Toyota to vyhrala! Tím TOYOTA GAZOO Racing zvíťazil na Le Mans

Tím TOYOTA GAZOO Racing zvíťazil v 86. ročníku pretekov 24 hodín Le Mans a pri svojej 20. účasti tak vybojoval pre automobilku prvé víťazstvo v týchto pretekoch.
Vydané  Text: 

### Sébastien Buemi, Kazuki Nakadžima a Fernando Alonso s vozom TS050 HYBRID č. 8 štartovali z prvej štartovej pozície a po 388 kolách plných napätia, mnohokrát i dramatických, prešli za mávania šachovnicovou zástavkou cieľovou rovinkou pretekárskeho okruhu Circuit de la Sarthe. Opäť tak zvýšili svoje vedenie v bodovaní svetového šampionátu vytrvalostných súťaží FIA (WEC). Skvelý výsledok pre Toyotu dosiahli aj Mike Conway, Kamui Kobajaši a José María López, ktorí s vozidlom TS050 HYBRID č. 7 dlhú dobu viedli a nakoniec si pred zrakmi 256 900 fanúšikov došli pre druhé miesto.
TOYOTA, ktorá do závodu Le Mans pred tohtoročným pretekárskym víkendom nasadila historicky už 47 vozidiel a došla si šesťkrát pre pódiové umiestnenie, sa týmto stáva iba druhým japonským továrenským tímom, ktorý na okruhu La Sarthe dokázal zvíťaziť, pričom Kazuki je prvým japonským pilotom, ktorý vybojoval víťazstvo za volantom japonského vozidla. Tento výsledok je vyvrcholením intenzívneho a odhodlaného úsilia všetkých pracovníkov TOYOTA GAZOO Racing z Higashi-Fuji a Kolína nad Rýnom. Úsilia neustále vylepšovať hybridnú elektrickú technológiu, ktorá dokázala v týchto pretekoch zvíťaziť so spotrebou paliva o 35 % nižšou, ako v roku 2012, kedy sa Toyota do sveta vytrvalostných súťaží vrátila. Obe vozidlá TS050 HYBRID si počas celých 5 286 km viedli približne rovnako dobre a v priebehu pretekov, ktoré boli pre vedúcich jazdcov miestami dramatické, si niekoľkokrát vymenili pozíciu. Dve penalizácie, „stop-go“ pre vozidlo č. 8 (oproti jednej identickej penalizácii sesterského vozidla) si vyžiadali od Fernanda Alonsa strhujúci nočný výkon, aby sa vrátil s vozidlom do boja v pretekárskom dni, keď všetci piloti pod silným tlakom podávali mimoriadne dobré výkony. Kvôli problému s palivom prišiel voz č. 7 o vedenie, a tak Kazuki s vedúcim vozidlom č. 8 prechádzal cieľom za mávania šachovnicovou zástavkou s náskokom dvoch kôl. Tím Rebellion s vozidlom č. 3 došiel ako tretí s odstupom 12 kôl.
Po deväťdňovej prestávke sa TOYOTA GAZOO Racing vráti do akcie, a to na preteky Šesť hodín v Silverstone (17. – 19. augusta), ktorý je tretím kolom pretekárskej sezóny WEC 2018 – 2019.


### Akio Toyoda, prezident spoločnosti Toyota Motor Corporation: „Ďakujem všetkým, že ste to odjazdili!“ Rád by som tieto slová venoval našim jazdcom, ktorí na tohtoročnom Le Mans pri 20. účasti našich vozidiel odjazdili historicky najviac kilometrov. Súčasne by som rád to isté povedal našim vozidlám, ktoré absolvovali 388 kôl, čo je približne 5 300 km. Doteraz sme na Le Mans nikdy nezvíťazili, iba sledovali zadné časti vozidiel našich súperov. Investovali sme energiu do vývoja novej technológie v presvedčení, že keď vyrobíme vozidlo rýchlejšie než ich, dokážeme zvíťaziť. Minulý rok sme však nezvíťazili ani pri našom 19. pokuse. Po pretekoch som tímu dôrazne povedal: „Nedokážeme nikdy zvíťaziť na Le Mans, ak sa budeme sústrediť iba na rýchle auto! To, čo nám chýba, je odolnosť. Nie sme odolným tímom!“ Oni potom od základov prestavali pracovné postupy a sledovali, prečo nie sme dosť odolní. Nakoniec došli k záveru, že nám tu chýba filozofia kaizen, teda metodika neustáleho zlepšovania. Tá zahŕňa všetky detailné postupy výroby automobilu a jazdy s ním, keď si každý uvedomuje, ako postupovať, aby nedochádzalo k žiadnym chybám. Potom už vedeli, čo urobiť ďalej. Strávili rok prác na zlepšeniach v snahe získať „odolnosť“.
Porsche, ktoré sme neporazili, možno už takú odolnosť malo. Tento rok sme s nimi súťažiť nemohli, radi by sme však opäť pri tejto príležitosti vyjadrili týmto skvelým súperom naše uznanie. Pred štartom tohtoročných pretekov mi jeden z členov tímu poslal správu. „Tento rok cítim nejakú nervozitu. Počas celého roka sme pracovali na zlepšeniach, ale nakoniec som si uvedomil, že kaizen je nepretržitý proces, ktorý nikdy nekončí, pretože vždy je čo zlepšovať. Myslím, že práve preto cítim nervozitu. Urobíme všetko, čo bude v našich silách, a so všetkými členmi tímu budeme naďalej presadzovať kaizen, kým sa nebude mávať šachovnicovou zástavkou. Pán Morizo, podporujte nás prosím po celý tento pretek.“ Po prečítaní týchto slov som cítil, že ich sila rastie. Takže som ich naozaj chcel vidieť zvíťaziť a rozhodol som sa bojovať spoločne s nimi, hoci som bol fyzicky v Japonsku. Vyvíjame sériový model odvodený od závodného vozidla, ktoré sa zúčastní Le Mans. Kaizen je nepretržitý proces – je to spoločná filozofia celej TOYOTY a teraz aj členovia závodného tímu chápu, že je spojená s víťazstvom. Verím, že sme opäť o krok bližšie k realizácii tohto projektu. Nakoniec sme tento rok v pretekoch 24 hodín Le Mans dokázali zvíťaziť. Chcem sa dnes o mimoriadne pocity podeliť so všetkými fanúšikmi, ktorí nás už dlho podporujú. Samozrejme je to len krok k ďalšej výzve, takže by som vás rád poprosil, aby ste vo svojej podpore v budúcnosti nepoľavili. Hisatake Murata, prezident tímu: „Som hrdý na všetkých členov nášho tímu, že dosiahli tento výsledok. Víťazstvo na Le Mans bolo naším snom, ktorý sa nám konečne splnil. Srdečne ďakujem všetkým za ich neuveriteľne tvrdú prácu, za tímového ducha a odhodlanie sa nikdy nevzdávať. Víťazstvo na Le Mans je pre Toyotu po toľkých frustrujúcich zážitkoch a sklamaniach skutočne čarovným okamihom.“


### Mike Conway (TS050 HYBRID, vozidlo č. 7): „Bol to dlhý, napínavý a tesný súboj; pri sledovaní obrazovky sme všetci boli nervózni. Všetci sme sa snažili vydať zo seba to najlepšie, a pritom zbytočne neriskovať. Boli to dlhé preteky, veľa vecí sa menilo. Ukázalo sa, že TOYOTA dokáže postaviť dve silné vozidlá a my s nimi tvrdo bojovať. Blahoželáme posádke vozidla č. 8, mali úspešný týždeň a skvelé preteky. Naše vozidlo o niečo zaostalo, ale je to skvelý výsledok pre celý tím. “ ### Kamui Kobajaši (TS050 HYBRID, vozidlo č. 7): „Blahoželáme posádke vozidla č. 8 i celému tímu. TOYOTA odviedla skvelú prácu a dokázala odjazdiť celé preteky bez mechanických závad. To je jednoducho úžasné. Chceli sme samozrejme vyhrať, ale vozidlo č. 8 bolo naozaj silné. Je to vytrvalostné súťaž, takže sme sa snažili neriskovať a mať vozidlo pod kontrolou. Nakoniec obe vozidlá skončili dobre. Som veľmi šťastný za druhé miesto a za to, že sme súčasťou víťazného tímu TOYOTA.“ ### José María López (TS050 HYBRID, vozidlo č. 7): „Chcel by som pogratulovať vozidlu č. 8 i celému tímu. Som skutočne hrdý na tím vozidla č. 7 a Kamuiho a Mikea; dali sme do toho všetko. Sme tu ako šestica pilotov, ale za nami stojí veľa ďalších ľudí, ktorí tvrdo drú. Je to ohromný úspech pre Toyotu, a to bolo tiež tento týždeň hlavným cieľom. Obe naše vozidlá zviedli férový súboj, ale získať túto trofej pre Toyotu je proste úžasné.“ ### Sébastien Buemi (TS050 HYBRID, vozidlo č. 8): „Toto je jednoznačne najcennejšie víťazstvo v mojej pretekárskej kariére. Stále mi to poriadne nedochádza, pretože v niekoľkých posledných kolách som nemohol zabudnúť na ročník 2016. Bolo to niečo mimoriadne sledovať, ako naše vozidlo nakoniec prechádza cieľom. Pri všetkých tých prípravách na tento deň zo strany celého tímu, keď nakoniec zvíťazíte, je to niečo skutočne ohromné, takže si to vychutnám. Blahoželám aj posádke vozidla č. 7, ktorá tiež odviedla skvelú prácu.“ ### Kazuki Nakadžima (TS050 HYBRID, vozidlo č. 8): „Je skvelé byť konečne tu, trvalo to dlho. Jednoducho nemám slov. Mal som v tíme skvelých kolegov, TOYOTA nám dodala veľmi dobré auto. Dokončili sme preteky bez akýchkoľvek problémov s jedným či druhým vozidlom, takže cítim, že sme si v týchto pretekoch zvíťaziť zaslúžili. Víťazstvo v týchto pretekoch bolo veľkým snom celej TOYOTY už od roku 1985. Do tohto projektu sa zapojilo množstvo ľudí, takže som hrdý na to, že som mohol všetko ich úsilie reprezentovať.“ ### Fernando Alonso (TS050 HYBRID, vozidlo č. 8): „Bolo to úžasné. Vieme, aký dôležitý a kultový je Le Mans vo svete motorového športu. Ako tím sme tak dosiahli úžasný výsledok. V každom okamihu sme si pripomínali, aké náročné a dlhé tieto preteky sú, že sa môže stať čokoľvek, takže sme sa snažili preteky odjazdiť a zostať v pokoji. Našťastie všetko prebehlo v poriadku. Preteky boli tvrdé, pretože obe vozidlá išli veľmi natesno, s odstupom jedinej minúty po 23 hodinách pretekov, takže to bolo súťaživé, ale férové a veľmi športové. Chceli sme získať prvé dve miesta, čo sa nám podarilo, takže som veľmi šťastný.“ ### Výsledky 24 hodin Le Mans: 1. miesto TOYOTA GAZOO Racing, vozidlo č. 8 388 kôl
2. miesto TOYOTA GAZOO Racing, vozidlo č. 7 +2 kolá
3. miesto Rebellion Racing, vozidlo č. 3 (Laurent/Beche/Menezes) +12 kôl
4. miesto Rebellion Racing, vozidlo č. 1 (Lotterer/Jani/Senna) +13 kôl
5. miesto G-Drive Racing, vozidlo č. 26 (Rusinov/Vergne/Pizzitola) +19 kôl
6. miesto Signatech Alpine, vozidlo č. 36 (Lapierre/Negrão/Thiriet) +21 kôl









Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.