SERVIS

Dekarbonizácia vracia motoru život. Ako sa robí a prečo by ste ju mali spraviť aj vy na svojom aute?

Ešte pred pár rokmi boli problémy so vznikom karbónových usadenín doménou skôr starších naftových motorov.

Dnes majú pri technických kontrolách na STK rovnaké problémy aj majitelia pomerne nových vozidiel, a to aj s benzínovým motorom vybaveným priamym vstrekovaním paliva. Čo je príčinou?
Pokiaľ to majiteľ podľa istých symptómov na vozidle spozná, býva to už spravidla vo fáze silného zanesenia
Vydané Text: 

Paradoxne za všetkým stoja súčasné trendy v konštrukcii a prevádzke motorových vozidiel. Súčasný tlak automobiliek smeruje predovšetkým na úspory materiálové aj prevádzkové. Výsledkom je potom napríklad znižovanie piestov či montáž tenších piestnych krúžkov a podobne.

V minulosti dochádzalo k vzniku uhlíkatých usadenín v sacom trakte a spaľovacom priestore skôr z nesprávneho horenia paliva. Dnes sa nežiaduci karbón, vďaka spomínaným konštrukčným úpravám motorov, tvorí predovšetkým degradáciou motorového oleja. Tú vo výkonných priamovstrekových motoroch spôsobujú veľmi vysoké prevádzkové teploty v spaľovacom priestore v kombinácii s nízkou viskozitou maziva.

Karbónové usadeniny, vznikajúce oxidáciou a následným prenikaním oleja do motorového priestoru cez piestne krúžky či rôzne odvetrania, sú však oveľa húževnatejšie a zložitejšie sa odstraňujú. Usadeniny karbónu potom postupujú od sacích ventilov, cez spaľovací priestor, ďalej na vstrekovače a pokračujú výfukovou emisnou cestou, teda k lambda sonde a katalyzátoru.

Inzercia

Inzercia

Práve vstrekovač paliva je veľmi náchylným dielcom na zanesenie karbónovými usadeninami, pretože jeho zlá funkcia dáva sekundárne priestor na ďalšiu tvorbu karbónu, tentoraz z nesprávne spaľovaného paliva.

Aj preto sa pomer motorov celkovo zanesených karbónom presúva viac na stranu benzínových pohonných jednotiek s priamym vstrekom a tento fakt sa negatívne začína prejavovať už pri 20 – 30 tisícoch najazdených kilometrov. Neznamená to však, že podobným problémom netrpia aj naftové motory.

Karbónové usadeniny v spaľovacom priestore motora

Inzercia

Inzercia

Karbón sa prejavuje postupne

Možno teda včas identifikovať počiatočné problémy s pôsobením uhlíkatých usadenín v motore? Odpoveď nie je jednoduchá, pretože karbón sa na odlišnostiach v chode motora aj zhoršených technických parametroch prejavuje často veľmi pozvoľne.

Inými slovami, pokiaľ to majiteľ podľa istých symptómov na vozidle spozná, býva to už spravidla vo fáze silného zanesenia. Varovným signálom karbónom zasiahnutého motora by malo byť horšie štartovanie, nepravidelný voľnobeh, hlučný chod motora, dym pri štarte, strata výkonu, vyššia spotreba paliva a vyššia hladina škodlivých emisií.

Dekarbonizácia je rýchlym a efektívnym riešením

V tejto situácii existuje alternatívna cesta v podobe profesionálnej bezdemontážnej dekarbonizácie motora, ktorá môže problém s usadeninami karbónu pomerne jednoducho vyriešiť chemickou cestou. Napríklad americká spoločnosť BG Products sa vývojom chemických kvapalín pre dekarbonizáciu v automobilovej oblasti úspešne zaoberá viac ako 50 rokov. Vďaka svojim mnohoročným skúsenostiam potom rozdelila riešenie na odstránenie karbónových usadenín z motora do dvoch hlavných smerov.

Tým prvým je BG profesionálna bezdemontážna dekarbonizácia, ktorú môže vykonávať iba preškolený servis za pomoci originálnych chemických prípravkov a strojnej technológie od tohto amerického výrobcu. Druhý smer predstavuje preventívny BG dekarbonizačný program, ktorý spočíva vo veľmi jednoduchej a pravidelnej aplikácii chemických kvapalín do paliva či olejových náplní, čo zvládne majiteľ daného vozidla. Tieto výrobky sa samozrejme ponúkajú pre benzínové aj dieselové motory,“ vysvetľuje základné rozdiely Jiří Kocourek zo spoločnosti IOB spol. s r. o., ktorá je výhradným dovozcom výrobkov BG Products do Českej republiky a na Slovensko a dopĺňa: „Po celom Slovensku disponuje servisnou technológiou BG Products asi 80 našich partnerov a približne rovnaký počet partnerov distribuuje chemické kvapaliny tohto výrobcu do maloobchodnej siete.“

BG kit pre benzínové motory – preventívny program dekarbonizácie

Čo sa deje s karbónom v motore?

Tu je dôležité najskôr pripomenúť, že profesionálna BG dekarbonizácia sa v servise vykonáva bezdemontážne, a to jednoduchým napojením strojnej technológie so špeciálnou chémiou do palivového okruhu vozidla. Potom táto chemická kvapalina cirkuluje cez sací trakt a spaľovací priestor a postupne rozkladá karbónové usadeniny po molekulách na kvapalné a plynné skupenstvo. Vo forme plynu potom bezpečne odchádzajú uhľovodíky cez výfukový systém z vozidla v podobe bielej pary. Nedochádza teda k žiadnemu uvoľneniu pevných častíc karbónu do motorového priestoru.

Celý technologický proces trvá približne 2,5 hodiny a súčasne s tým sa odporúča aj dekarbonizácia piestnych krúžkov a olejového systému, čo sa spája s výmenou motorového oleja. Odstránenie karbónových usadenín týmto chemickým spôsobom navracia motoru jeho pôvodné parametre aj funkčnosť. Dáva mu tak doslova nový život.

Aplikácia prípravku BG208 44K Platinum do palivovej nádrže

Prevencia nadovšetko

Majiteľom vozidiel (dokonca aj nových), ktorí chcú zabrániť postupnej tvorbe nežiaducich uhlíkatých usadenín v motore a uchovať ho tak v čistote, ponúka firma BG Products preventívny program v podobe takzvaného BG dekarbonizačného kitu, ktorý si aplikuje majiteľ vozidla po každých 15 000 km (väčšinou s výmenou oleja). Kit sa skladá z troch plechoviek s jednoduchou aplikáciou tejto chémie do palivovej nádrže a taktiež do motorového oleja. Viac informácií nájdete na www.bg-care.sk.








ODPORÚČANÉ


Poradca pri kúpe

Stále príťažlivejšia ponuka / Jeep Avenger

  • Jeep Avenger prišiel minulý rok na európsky trh s čisto elektrickým pohonom. Odvtedy sa situácia posunula a dnes dostanete toto kompaktné SUV aj s čisto benzínovým a mild hybridným motorom a už aj spojenie spaľovacieho motora s automatickou prevodovkou.

     Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 6/2024 
  • Test motocykla

    Ako pierko / Yamaha RayZR

  • Ak hľadáte malé, ľahké a obratné premiestňovadlo do mesta, prichádza Yamaha s niečím, čo vás môže zaujať. Navyše nestojí veľa peňazí a o jeho spoľahlivosti vôbec netreba pochybovať.

      
  • Servis

    Nevydržali ani 100 000 km: Desať najhorších áut v teste odolnosti

  • Uvažujete nad kúpou nového auta a jeho dlhodobá spoľahlivosť je pre vás kľúčová? Potom by ste mali poznať výsledky nemeckých testov dlhodobej odolnosti áut. Nedopadli dobre ani pre nemecké značky.

     Dlhodobým testom odolnosti prešlo viac ako 100 áut.