Taxislužba Uber má veľké plány, chce až 24-tisíc samojazdiach áut Volvo

To, čo považujeme za blízku budúcnosť, je v skutočnosti realita dnešných dní. Uber, proti ktorému protestujú všetci slovenskí taxikári s veľkou verbou, v zahraničí plánuje enormné investície do autonómie dopravy.
Vydané  Text: 

• Volvo dodá Uberu viac ako 24-tisíc samojazdiacich áut;
• Pôjde o veľké SUV-čka typu XC90;
• Uber testoval prvé samojazdiace autá už minulý rok.

Keď slovenskí taxikári protestovali proti Uberu, celkom spoľahlivo presvedčili verejnosť, aby si už nikdy, nikdy, absolútne nikdy nevolali normálny taxík, ale vyberali si práve Uber. Sme zvedaví, ako budú protestovať, keď si prečítajú najnovšie správy o plánoch Uberu. To, že táto americká mobilná aplikácia pre mobilitu reálne testuje samojazdiace autá, aby vozili jej zákazníkov, už vieme. Minulý rok takto Uber testoval flotilu automobilov značky Ford, využil jej model Fusion, ktorý sa u nás predáva ako Mondeo. Samojazdiace liftbacky počas testov zaregistrovali iba jednu poruchu, čo nie je vôbec zlá bilancia. Cieľom je však, samozrejme, nulová chybovosť a teda absolútna spoľahlivosť. Práve spoľahlivosť a bezpečnosť sú tie dve veci, pre ktoré ľudia kašlú na bežné taxíky zasmradené od cigariet a alkoholu a vyberajú si radšej kontrolovaný Uber.
Testy samojazdiach áut v relatívne obmedzených podmienkach sú jedna vec, ich masívne využívanie je vec druhá. Uber sa však teraz verejne zaviazal, respektíve aspoň ohlásil svoje plány, že do roku 2019 uvedie na cesty až 24-tisíc kusov autonómnych vozidiel Volvo XC90. Tieto obrie SUV-čka spájajú to, čo je pre Uber dôležité: nadštandardnú bezpečnosť, vysoký komfort, technologickú výbavu a v kontexte problematiky aj funkčnú funkciu autopilota. Výber SUV-čiek XC90 nie je náhodný, v roku 2016 si Uber zadovážil a testoval sto kusov týchto modelov v meste Pittsburgh v štáte Pensylvánia.

Konkurenciu Uberu vyrába Google. Neprekvapivo.

Už v priebehu budúceho roka bude Google na cesty posielať vlastné autonómne automobily a konkurovať tak v technologickom pokroku Uberu. Flotila týchto automobilov už dnes brázdi ulice a vozí zákazníkov v meste Phoenix v štáte Arizona. A čo tí naši slovenskí taxikári? Zatiaľ si môžu vydýchnuť, pokračovať v obťažovaní zákazníkov Uberu, vo fyzickom obmedzovaní a vyhrážaní sa vodičom a v komplikovaní už aj tak katastrofálnej dopravy v Bratislave, pretože Uber neplánuje tieto samojazdiace autá nasadiť na Slovensko. Nespomína sa dokonca ani Európa, pretože legislatívne na to starý kontinent nie je pripravený. Doba sa však hýbe vpred, pokrok nezastavíte a jedného dňa aj k vašim dverám príde auto bez vodiča, aby vás odviezlo na letisko.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Autopriemysel

Mali by sa dotácie na autá zrušiť, aby sa vyhovelo lízingovkám? Automobilky im už zaručujú odkup, pretože ceny áut klesli

  • Nízke ceny automobilov všetkým nevyhovujú. Výrobcovia ich majú vykupovať späť, aby nezdeformovali vlastný trh, čím sa dostávajú do nebezpečného kolotoča rizík.

     Lízingové spoločnosti požadujú od výrobcov elektromobilov uistenie, že budú spätne odkupovať vozidlá. Bránia sa tak pred rizikami na trhu s ojazdenými autami. 
  • Spravodajstvo

    Polícia ponúka prácu aj tento rok. Koľko zarobí poriadkový a dopravný policajt či IT expert?

  • Aktuálna ponuka práce v Policajnom zbore je pomerne pestrá, náborová kampaň pokračuje aj v tomto roku.

     Byť policajtom nie je práca pre každého, vyžaduje viac ako iba fyzickú zdatnosť.  Na svoje prídu aj IT špecialisti, hoci ponúkané mzdy možno považovať za nedostatočne konkurencieschopné.
  • Autosalón v Ženeve 2024 naživo

    Všetko o novej Dacii Spring: Najlacnejší elektromobil prešiel výraznými zmenami. Pre firmy má skvelú funkciu navyše

  • Očakávame, že nová Dacia Spring bude aj naďalej veľmi atraktívna pre nákupcov firemných vozových parkov. Zostáva najlacnejším elektromobilom na európskom trhu.

     Prvýkrát ponúka obojsmerné nabíjanie V2L. To môže byť zaujímavé pre firmy, ktoré potrebujú mať počas prepravy tovarov napájanú chladničku alebo iné elektrické spotrebiče. Autorom našich fotografií je Rudolf Banecký.