JAZDA V TERÉNE
Off-roadový kráľ: Skoky, náklony a blato? Géčko vás nikdy neprestane prekvapovať
Trieda G, sa dá popísať všetkými tými klišé prívlastkami typu „ikona“, „legenda“ a podobne. Keď si však naozaj vyskúšate, čo Géčko dokáže, pochopíte, že o žiadne klišé nejde.
Vydané Text: Juraj Hrivnák
Mohol by som začať tým, ako je nová Trieda G lepšie odhlučnená. Že má v základnej výbave adaptívne tlmiče, ktoré pomáhajú priľnavosti kolies v teréne. Že má nové zobrazenie s názvom „terénny kokpit“, ktoré vám povie všetky dôležité informácie o náklonoch, pozícii kolies a stave diferenciálov. Alebo že 360° kamery teraz podporujú funkciu „priehľadnej kapoty“, vďaka ktorej vidíte, čo presne máte medzi kolesami. Mohol by som hovoriť o nových mild-hybridných motoroch, alebo o tom, že G 500 už nemá pod kapotou osemvalec, ale šesťvalec. Ale nie. Nič vás totiž nepripraví na to, čo Géčko skutočne dokáže. A keď si to pod dohľadom inštruktorov na špeciálnej off-road trati vyskúšate, doslova kričíte za volantom zo strachu z prevrátenia alebo poškodenia auta a nakoniec sa dozviete, že od skutočných hraníc auta ste boli ešte veľmi ďaleko, vtedy nastúpi pravý, nefalšovaný rešpekt.
Vitajte v Grazi
Dnes si neoveríme lepšie odhlučnenie, ani (možno) nižšiu spotrebu nových mild-hybridných motorov. Nachádzame sa v Grazi blízko letiska, kde sa nachádza obrovský off-roadový areál zasvätený Triede G. Z kopca, na ktorý vedú rôzne typy stúpaní, je dokonca vidieť kopec Schöckl, ktorý slúži ako ultimátna testovacia a overovacia trať pre Triedu G. Zákazníci si v tomto areáli môžu zakúpiť zážitkovú jazdu na Géčku, presne takú, aká teraz čaká nás.
G od AMG
Začíname, paradoxne, na ceste. Flotila lentilkovo sfarbených AMG G 63 čaká na naštartovanie. Našťastie je stále také hromživé, ako sme si pri výfukoch drzo trčiacich spod prahov zadných dverí zvykli. Jediná zmena je, že AMG už jediný model, pri ktorom odpaľuje pod kapotou Géčka osem valcov. Prvá disciplína? Slalom. Áno, aj ja som sa smial. Ale skúsme, je tu aktívny hydraulický podvozok, adaptívne tlmiče a upravené riadenie.
Vraj je to úplne iná liga, ako doteraz. A musím povedať, že zo sedadla spolujazdca som nezažíval žiadne zvláštne pocity, ako sa vyše 2,5 tony vysoko položenej hmotnosti snažilo napratať medzi kužele. Neskôr spoza volantu bolo cítiť akési vlnenie zadnej tuhej nápravy, špecifické pre túto konfiguráciu. Dá sa povedať, že Géčko to zvládlo sebavedomo. So sebavedomím som mal problém skôr ja, keď som mal vykonať vyhýbací manéver.
Našťastie sme sa neprevrátili. Ďaleko od toho. Ale sám by som nepovedal, že sa to v takejto rýchlosti s takýmto autom dá. Bez posmelenia od inštruktorov by som sa do toho ale určite nepúšťal. Skúšali sme aj zrýchlenie (mild hybrid s výkonom 15 kW (20 k) ubral z času zrýchlenia 2 desatiny a AMG G 63 zvládne stovku za 4,3 s!), aj krízové brzdenie. Medzitým som nemohol odolať a prosiť koncovky výfuku o charizmatické brblanie. Všímal som si však, že pri bežnej jazde je G naozaj oveľa civilizovanejšie, než som si ho pamätal. Bez okolkov poviem, že je vyslovene komfortné. Ale pre to tu nie sme.
Blato a kamene!
Prišiel čas preveriť terénne schopnosti Géčka. Skaly, cez ktoré sme inštinktívne išli rýchlosťou tak 3 km/h, nás inštruktori nútili jazdiť rýchlosťou 15 km/h. Strmé, až 80 %-né stúpania so spevnenými aj nespevnenými povrchmi sme mohli zdolávať pomaly aj na plný plyn, s prešmykujúcimi kolesami. Alebo sme uprostred takéhoto klesania zabrzdili, aby sme zaradili spiatočku a vycúvali naspäť. Neskutočná skúška techniky a aj odolnosti vodiča. V týchto scenároch totiž kapota buď smeruje doslova do neba, alebo do zeme. Treba iba veriť kamerám a nájazdovým uhlom, že sa nič nestane.
Všetky tri uzávierky diferenciálov si prišli na svoje. A verte, že je veľký rozdiel, či máte všetky tri, alebo iba dve. Trakcia sa tu rieši čisto mechanicky. Samostatná kapitola, a moja najneobľúbenejšia disciplína, sú bočné náklony. Trieda G zvládne až 35 stupňov. Neznie to ako veľa? Skúste si to za volantom a budete dúfať, že čalúnenie vašich sedadiel bolo hnedé ešte pred tým, než ste do auta nastúpili. Brodenie? Až do hĺbky 70 centimetrov! A verte, že sme si vyskúšali každý jeden. To už sa cítite ako v kajaku, keď siaha voda doslova po kapotu. Trojité tesnenie dverí zaručuje, že sa voda nedostane do interiéru. Mimochodom, elektrická verzia Triedy G zvládne až 85 cm.
ElectriG
Mercedes-Benz Triedy G 580 with EQ Technology. Nie, nevypadol nám Google Translate, toto je oficiálny názov géčka, ktoré vymenilo jeden spaľovací motor za štyri elektrické a 116 kWh batériu. S ňou váži auto okolo 3 ton, ale zároveň má nižšie ťažisko, čo sa zíde. Aj o kúsok menšiu svetlú výšku, ale to nás vôbec netrápilo. Brucho sme netrafili ani na skalách, cez ktoré by som sa nevybral kvôli vlastným zábranám.
A keby aj, je tu taká hrubá ochrana, že batérii poškodenie skrátka nehrozí. S elektrickým Géčkom sme zvládli všetko to, čo so spaľovacím. A ešte viac. Otočiť sa takmer na mieste vďaka funkcii G-Steering sa v teréne náramne hodí, otočiť sa úplne na mieste o max. 720 ° sa zas hodí na Instagram. Ale so štyrmi elektromotormi zvládnete všetko.
Netreba žiadne uzávierky, auto skrátka posiela výkon tam, kde sa dá využiť. Netreba rozmýšľať, čakať na ich zapojenie a potom ich odpájať pred každou zákrutou. Auto všetko vyrieši samé. A je to mimoriadne efektívne. Plyn pridávať netreba, je tu funkcia plazenia. To isté platí o zjazde z kopca. V ťažkom teréne sa naplno ukazujú výhody koncepcie 4 elektromotorov, ktoré sú osadené do starej dobrej techniky – riadneho rebrinového rámu.
Čerešnička
Vyskúšali sme si aj 100 % stúpanie a klesanie. Pre Triedu G to nepredstavovalo akoby žiadnu záťaž. A na záver nás povozil jeden z testovacích inžinierov testovacím tempom. A poviem vám… Tam, kde som ja šiel z rešpektu pred nárazníkmi 5 km/h, šiel inžinier cez najväčšie vlny a jamy 35. A nič. Nasledoval skok v 50 km/h, jazda v koľajach, cez skaly, všetko v maximálnom tempe. A auto nevydalo ani jeden protestný hlások.
Potom sme sa dozvedeli, že týmto konkrétnym autom vždy takto končia program pre zákazníkov, ktorí si za G Experience zaplatia. A že stále šliape ako hodinky. Ten kopec Schöckl? Testovacia trať má dĺžku 5 km a prevýšenie 700 metrov, kde sa autá doslova štverajú po skalách nahor a potom naspäť nadol. Jedno kolo má teda 10 km. Testovací jazdci majú dovolené zo zdravotných dôvodov prejsť denne maximálne 5 kôl. Autá tam jazdia denne 10 kôl. A toto trvá 33 dní. A čerešnička: autá musia ísť konštantnou rýchlosťou 20 (!!!) km/h. Pýtal som sa, prečo? Odpoveď: Lebo môžu. Lebo chcú. Lebo je to vec tradície a hrdosti. A preto, lebo G, skladané dodnes ručne, je trieda sama o sebe.
Juraj Hrivnák
Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra 🙂 ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.