Seat to myslí s CNG pohonom vážne, pripravil 7 argumentov, prečo jazdiť práve na plyn
Predaj áut španielskej značky Seat s nemeckým kapitálom s pohonom na CNG medziročne vzrástol až o 18 percent. Výrobca to neberie ako módnu záležitosť, ale kombinovaný pohon na benzín a stlačený zemný plyn považuje za vhodnú alternatívu ku konvenčným benzínovým a naftovým pohonom.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
1) Rovnaký pocit za volantom?
Áno. Názor, že jazda s automobilom na CNG sa líši od konvenčných vozidiel je nesprávny, V skutočnosti „pocit z jazdy je rovnaký ako v rovnako výkonných automobiloch s benzínovým alebo naftovým motorom,” ubezpečuje expert.2) Je plynová nádrž bezpečná?
Absolútne áno. Nádrže na plyn sú konštruované, vyrábané a certifikované podľa najvyšších priemyselných štandardov,“ zdôrazňuje Shepherd a dodáva, že tieto plynové nádrže „sú vybavené bezpečnostným ventilom, ktorý by v eventuálnom prípade požiaru kontrolovaným spôsobom vypustil plyn do vonkajšej atmosféry a tým zabránil požiaru v kabíne vozidla.“ Okrem toho sú všetky komponenty testované aby odolávali extrémnym podmienkam: „maximálny prevádzkový tlak v plynovej nádrži je do 200 barov, no nádrž je konštruovaná tak, aby odolávala najmenej dvojnásobnému tlaku.“ Navyše Shepherd zdôrazňuje, že názor o možnosti zamrznutia plynu v určitých podmienkach je mýtus, pretože „aby sa zemný plyn skvapalnil, vonkajšia teplota by musela byť pod mínus 160 stupňov Celzia.“3) Je možná jazda pri kritickej úrovni emisií?
Áno. Tieto automobily majú certifikát ‘ECO’, takže môžu jazdiť aj vtedy, keď je kvôli vysokej úrovni emisií zakázaný vjazd do centier miest. Okrem toho táto charakteristika poskytuje v niektorých štátoch majiteľom automobilov poháňaných CNG rozličné benefity ako napríklad zníženie daní z motorových vozidiel a podporu pri kúpe, napríklad v Španielsku, Taliansku alebo Francúzsku.4) Je možné pokračovať v jazde keď sa plyn spotrebuje?
Áno. Keď vozidlo spotrebuje všetok plyn v nádrži, motor sa automaticky prepne na benzín. „Vodič môže pokračovať v jazde bez zastavenia a indikátor v združenom prístroji signalizuje, že vozidlo jazdí na benzín,“ vysvetľuje Andrew Shepherd. Vďaka tomu má vozidlo SEAT s úplne naplnenými nádržami na plyn a benzín dojazd približne 1.300 kilometrov, čo predstavuje cestnú vzdialenosť medzi Barcelonou a Frankfurtom. Tankovanie plynu CNG je možné vo všetkých európskych štátoch so sieťou čerpacích staníc na plyn, pretože „systém používa univerzálnu hubicu.“5) Je možné jazdiť výlučne na plyn?
Áno. Vozidlá na CNG jazdia na plyn vo svojom základnom režime, takže je možné tankovať stále plyn a nie je potrebné prepínať na benzín. Napriek tomu by však v benzínovej nádrži malo byť určité minimálne množstvo benzínu pretože pri veľmi nízkych teplotách alebo okamžite po natankovaní plynu motor štartuje na benzín. Benzín v nádrži by sa mal spotrebovať v období šiestich mesiacov aby sa prirodzene neznehodnotil.6) Stoja autá na plyn rovnako ako tradičné vozidlá?
Áno. Predajná cena týchto automobilov sa výrazne nelíši od benzínových a naftových verzií, pričom mierne vyššiu cenu pomerne rýchlo vykompenzujú nižšie prevádzkové náklady. V tejto súvislosti Andrew Shepherd zdôrazňuje, že „natankovať plnú plynovú nádrž stojí iba približne 13 eur,“ takže automobily na CNG „umožňujú na palive ušetriť 30 % oproti vozidlám s naftovým a 55 % oproti benzínovým vozidlám.“7) Vyžadujú rovnakú údržbu ako benzínové vozidlá?
Áno. Mechanická funkcia motora na plyn je rovnaká ako benzínového motora. „Nie je pravda, že zapaľovacie sviečky alebo filtre sa musia vymieňať častejšie,“ vyvracia expert SEAT mýtus, že motory na CNG sa prehrievajú a sú náročnejšie na údržbu. Jediným rozdielom je, že „pred technickou prehliadkou (STK) musí byť certifikovaná tesnosť plynovej sústavy a každé štyri roku musí špecialista vizuálne skontrolovať stav nádrží na plyn.“ Tieto revízie zaručujú najvyššie bezpečnostné štandardy automobilov poháňaných stlačeným zemným plynom CNG.Andrew Shepherd, je presvedčený, že zemný plyn ako palivo bude hrať dôležitú rolu v mobilite budúcnosti. Potvrdzuje to predaj modelov SEAT s motormi na CNG v Európe, ktorý vzrástol o 18 %.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Zmeny na STK sú opäť bližšie k realite. Minister im dal zelenú!
Technické kontroly na Slovensku už čoskoro čaká výraznejšia zmena. Niektorých vodičov poteší.
Isté skupiny vozidiel bude po novom potreba dostaviť na TK len raz za 4 roky. Vyhláška by mala nadobudnúť platnosť už 1. júla 2024.Videozáznam z nehody Andreja Danka spravila okoloidúca električka. Video je vonku a je veľkým sklamaním
Každý, kto čakal jednoznačnú odpoveď na to, čo sa vlastne stalo, bude zo zverejneného videa sklamaný.
Facelift
Štvordverové i4 aj 4 Gran Coupé od BMW dostali svieži facelift. Tlačidlá na ovládanie klímy skončili.
Facelift modelov prichádza v ideálnom čase, keď zákazníci pod vplyvom lepšieho počasia a plánovaných dovoleniek budú chcieť nové lepšie auto.
Experiment s hasením elektromobilu
Slovenskí hasiči ukázali, ako hasia elektromobil v podzemnej garáži. Majú overené metódy
Prezídium Hasičského a záchranného zboru vo štvrtok 25. apríla 2024 vo výcvikovom centre Lešť zrealizovalo experiment hasenia elektromobilu. Zameraný bol na meranie spalného tepla pri požiari elektrického auta v uzavretom priestore, ktorý imitoval podzemnú garáž.
Vyše 3 tony za 150-tisíc eur. Nový Mercedes G si zachoval charakter aj s čisto elektrickým pohonom
Mercedes-Benz odhalil prvý plne elektrický model svojej terénnej ikony.
Na slovenskom trhu je k dispozícii exkluzívny model EDITION ONE s rozšírenou sériovou výbavouAKTUALITA
Nový Opel Grandland oficiálne: Až 700 km dojazd a svietiaca predná maska!
Nová úroveň slobody vo vyšpičkovanom šate!
Atraktívne SUV mieri na vrcholServis
Záručné prehliadky, kliatba značkových servisov
Počúvame to zo všetkých strán: kvalita značkových autorizovaných servisov často vôbec nie je taká, ako zákazník očakáva. Čo s tým, ak nechcete stratiť záruku na svoje nové vozidlo?
Poradíme vám s výberom
Neporaziteľný priestor / Poradca pri kúpe Ford Tourneo Courier
Úplne nový Ford Tourneo Courier prináša zákazníkom viac priestoru a viac štýlu, navyše za veľmi zaujímavú cenu a s najbohatšou výbavou už v základe. Poradíme vám, ktorú verziu si vybrať.
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 5/2024Bezpečná a pohodlná cesta autom na dovolenku
Cestovanie na dovolenku autom prináša slobodu a flexibilitu. Možnosť spontánneho zastavenia sa na krásnych miestach, objavovanie menej známych lokalít a možnosť preskúmať krajinu vlastným tempom sú len niektoré z výhod tohto spôsobu cestovania.
Avšak, aby bola cesta bezpečná a pohodlná, je dôležité venovať pozornosť aj dôkladnej príprave a plánovaniu. Ak aj vy patríte k milovníkom cesty autom, v tomto článku sa pozrieme na dôležité aspekty prípravy na dovolenku autom a tipy, ako zvýšiť bezpečnosť na ceste.Poradňa
Oplatí sa byť verný? Porovnali sme vernostné programy sietí čerpacích staníc
Siete čerpacích staníc si vedia uctiť zákazníka nielen peknými priestormi a doplnkovými službami, ale aj odmeňovaním za časté nakupovania. Majú však praktický zmysel? Zisťovali sme to za vás.