Revolúcia v autopriemysle prichádza od BMW: vegánske interiéry a súčiastky vyrobené z recyklovaných rybárskych sietí sa stávajú realitou

Jedinečný proces recyklácie vytvára z odpadu z oceánov recyklovaný plastový materiál, v interiéri sa koža nahradí prostredníctvom inovatívnych biologických materiálov. Znížia emisie CO2e až o 85 percent.
Vydané  Text: 
### Na trhu od roku 2023: modely BMW a MINI s vegánskymi interiérmi Spoločnosť BMW Group plánuje v roku 2023 uviesť na trh svoje prvé vozidlá s úplne vegánskym interiérom. Je to možné predovšetkým vďaka vývoju inovatívnych materiálov s vlastnosťami podobnými koži. Tieto materiály bude možné použiť aj na povrchy volantov, ktoré musia spĺňať náročné kritériá na pocit, prémiový vzhľad a odolnosť proti opotrebeniu. Plne vegánske interiéry budú pre modely BMW aj MINI prvý raz dostupné od roku 2023. Skutočnosť, že teraz existuje vysokokvalitný vegánsky povrchový materiál s vlastnosťami ekvivalentnými pravej koži, ktorá sa predtým používala pri výrobe volantov, predstavuje ďalší významný krok k zníženiu CO2. Nový materiál povrchu volantu znižuje emisie CO2e v hodnotovom reťazci v porovnaní s kožou približne o 85 percent. Doteraz bola väčšina produkovaných emisií, približne 80 percent, vo forme metánu z chovu dobytka. Zvyšných 20 percent pripadlo na spracovanie hovädzej kože, ktoré je vysoko náročné na energiu a vodu. Spoločnosť BMW Group už dlho ponúka rôzne látkové alternatívy kože. Teraz prvýkrát ponúka vhodnú náhradu kože pre najdôležitejšie rozhranie medzi vodičom a vozidlom. > Jediným poznávacím znakom nového materiálu bude nový efekt zrnitosti na venci volantu. „Volantom vyrobeným z vysokokvalitného vegánskeho povrchového materiálu plníme želania našich zákazníkov, ktorí nechcú robiť žiadne kompromisy v oblastiach vzhľadu, pocitu a funkčnosti. Inovatívny materiál odoláva opotrebeniu spôsobenému oderom, potením a vlhkosťou a má všetky požadované vlastnosti kože,“ hovorí **Uwe Köhler, Head of Development Body, Exterior Trim, Interior v BMW Group**. Nahradenie surovín živočíšneho pôvodu **výrazne prispieva k zvýšeniu trvalej udržateľnosti vo výrobe vozidiel**. Zavedením nového povrchového materiálu na volanty klesne v príslušných vozidlách BMW a MINI podiel komponentov vozidiel, ktoré obsahujú stopy surovín živočíšneho pôvodu, na menej ako jedno percento. V dôsledku toho sa tieto materiály teraz nachádzajú len v oblastiach, ktoré nie sú viditeľné pre zákazníka, napríklad v rôznych voskových látkach, ako sú želatína používaná v ochranných náteroch, lanolín vo farbách, loj ako prísada do elastomérov a včelí vosk ako tavidlo pre farby. Spoločnosť BMW Group spolupracuje so start-upmi na vývoji inovatívnych biologických materiálov. V porovnaní s predtým používanými syntetickými kožami dosahujú približne o 45 percent nižšie emisie CO2. **Materiál Mirum**, ktorý je 100-percentne založený na biologickej báze a neobsahuje ropu, má potenciál napodobňovať všetky vlastnosti tradičnej kože. Ďalší nový materiál, **Deserttex**, je vyrobený z práškových kaktusových vlákien s polyuretánovou matricou na bio báze. S týmito materiálmi je možné kombinovať nahradenie surovín živočíšneho pôvodu s výrazným znížením CO2. ### Rybárske siete neskočia v mori, ale v aute Prvýkrát v automobilovom priemysle budú modely NEUE KLASSE, ktoré majú prísť na trh od roku 2025, obsahovať ozdobné doplnky vyrobené z plastu, ktorého surovina obsahuje približne 30 percent recyklovaných rybárskych sietí a lán. Táto surovina sa proaktívne získava v prístavoch po celom svete, aby sa zabezpečilo, že neskončí odhodením do mora. V exkluzívnom procese recyklácie sa odpadový materiál z námorného priemyslu používa na výrobu súčastí obloženia vhodných pre exteriér a interiér budúcich vozidiel. Výsledné komponenty majú približne o 25 percent nižšiu uhlíkovú stopu ako ich náprotivky vytvorené z konvenčne vyrábaných plastov.
**Šetrenie zdrojov, zníženie uhlíkovej stopy, zabránenie znečisteniu oceánov**: Spoločnosť BMW Group pracuje s rôznymi prístupmi k využívaniu plastového odpadu z námorného priemyslu ako suroviny pre komponenty vozidiel s cieľom zachovať cenné zdroje a znížiť emisie CO2. Táto forma recyklácie umožňuje znížiť potrebu primárnych plastov na báze ropy a zároveň pôsobiť proti znečisťovaniu oceánov. Recyklovaný nylonový odpad tvorí základ pre syntetickú priadzu, z ktorej sú vyrobené napríklad podlahové rohože v modeli BMW iX a novom BMW X1. Tento materiál, známy ako ECONYL, sa vyrába z vyradených rybárskych sietí, ako aj z opotrebovaných podlahových krytín a zvyškového odpadu z výroby plastov. **Len v BMW Group: Morský plastový odpad používaný na výrobu viditeľných ozdobných komponentov** V rámci novej iniciatívy vyvinutej v spolupráci s dánskou spoločnosťou PLASTIX posúva spoločnosť BMW Group recykláciu morského plastového odpadu o krok ďalej. Po separácii prechádzajú rybárske siete a laná inovatívnym procesom, ktorý produkuje plastové granule. Zatiaľ čo sa recyklovaný námorný plast v automobilovom priemysle doteraz používal len vo forme vlákien pre nové komponenty vozidiel, tento recyklovaný materiál je teraz prvýkrát vhodný aj na proces vstrekovania do formy. Surovina pre komponenty vyrobené týmto spôsobom môže pozostávať z približne 30 percent morského plastového odpadu. To vytvára ďalšie možnosti použitia pre recyklované plasty. Komponenty vyrobené procesom vstrekovania sú ozdobné časti, ktoré sa od roku 2025 budú používať v neviditeľných aj viditeľných oblastiach exteriéru a interiéru modelov NEUE KLASSE. Celkovo si spoločnosť BMW Group dala za cieľ zvýšiť do roku 2030 podiel druhotných surovín v termoplastoch používaných v nových vozidlách zo súčasných približne 20 percent na priemerne 40 percent.  

Zdroje:  AUTOVINY.SK





ODPORÚČANÉ