Technológie aktívnej bezpečnosti znižujú reálnu nehodovosť, ukazujú najnovšie výskumy

Čísla sú pritom skutočne pôsobivé.
Vydané  Text: 

Ikona varovania Blind Spot v Škoda Octavia Scout (2017)
Ikona varovania Blind Spot v Škoda Octavia Scout (2017) (foto: Autoviny.sk)


Bezpečnosť je v automobiloch stále téma číslo jeden – a zrejme vždy bude. Aj výrobcovia bez „prémiových ambícií“ dokážu do svojich cenovo dostupných modelov vložiť funkcie adaptívneho tempomatu, udržiavania v jazdnom pruhu alebo automatického núdzového brzdenia, čo sú technológie, ktoré dokážu vodiča nielen usmerniť, ale predovšetkým reagovať namiesto neho.

Väčšina incidentov na cestách sú menej vážne nehody, šuchnutia laku alebo mierne poškodenia karosérie. Vo veľkej miere k menšej úrazovosti prispieva pasívna bezpečnosť automobilov, teda bezpečnostné pásy, airbagy a napríklad aj pokrokové deformačné zóny v nových automobiloch, ktoré vedia absorbovať veľkú časť kinetickej energie pri náraze.
Aktívna bezpečnosť, teda elektronickí asistenti, ktorí sa pomaly stávajú štandardnou výbavou bez príplatku, dokáže zabrániť napríklad aj kolízii počas pomalého posúvania sa v dopravnej zápche alebo pri nechcenom vybočení z jazdného pruhu na dvoj a viacprúdovej ceste.

Prieskumy hodnotia aktívnu bezpečnosť pozitívne

Magazín Dailymail uvádza dve štúdie, ktoré v Spojených štátoch poukazujú na pozitívny vplyv elektronických asistentov na štatistiky nehodovosti.

Zistenia poukazujú na to, že Lane Assist znižuje počet zrážok s jedným vozidlom z boku o 11 percent a znižuje množstvo úrazov a zranení o 21 percent. Výskum viedla istá Dr Jessica Cicchino a jej výsledky prepočítané na reálne čísla hovoria o tom, že Lane Assist zabránili až 85-tisícom nehôd iba v USA.

V druhej štúdii sa vedeckí pracovníci zamerali na automatizované systémy, ktoré sledujú takzvaný mŕtvy uhol. Analýza odhalila, že detekcia mŕtvych uhlov znižuje mieru všetkých zrážok pri zmene jazdného pruhu o 14 percent a počet zranení v dôsledku týchto nehôd až o 23 percent.

Sú to uspokojivé čísla, ročne sa vďaka technológiám ochráni zdravie a životy tisícov ľudí po celom svete.

Ilustračná fotografia (autopilot v Mercedesoch)


Stručný slovník pojmov

Adaptívny tempomat (ACC) – tempomat s funkciou sledovania vozidla pred vami a automatickým udržiavaním bezpečnej vzdialenosti. Ak je druhé vozidlo pomalšie alebo začne brzdiť, vaše auto s ACC sa mu prispôsobí. Niektoré drahšie autá vybavené ACC vedia aj úplne zastaviť a vypnúť motor počas státia (ACC start/stop). Keď vozidlo pred vami zrýchli, vaše auto s ACC zrýchli tiež.

Lane Assist – udržiavanie v jazdnom pruhu môže byť buď vo forme alarmu, ktorý na vybočenie upozorní vizuálne a zvukovým hlásením, druhý typ dokáže samočinne otáčať volantom tak, aby sa automobil aj naďalej držal svojho pruhu. Táto funkcia však neznamená, že môžete z volantu zložiť ruky, po chvíľke vás na takúto potrebu automobil upozorní.

Attention Assist – sledovanie únavy vodiča. Spôsobov, akými automobilky sledujú svojich zákazníkov a hodnotia jeho únavu, je niekoľko. Napríklad nové Mercedesy sledujú jazdný štýl vodiča (až 70 rôznych veličín) a porovnávajú ho s aktuálnou jazdou. Ak vodič reaguje spomalene, na displeji sa objaví upozornenie na zistenú únavu.

Sledovanie mŕtveho uhla – keď sa v takzvanom mŕtvom uhle (kde nie je vidno cez spätné zrkadlá, ani periférne očami) objaví predmet, na spätnom zrkadle sa rozsvieti ikona upozornenia. Je to praktické riešenie, ktoré je neprehliadnuteľné. Keď zapnete smerovku počas toho, ako je detekovaný predmet v mŕtvom uhle, zaznie výstražný zvuk. Drahšie automobily dokonca samočinne mierne zadržia volant, keď ho vytočíte aj napriek výstrahe.






Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.