TOP 5 vážnych dôvodov, prečo si nekúpiť SUV!
Vozidlá kategórie SUV patria k najvyhľadávanejším a najpredávanejším modelom na trhu. Ich popularita pritom stále stúpa a jednotliví výrobcovia aktívne prispôsobujú svoje portfólio požiadavkám trhu. V súčasnosti preto môžeme pozorovať vyškrtávanie málo predávaných modelov z ponuky automobiliek, čo ohrozuje najmä klasické karosárske verzie. Aj preto niektorí označujú autá kategórie SUV za chorobu alebo rakovinu automobilového priemyslu. Ľudia tieto autá… Prečítať celé
Vydané Text: Peter Orosz
Vyššia obstarávacia cena
Bez ohľadu na triedu vozidla, klasické karosárske verzie sú stále lacnejšie než porovnateľné SUV a to až o niekoľko tisíc eur. Ak porovnáme napríklad mestskú Kiu Rio (od 10 590 €) s oplastovaným bratom Kia Stonic (od 12 690 €) tak zistíme, že rozdiel v cene je približne 2 100 €, čo už nie je málo. Nejde pritom o zásadne odlišné vozidla. Zdieľajú totiž väčšinu technických prvkov vrátane podvozka, motorov či palubnej dosky. **Podobne sú na tom aj iné vozidlá, pri ktorých môže byť tento cenový rozdiel ešte výraznejší.** Ušetrené peniaze by ste tak mohli investovať do lepšej výbavy či do prevádzky vozidla.Vyššia spotreba
Automobily kategórie SUV majú spravidla väčšiu hmotnosť a mohutnejšiu karosériu než klasické hatchbacky, kombi alebo sedany. Je preto úplne pochopiteľné, že **rovnaký motor musí vynaložiť viac energie na uvedenie ťažkého SUV do pohybu a problém môže nastať aj pri samotnom udržiavaní rýchlosti na diaľnici, kde musí vozidlo prekonávať zvýšený odpor vzduchu.** V závislosti od motora je spotreba pri SUV vyššia od 0,5 až do 2 l/100 km. Ak sa pozrieme na hmotnostný rozdiel medzi klasickým zástupcom kompaktnej triedy (napríklad Hyundai i30) a SUV rovnakej značky (Hyundai Tucson) tak zistíme, že **Tucson je s totožnou motorizáciou a pohonom predných kolies ťažší o takmer 200 kilogramov.** Hyundai i30 1.6 CRDi M6 – 1 313 kilogramov Hyundai Tucson 1.6 CRDi M6 4×2 – 1 507 kilogramovDrahší servis
Nielen kúpa a prevádzka, ale aj servis vás môže stáť výrazne viac peňazí. Ako príklad môžeme uviesť pneumatiky. **Mnohé SUV vyžadujú špeciálne spevnené pneumatiky s vyšším hmotnostným indexom,** ktoré v porovnaní s obyčajnými gumami stoja o niekoľko desiatok eur viac. S príplatkom budete musieť počítať aj pri sezónnej výmene pneumatík, mnohé servisy si za SUV účtujú viac.Parkovanie
Logika tohto bodu je jednoduchá a spočíva v tom, že s veľkými autami sa zložitejšie parkuje. Z moderných SUV navyše nemusí byť lepší výhľad ako z nízkych áut. Môžu za to najmä štýlový vzhľad a prílišná snaha dizajnérov zlepšiť aerodynamiku vozidla posunutím predných stĺpikov viac dopredu. Nám zvyčajne prekážajú práve spomínané hrubé predné stĺpiky, malé zadné okno a neprehľadné rohy karosérie. **Širšia karoséria a veľké dvere môžu robiť problémy najmä v prípade, keď ste nútení zaparkovať vedľa ďalšieho SUV.** Vtedy máte zvyčajne problém s otváraním dverí a riskujete poškodenie laku. Z vysokého auta sú navyše horšie viditeľné objekty, ktoré sú nízko nad zemou. Mnohým majiteľom SUV sa preto neraz stalo, že zavadili napríklad o parkovaciu tyčku či malý múrik pred autom. (Viď. článok pod textom.)Jazdné vlastnosti
Automobily kategórie SUV sú spravidla ťažšie a majú vyššie položené ťažisko, čo negatívne ovplyvňuje aj jazdné vlastnosti na ceste. **Výrazné náklony v zákrutách technici kompenzujú tuhším naladením podvozka, čo však uberá z komfortu jazdy na zlom povrchu (teda na Slovensku).** Veľká karoséria má vplyv aj na odpor vzduchu pri vyšších rýchlostiach, kde môže do interiéru prenikať zvýšené množstvo aerodynamického hluku.
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Pokračujte na ďalší príspevok »
Plug-in hybridné SUV
Audi vylepšilo plug-in hybridné Q7 a Q8, dojazd hodnotili metódou WLTP EAER City
Nové SUV-čka od Audi sú naďalej výrazne moderné, a to ako esteticky, tak technicky. Na elektrinu dokážu prejsť až 90 kilometrov.
Q7 PHEV aj Q8 PHEV zdieľajú rovnakú pohonnú platformu, zákazník tak nemusí robiť kompromisy.Dopravná poradňa
Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke
V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.
Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.Novinka
Nový 7-miestny CITROËN C3 AIRCROSS
Francúzska automobilka neprezradila veľa informácií o novom modeli, prinášame vám teda všetky, ktoré boli predstavené.
Magazín
Sloboda na kolesách: tento hit má prepuknúť na Slovensku už toto leto!
Ušetrené peniaze, sloboda pohybu, magické výhľady na raňajky, piknik pod hviezdami a oveľa viac.
Svojpomocne prerobené dodávky na obytné vozidlá.Zmeny na STK sú opäť bližšie k realite. Minister im dal zelenú!
Technické kontroly na Slovensku už čoskoro čaká výraznejšia zmena. Niektorých vodičov poteší.
Isté skupiny vozidiel bude po novom potreba dostaviť na TK len raz za 4 roky. Vyhláška by mala nadobudnúť platnosť už 1. júla 2024.Videozáznam z nehody Andreja Danka spravila okoloidúca električka. Video je vonku a je veľkým sklamaním
Každý, kto čakal jednoznačnú odpoveď na to, čo sa vlastne stalo, bude zo zverejneného videa sklamaný.
Facelift
Štvordverové i4 aj 4 Gran Coupé od BMW dostali svieži facelift. Tlačidlá na ovládanie klímy skončili.
Facelift modelov prichádza v ideálnom čase, keď zákazníci pod vplyvom lepšieho počasia a plánovaných dovoleniek budú chcieť nové lepšie auto.
Experiment s hasením elektromobilu
Slovenskí hasiči ukázali, ako hasia elektromobil v podzemnej garáži. Majú overené metódy
Prezídium Hasičského a záchranného zboru vo štvrtok 25. apríla 2024 vo výcvikovom centre Lešť zrealizovalo experiment hasenia elektromobilu. Zameraný bol na meranie spalného tepla pri požiari elektrického auta v uzavretom priestore, ktorý imitoval podzemnú garáž.
Vyše 3 tony za 150-tisíc eur. Nový Mercedes G si zachoval charakter aj s čisto elektrickým pohonom
Mercedes-Benz odhalil prvý plne elektrický model svojej terénnej ikony.
Na slovenskom trhu je k dispozícii exkluzívny model EDITION ONE s rozšírenou sériovou výbavouAKTUALITA
Nový Opel Grandland oficiálne: Až 700 km dojazd a svietiaca predná maska!
Nová úroveň slobody vo vyšpičkovanom šate!
Atraktívne SUV mieri na vrchol