nebolo ľahké. Auto nebolo navrhnuté s predstavou inštalácie typického motora V8, preto musel byť dodatočne umiestnený priečne. Misia však bola úspešná, a tak vznikol motor **B8444S**. Pohonná jednotka zaujme predovšetkým kompaktnými rozmermi a valcami zvierajúcimi netypický uhol 60 stupňov. Valce neboli umiestnené oproti sebe, ale posunuté tak, aby motor zaberal čo najmenej miesta. Rovnaký motor sa dostal aj pod kapotu modelu S80.

### Toyota Altezza RS200 (Lexus IS)
História spolupráce Yamahy s Toyotou je skutočne plná zaujímavých projektov. Ďalším príkladom môže byť 4-valcový motor 3S-GE vo vozdilách ako Celica, MR2 či RAV4. Pohonná jednotka sa dočkala piatich generácii, ale posledná sa dostala iba do jediného modelu – Toyoty Altezza, v Európe známej ako Lexus IS.
Motor sa dostal do modifikácie Altezza RS200, ktorá v Európe nebola dostupná a bol vybavený variabilným časovaním ventilov a titánovými ventilmi. Motor dosiahol maximálny výkon 210 koni. Je zaujímavé, že práve s dvomi modelmi štartoval tím Gazoo Racing na svojich prvých pretekoch – 24h Nürburgring 2007. Za volantom jedného z nich sedel prezident spoločnosti Toyota Akio Toyoda a v druhom tvorca Lexusu LFA, Hiromu Naruse.

### Yamaha Sports Ride Concept
Spoločnosť **Yamaha sa pokúsila vytvoriť aj vlastné auto**. V roku 1992 vyvinuli niekoľko prototypov modelu OX99-11, poháňaného motorom V12 priamo z Formuly 1, avšak automobil nikdy oficiálne nevyrobili. Yamaha sa však nevzdala svojich snov a na autosalóne Tokyo Motor Show 2015 predstavil japonský výrobca **Sports Ride Concept**. Konštrukcia tohto malého dvojmiestneho športového vozidla bola založená na ľahkých súčiastkach vyrobených z uhlíkového vlákna a na konštrukcii vozidla bola badateľná inšpirácia motorkami Yamaha. Ani tento automobil sa však nedočkal výrobnej verzie.