TOP 5 vážnych dôvodov, prečo si nekúpiť SUV!

Vozidlá kategórie SUV patria k najvyhľadávanejším a najpredávanejším modelom na trhu. Ich popularita pritom stále stúpa a jednotliví výrobcovia aktívne prispôsobujú svoje portfólio požiadavkám trhu. V súčasnosti preto môžeme pozorovať vyškrtávanie málo predávaných modelov z ponuky automobiliek, čo ohrozuje najmä klasické karosárske verzie. Aj preto niektorí označujú autá kategórie SUV za chorobu alebo rakovinu automobilového priemyslu. Ľudia tieto autá… Prečítať celé
Vydané  Text: 
Vozidlá kategórie SUV patria k najvyhľadávanejším a najpredávanejším modelom na trhu. Ich popularita pritom stále stúpa a jednotliví výrobcovia aktívne prispôsobujú svoje portfólio požiadavkám trhu. V súčasnosti preto môžeme pozorovať vyškrtávanie málo predávaných modelov z ponuky automobiliek, čo ohrozuje najmä klasické karosárske verzie. Aj preto niektorí označujú autá kategórie SUV za chorobu alebo rakovinu automobilového priemyslu. Ľudia tieto autá bezhlavo kupujú a to napriek niekoľkým vážnym nevýhodám, ktorými disponujú. **My sme sa pozreli na päť vážnych dôvodov, kvôli ktorým by ste si kúpu SUV mali rozmyslieť!**

Vyššia obstarávacia cena

Bez ohľadu na triedu vozidla, klasické karosárske verzie sú stále lacnejšie než porovnateľné SUV a to až o niekoľko tisíc eur. Ak porovnáme napríklad mestskú Kiu Rio (od 10 590 €) s oplastovaným bratom Kia Stonic (od 12 690 €) tak zistíme, že rozdiel v cene je približne 2 100 €, čo už nie je málo. Nejde pritom o zásadne odlišné vozidla. Zdieľajú totiž väčšinu technických prvkov vrátane podvozka, motorov či palubnej dosky. **Podobne sú na tom aj iné vozidlá, pri ktorých môže byť tento cenový rozdiel ešte výraznejší.** Ušetrené peniaze by ste tak mohli investovať do lepšej výbavy či do prevádzky vozidla.

Vyššia spotreba

Automobily kategórie SUV majú spravidla väčšiu hmotnosť a mohutnejšiu karosériu než klasické hatchbacky, kombi alebo sedany. Je preto úplne pochopiteľné, že **rovnaký motor musí vynaložiť viac energie na uvedenie ťažkého SUV do pohybu a problém môže nastať aj pri samotnom udržiavaní rýchlosti na diaľnici, kde musí vozidlo prekonávať zvýšený odpor vzduchu.** V závislosti od motora je spotreba pri SUV vyššia od 0,5 až do 2 l/100 km. Ak sa pozrieme na hmotnostný rozdiel medzi klasickým zástupcom kompaktnej triedy (napríklad Hyundai i30) a SUV rovnakej značky (Hyundai Tucson) tak zistíme, že **Tucson je s totožnou motorizáciou a pohonom predných kolies ťažší o takmer 200 kilogramov.** Hyundai i30 1.6 CRDi M6 – 1 313 kilogramov Hyundai Tucson 1.6 CRDi M6 4×2 – 1 507 kilogramov

Drahší servis

Nielen kúpa a prevádzka, ale aj servis vás môže stáť výrazne viac peňazí. Ako príklad môžeme uviesť pneumatiky. **Mnohé SUV vyžadujú špeciálne spevnené pneumatiky s vyšším hmotnostným indexom,** ktoré v porovnaní s obyčajnými gumami stoja o niekoľko desiatok eur viac. S príplatkom budete musieť počítať aj pri sezónnej výmene pneumatík, mnohé servisy si za SUV účtujú viac.

Parkovanie

Logika tohto bodu je jednoduchá a spočíva v tom, že s veľkými autami sa zložitejšie parkuje. Z moderných SUV navyše nemusí byť lepší výhľad ako z nízkych áut. Môžu za to najmä štýlový vzhľad a prílišná snaha dizajnérov zlepšiť aerodynamiku vozidla posunutím predných stĺpikov viac dopredu. Nám zvyčajne prekážajú práve spomínané hrubé predné stĺpiky, malé zadné okno a neprehľadné rohy karosérie. **Širšia karoséria a veľké dvere môžu robiť problémy najmä v prípade, keď ste nútení zaparkovať vedľa ďalšieho SUV.** Vtedy máte zvyčajne problém s otváraním dverí a riskujete poškodenie laku. Z vysokého auta sú navyše horšie viditeľné objekty, ktoré sú nízko nad zemou. Mnohým majiteľom SUV sa preto neraz stalo, že zavadili napríklad o parkovaciu tyčku či malý múrik pred autom. (Viď. článok pod textom.)

Jazdné vlastnosti

Automobily kategórie SUV sú spravidla ťažšie a majú vyššie položené ťažisko, čo negatívne ovplyvňuje aj jazdné vlastnosti na ceste. **Výrazné náklony v zákrutách technici kompenzujú tuhším naladením podvozka, čo však uberá z komfortu jazdy na zlom povrchu (teda na Slovensku).** Veľká karoséria má vplyv aj na odpor vzduchu pri vyšších rýchlostiach, kde môže do interiéru prenikať zvýšené množstvo aerodynamického hluku.

VIDEO: Toto SUV sa pokúsilo usmrtiť vodičku! Môže sa to stať aj vám:

Ukážka z Poľska je dôkazom, že s veľkými autami treba vedieť aj jazdiť.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



Dopravná poradňa

Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.