SERVIS ELEKTROMOBILOV

Reuters: Poškriabaná batéria? Poisťovňa bude možno musieť vyhodiť celé auto, lebo automobilka opravy nedovoľuje

Priskorý odpis elektromobilu je rastúcim problémom nielen pre majiteľov a poisťovne. Ak vyhodíte elektromobil v počiatočnom štádiu prevádzky, stratili ste takmer všetky výhody, pokiaľ ide o emisie CO2.

Pokiaľ Tesla a iní výrobcovia áut nevyrobia ľahšie opraviteľné batérie, budú ceny poistného ďalej rásť.
Napríklad Renault má opravy batérií ako súčasť svojej stratégie a takúto opravu nám ukázal.
Vydané  Text: 

Servis elektromobilov, poškodená batéria a poistenie

V prípade mnohých elektrických vozidiel neexistuje spôsob, ako opraviť alebo posúdiť aj mierne poškodené batérie po nehodách, čo núti poisťovne odpisovať autá už po niekoľkých kilometroch, čo vedie k vyšším poistným a nižším ziskom z jazdy na elektrinu. A teraz sa tieto batérie v niektorých krajinách hromadia na vrakovisku, začína svoj príspevok agentúra Reuters.

Kupujeme elektrické autá z dôvodov trvalej udržateľnosti,“ povedal Matthew Avery, riaditeľ výskumu v spoločnosti Thatcham Research, ktorá sa zaoberá výskumom automobilového rizika. „Ale EV nie je veľmi udržateľné, ak musíte po menšej kolízii vyhodiť batériu.“

Akumulátory môžu stáť desiatky tisíc eur a predstavujú až 50 percent ceny elektrického vozidla, takže ich výmena je často neekonomická.

Oprava batérií Tesla sa má komplikovať

Zatiaľ čo niektorí výrobcovia automobilov ako Ford a General Motor uviedli, že uľahčili opravu batérií, Tesla zvolila opačnú stratégiu. Akumulátor Modelu Y vyrábaného v Texase je podľa odborníkov „batéria s nulovou opraviteľnosťou“.

Tesla využíva takzvané „štrukturálne batérie “– sú súčasťou karosérie automobilu. Toto jej umožnilo znížiť výrobné náklady, ale riskuje, že tieto náklady presunie späť k spotrebiteľom a poisťovateľom.

Automobilka Tesla na žiadosť agentúry Reuters o komentár nereagovala.

Tesla pritom nezmieňuje žiadne problémy s poisťovateľmi odpisujúcimi jej vozidlá. V januári však generálny riaditeľ Elon Musk povedal, že poistné od tretích poisťovacích spoločností „bolo v niektorých prípadoch neprimerane vysoké“. Nedostatočný prístup ku kritickým diagnostickým údajom bol však už v polovici marca jedným zo zmienených bodov v skupinovej žalobe podanej proti Tesle na americkom okresnom súde v Kalifornii.

Pokiaľ Tesla a iní výrobcovia áut nevyrobia ľahšie opraviteľné batérie a neposkytnú tretím stranám prístup k údajom o batériových článkoch, už aj tak vysoké poistné bude naďalej rásť, pretože predaje EV (elektromobilov) porastú a viac áut s nízkym počtom najazdených kilometrov sa po kolíziách sa vyradí do šrotu, uviedli poisťovne a odborníci z odvetvia.

 

Odpísané elektromobily s nízkym počtom najazdených kilometrov

Prehľad agentúry Reuters o takto odpísaných elektrických vozidlách v USA a Európe ukazuje veľkú časť vozidiel Tesla s nízkym počtom najazdených kilometrov, ale aj modely od značiek Nissan, Hyundai, Stellantis, BMW, Renault a ďalších.

Elektromobily tvoria len zlomok vozidiel na cestách, čo sťažuje získavanie údajov z celého odvetvia, ale trend odpisovania áut s nulovými emisiami s nízkym počtom najazdených kilometrov a malých škôd podľa agentúry rastie.

Počet prípadov sa bude zvyšovať, takže manipulácia s batériami je kľúčovým bodom,“ povedal Christoph Lauterwasser, výkonný riaditeľ Allianz Center for Technology, výskumného inštitútu vlastneného Allianz.

Lauterwasser poznamenal, že výroba batérií pre EV emituje oveľa viac CO2 ako modely na fosílne palivá, čo znamená, že EV musia prejsť tisíce kilometrov, kým tieto mimoriadne emisie kompenzujú.

Ak vyhodíte vozidlo v počiatočnom štádiu, stratili ste takmer všetky výhody, pokiaľ ide o emisie CO2,“ povedal.

Nie je to však celkom pravda. Napríklad BMW vyrába svoje elektrické vozidlá tak, že už pri odovzdávaní prvému majiteľovi sú tieto vozidlá uhlíkovo neutrálne, teda ich uhlíková stopa počas výroby bola vykompenzovaná.

Renault nám ukázal, ako opravuje batérie elektromobilov aj skvelý spôsob, ako uhasiť prípadný požiar batérie

Vyškolení pracovníci servisného strediska v poľskom meste Zabrze nám predviedli, ako vyzerá taká oprava batérie z elektromobilu.

Väčšina výrobcov automobilov uviedla, že ich batérie sú opraviteľné, hoci len málo z nich je ochotných zdieľať prístup k údajom o batérii. Poisťovne, lízingové spoločnosti a autoservisy už bojujú s výrobcami áut v EÚ o prístup k lukratívnym údajom o prepojených autách. Lauterwasser povedal, že prístup k údajom o batérii EV je súčasťou tohto boja.

Allianz videl poškriabané batérie, kde sú články vo vnútri pravdepodobne nepoškodené, ale bez diagnostických údajov musí tieto vozidlá odpísať.

Ford a GM ponúkajú svoje novšie, opraviteľnejšie balenia. Ale nové veľké články 4680 v Modeli Y vyrobené v závode Tesla v Austine v Texase sú zlepené do balenia, ktoré tvorí súčasť konštrukcie auta a nedá sa ľahko odstrániť alebo vymeniť, uviedli odborníci.

Niektoré automobilky už dnes vedia opravovať batérie poškodené pri nehode: na fotografii oprava batérie elektromobilu Renault. Otváranie krytu, pod ktorým sú moduly akumulátora. Jednotlivé články sa v tomto prípade neotvárajú ani sa s nimi nemanipuluje.

Priamo na šrotovisko

Sandy Munro, šéf spoločnosti Munro & Associates so sídlom v Michigane, ktorá šrotuje vozidlá a radí výrobcom automobilov, ako ich vylepšiť, uviedol, že batéria Model Y má „nulovú opraviteľnosť“.

„Štrukturálna batéria Tesla ide priamo do šrotu,“ povedal Munro.

Problémy s batériou EV tiež odhaľujú dieru v zelenej „obehovej ekonomike“, ktorú propagujú automobilky a Európska únia.

Poškodenie batérie EV tvorí len niekoľko percent poistných udalostí Allianz na poistenie motorových vozidiel, ale 8 % nákladov na škody v Nemecku, povedal Lauterwasser. Nemeckí poisťovatelia zhromažďujú údaje o škodách na vozidlách a každoročne upravujú sadzby poistného. Poistenie väčšiny elektromobilov už stojí viac ako tradičné autá. Podľa online maklérskej spoločnosti Policygenius je priemerná mesačná platba za poistenie elektromobilov v USA v roku 2023 206 USD, čo je o 27 % viac ako v prípade modelu so spaľovacím motorom.

 


Zdroje:  Reuters: Insight: Scratched EV battery? Your insurer may have to junk the whole car








Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?

  • Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.

     Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie. 
  • Rozhovor

    Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.