Má predbiehanie pomalších áut význam? Počítali sme, koľko času vám ušetrí zvýšenie rýchlosti.
Ak jazdíme krátke trasy, jazda nad povoleným maximom nám dáva iba ilúziu skoršieho dojazdu.


Honda Civic Sedan, tachometer na displeji (2017)
Robí to každý z nás
Slovensko má všadeprítomné obmedzenia maximálnej rýchlosti motorových vozidiel. V meste môžete jazdiť nanajvýš 50 km/h, mimo mesta 90 km/h a na diaľnici 130 km/h. Vo výnimočných úsekoch v mestách je povoľovaná rýchlosť 60 alebo 70 km/h a často sa stretávame s tým, že na diaľnici je, naopak, znížená na 110 km/h. Každý z nás však zvyčajne jazdí maximálnou povolenou rýchlosťou alebo vyššou. Odôvodňujeme to tým, že na tej rovnej päťdesiatke sú otáčky motora na trojke vysoké a na štvorke prinízke, že za toto ešte pokutu nedostaneme, že aspoň budeme o chvíľu skôr v cieli… je to pravda? Naozaj budeme rýchlejšie v cieli, keď budeme jazdiť o nejakých 5 či 10 km/h rýchlejšie a keď budeme predbiehať ostatných vodičov jazdiacich na povolenom maxime? Do našich výpočtov neberieme do úvahy všetky bežné dopravné obmedzenia, pretože sa chceme dopátrať k odpovedi na otázku, ako sa tých pár km/h navyše prejaví v čase dojazdu.Počítali sme za vás: krátka trasa Bratislava – Malinovo

Krátka trasa Bratislava (Nám. slobody) - Malinovo (Tri vody)
Počítali sme za vás: dlhšia trasa Bratislava – Galanta po starej seneckej

Dlhá trasa Bratislava (Nám. slobody) - Galanta (centrum) po starej seneckej ceste
Bilancia
Je prirodzené a logické, že čím je trasa dlhšia, tým bude rozdiel v dojazde v rôznych rýchlostiach výraznejší. Ak ale uvažujeme nad relatívne krátkymi vzdialenosťami do 20 kilometrov, dupnutie do pedála a predbiehanie áut jazdiacich na povolenom maxime sa neprejaví tak zásadne. Samozrejme, najpodstatnejšie slovo vo všetkých prepočtoch majú dopravné obmedzenia, teda svetelné križovatky, zápchy, vedľajšie cesty, púšťanie chodcov a podobne. Práve tie sú zodpovedné za enormné zdržania v porovnaní s ideálnym stavom, ktorý by sme všetci priali, ale ktorý je v reálnom svete priam nedosiahnuteľný.

Erik Stríž je slovenský motoristický novinár, bývalý šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Jeho autorské portfólio zahŕňa spravodajstvo, testy automobilov, motocyklov a úžitkových vozidiel a dopravnú poradňu. Zvýšenú pozornosť venoval legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti. Je tiež autorom dizajnu a loga webu Autoviny.sk
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na redakcia@imotormedia.sk