Autoviny.sk

V Číne predstavili vlak bez koľají. V skutočnosti je to autobus s dizajnom električky.

ART - Nová generácia mestskej hromadnej dopravy v Číne
ART - Nová generácia mestskej hromadnej dopravy v Číne
Zdroj: Oficiálne fotografie

Vlaky sa v posledných desaťročiach významným spôsobom zlepšili. Staré vlaky si spájame s dymom a hlukom, tie moderné sú naopak tiché, bezpečné, v Holandsku jazdia všetky na elektrinu získanú z veternej energie.

V Číne najnovšie predstavili a prakticky predviedli niečo, čo nazývajú vlakom, nám to však viac pripomína električku kombinovanú s autobusom. Nazvali ho ART, čo je akronym z Autonomous Rail Rapid Transit a vraj je to vôbec prvý smart vlak na svete. V porovnaní s naozajstným vlakom však nejazdí po koľajniciach, ale po čiarach nakreslených na ceste.

Sledovať čiary nakreslené na ceste môže byť praktické z toho dôvodu, že je možné upravovať trasy podľa potreby. Stačí však jeden pouličný umelec, aby tieto čiary premaľoval alebo doplnil a problém bude na svete? Okrem kamery sledujúcej čiary je inteligentný vlak vybavený aj ďalšími kamerami a senzormi, aby sledoval svoje okolie a správne manévroval až do cieľa.

ART - Nová generácia mestskej hromadnej dopravy v Číne
ART - Nová generácia mestskej hromadnej dopravy v Číne
Zdroj: Oficiálne fotografie

V porovnaní s vlakmi a električkami ART nie je odkázaný na trolejové vedenie, z ktorého by čerpal energiu. Na pohon slúžia batérie.

Najvyššia rýchlosť moderného vlaku je 70 kilometrov za hodinu a môže odviezť 307 pasažierov. Jazdí výlučne na elektrinu a po 10-minútovom nabíjaní je pripravený na 25 kilometrov dlhú jazdu. ART môže byť 32 metrov dlhý a má výšku 3,4 metra.

ART - Nová generácia mestskej hromadnej dopravy v Číne
ART - Nová generácia mestskej hromadnej dopravy v Číne
Zdroj: Oficiálne fotografie

V čase sprevádzkovania má byť ART autónmny, avšak v predstavenom prototype ešte sedeli vodiči. Dôvod, prečo by mali mestá investovať práve do tohto typu hromadných dopravných prostriedkov, tkvie vo finančných úsporách. Pre zajímavosť, jeden kilometer dráhy pre metro stojí až 102 miliónov amerických dolárov, celková investícia do infraštruktúry pre ART výjde iba na dva milióny.

Erik Stríž je redaktor magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. V mediálnej oblasti pôsobí od roku 2007 a okrem automobilov sa venuje aj technológiám a bezpečnosti.
Kontakt: erik@striz.sk

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie