Ako Toyota učí svet pracovať efektívne

Toyota je prvou automobilkou na svete, ktorej ročná produkcia prekročila 10 miliónov vozidiel. Toyota Corolla je najpopulárnejším autom všetkých čias a už niekoľko rokov najpredávanejším autom sveta. Tajomstvom úspechu výrobcu je systém známy ako lean manufacturing – „štíhla výroba“.
Vydané  Text: 

Japonskú filozofiu výroby, založenú na skrátení času medzi dodávateľom a zákazníkom, prijalo za svoju mnoho firiem vo celom svete. Práve ona stojí za úspechom značky a umožňuje vyrábať autá v takom množstve a s povestnou spoľahlivosťou.
Eiji Toyoda (1967)
Na začiatku 20. storočia Sakichi Toyoda založil firmu na výrobu mechanických tkáčskych strojov. S výrobou automobilov začal jeho syn Kiichiro Toyoda v roku 1937. Od začiatku musel bojovať s nedostatkom surovín, ktorý spôsobila druhá svetová vojna. V určitom období dokonca do pick-upu Model K montovali iba jedno predné svetlo a brzdy boli iba na prednej náprave.
Výroba Toyota v roku 1938
### Nápad zo supermarketu V tejto zložitej situácii Japonci hľadali spôsob, ako obstáť v konkurencii. Prelom nastal začiatkom 50. rokov, keď sa Kiichirov bratranec Eiji Toyoda spolu s inžinierom Taiichim Ohnom vybrali do Spojených štátov. Navštívili továreň Ford River Rouge v Michigane. Ohromila ich svojou produkciou. Uvedomovali si však, že vo vojnou zničenom Japonsku nie sú podmienky na vybudovanie takéhoto systému. Sklady v továrni Ford boli naplnené zásobami na niekoľko mesiacov a to si v krajine vychádzajúceho slnka nemohli dovoliť.
Americký supermarket. Ten vnukol Eiji Toyodovi nápad. U nich doma v tom čase nepoznali samoobslužné obchody. Japonského podnikateľa zaujalo, že zákazníci si mohli vybrať to, čo potrebovali, presne vtedy, keď to potrebovali. Rozhodol sa založiť výrobnú líniu presne na tomto princípe – vyrábať len toľko súčiastok, koľko bolo potrebných v danej chvíli. Tak vznikol výrobný systém Just-in-time, ktorý organizuje logistiku tak, aby minimalizovala dopravné a skladovacie náklady.
Výroba menšieho počtu dielcov umožnila Toyote pracovať s obmedzeným rozpočtom a eliminovať plytvanie zdrojmi, ktorému sa nevyhli vo Forde. Produkcia v továrňach bola založená na metóde Kanban, ktorá spočívala v plánovaní s využitím formulárov. Umožnila lepšiu kontrolu dielcov, ktoré boli vo fáze výroby na linke, ktoré práve vyrobili a tých, čo boli k dispozícii v sklade. Toyota používa systém dodnes, len formuláre nahradili čiarové kódy. Táto metóda vyžaduje disciplínu v celom systéme vrátane subdodávateľov, preto ju nie všade mimo Japonska môžu využívať bez rizika výpadkov. Toyote však umožnila zvýšiť produkciu o impozantných 30%.








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.