Fotogaléria:Prší? Šoférujte opatrne

Niektorí výrobcovia automobilov začínajú uprednostňovať výrobu benzínových agregátov.


Nafta, kombi, manuál a tmavá farba. To sú priority priemerného slovenského motoristu pri výbere nového auta, pritom najväčší dôraz sa kladie na spotrebu paliva. Aj to je dôvod, pre ktorý sú v našich podmienkach obľúbené hlavne naftové motory. Oproti požieračom Naturalu 95, spotrebujú moderné dieselové agregáty aj o 30% menej paliva.

Nie všetko je také ružové. Naftové motory sú konštrukčne komplikovanejšie a vyžadujú zvýšenú starostlivosť, ktorej zanedbanie môže majiteľa stáť nemalé peniaze na opravách. Problémy trápia aj samotné automobilky, tie sa musia prispôsobovať stále prísnejším emisným normám. Investície do vývoja moderných dieselových motorov, ktoré by vyhoveli chystaným emisným limitom, sa prestávajú vyplácať. Navyše systémy pre dočisťovanie spalín zvyšujú spotrebu paliva, a tak motor stráca jednu zo svojich najväčších výhod.

Svoje o tom vie aj automobilka Kia, ktorá sa vážne zaoberá myšlienkou ukončenia vývoja nových naftových agregátov. Tá uvádza, že disponuje benzínovým motorom, pracujúcim v upravenom Atkinsonovom cykle, ktorý dosahuje lepšie výsledky pri meraní emisií, je kultivovanejší a dokonca aj lacnejší. Podobného názoru je aj Infiniti. Japonci predstavili nový benzínový motor s premenlivým kompresným pomerom, vďaka ktorému dokáže spotrebovať až o 20% menej paliva. Osud naftových motorov tak vo veľkej miere závisí na rentabilite výroby, ktorá sa postupne stráca.

Pokračujte na ďalší príspevok »



Dopravná poradňa

Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.