Nabíjanie v paneláku? / Život s elektromobilom

Najčastejšie diskutovanou výzvou elektromobility je, ako budú môcť lacné nabíjanie riešiť obyvatelia panelákov. Riešení existuje niekoľko.

Vydané  Text: 

Predchádzajúca časť seriálu o elektromobilite hovorila o tom, že najlacnejšie nabíjanie je to domáce. Náklady na 100 km jazdy vtedy dosahujú približne 2 až 3 € v závislosti od typu elektromobilu a každý deň máte auto nabité na 100 %, prípadne na toľko, koľko si nastavíte na palubnom počítači pre šetrenie batérie. A keď už sme pri tom, pomalé nabíjanie batérii tiež prospieva.

To všetko je pekné, lenže nie každý býva v rodinnom dome, aby si to mohol dovoliť. Vlastne – je to vôbec potrebné? Ukážeme si, že nie. Je síce pravda, že keď máte všetko vo vlastnej réžii a na vlastnom pozemku, postup je jednoduchší, ale ani v bytovkách nie je nabíjanie neriešiteľným problémom.

 

Inzercia

Advertisement

Inzercia

 

Keďže v bytovke sa nabíjanie často týka verejných priestorov, potrebujete na akýkoľvek postup súhlas minimálne 50 % vlastníkov, čo môže, ale nemusí byť výzva. Záleží od susedských vzťahov.

Nabíjanie v paneláku

TRI MOŽNOSTI

K získaniu wallboxu vedú v podstate tri rôzne cesty. Popíšeme si, ktorá čo obnáša.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

1) Použijete vlastný wallbox a pripojíte si ho k svojmu bytovému ističu

  • Musíte si zabezpečiť súhlas 50% susedov
  • Musíte si zabezpečiť vlastný projekt
  • Technicky nemusí byť vždy možné pripojiť sa k vlastnému ističu – v takom prípade toto riešenie nie je použiteľné
  • ✔ Výhoda: dá sa použiť aj najlacnejší wallbox bez smart funkcionalít
  • ✘ Nevýhoda: takéto riešenie nie je v súlade s požiadavkami distribučnej spoločnosti pre pripojenie bytových domov a môže byť preto v nesúlade s projektom bytového domu. V prípade veľkého počtu pripojených wallboxov môžu nastať problémy s preťažením pripojenia bytového domu do elektrickej siete

2) Spoločné riešenie vlastníkov priestorov

Inzercia

Inzercia

  • Spoločenstvo vlastníkov vyberie poskytovateľa spoločného smart riešenia wallboxov v garáži bytového domu a odsúhlasí takéto riešenie na schôdzi vlastníkov
  • Poskytovateľ riešenia navrhne riešenie, pripraví projekt a vykalkuluje náklady, čo je jednorazová investícia. Treba však rátať s poplatkom za správu takéhoto systému
  • Poskytovateľ inštaluje wallboxy pre aktuálnych záujemcov, tí zaplatia za inštaláciu a wallbox jednorazovo
  • Správca rozúčtováva aktuálne náklady s rezervovanou kapacitou a s elektrickou energiou na jednotlivých vlastníkov wallboxov na základe elektornického reportu, ktorý dostáva mesačne od poskytovateľa
  • ✔ Výhoda: pri správne navrhnutom riešení je možné pridávať ďalších záujemcov o wallboxy v budúcnosti
  • ✘ Nevýhoda: administratíva na strane správcu, za ktorú si môže pýtať poplatok a nutnosť dohodnúť sa na férovom prerozdelení spoločnej časti investície (aby prví záujemcovia nedoplácali na ostatných)

3) Riešenie ako služba ZSE Drive

  • ZSE Drive navrhne riešenie so smart wallboxami s riadením spotreby, aby nedošlo k preťaženiu siete
  • ZSE Drive pripraví projekt a inštaluje samostatné odberné miesto a spoločné rozvody v garážových priestoroch na vlastné náklady
  • ZSE Drive inštaluje wallboxy pre záujemcov a zabezpečuje fakturáciu za spotrebovanú elektrickú energiu
  • ✔ Výhody: žiadne povinnosti na strane správcu; žiadna spoločná investícia vlastníkov priestorov; výhodná cena nabíjania, porovnateľná s nabíjaním v rodinnom dome
  • ✘ Nevýhody: Nemožnosť použiť akýkoľvek wallbox

K poslednému spomenutému riešeniu treba dodať, že viazanosť v tomto prípade nie je reálne nevýhoda. Existujú bytové domy, kde je inštalácia wallboxu z technických príčin veľmi nákladná. Takto však všetky náklady berie na seba ZSE Drive. V cene 20 eur mesačne máte navyše zahrnutých voľných 40 kWh vo verejnej sieti nabíjacích staníc. Inak nabíjate doma za náklady porovnateľné s nabíjaním v rodinnom dome.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Zdroje:  AUTOVINY.SK








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.