Predstavenie

A PREDSA SA TOČÍ! Predstavujeme Mazdu MX-30 e-Skyactiv R-EV

Výrok, ktorým Galileo Galilei na smrteľnej posteli potvrdil, že Zem sa otáča okolo Slnka, si v Mazde asi osvojili, keď si po desiatich rokoch povedali, že by bolo načase znovu oživiť rotačný motor.

Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 12/2023
Vydané  Text: 

Mazda má s rotačnými motormi azda najviac skúseností a tak má dobrý dôvod, keď sa rozhodla, že tento koncept opäť opráši. Lenže tentoraz v trochu pozmenenej podobe. Použila ho ako generátor elektrickej energie v modeli MX-30. Mestskom crossoveri, ktorý robí všetko pre to, aby bol maximálne šetrný k prírode. Používa mnoho recyklovaných a ekologických materiálov a doteraz to bol čistý elektromobil s batériou s kapacitou 35,5 kWh a dojazdom 200 km. Lenže, čo ak by klienti chceli dlhší dojazd, prípadne nemajú možnosť tak často nabíjať?

Odpoveď prináša práve zabudovanie rotačného motora. Tomu sa prispôsobila aj ostatná technika umiestnená predovšetkým v podlahe. Batéria sa zmenšila na 17,8 kWh, pribudla 50-litrová nádrž na benzín a pod prednú kapotu na nasťahoval spaľovací motor. Konštruktérom sa ho podarilo umiestniť do osi s konvertorom a elektromotorom. Jeho kompaktné rozmery nepotrebovali veľa zmien, dokonca aj pohotovostná hmotnosť zostala rovnakých 1 645 kg ako v prípade elektromobilu. Jeho jeden spaľovací priestor dosahuje objem 830 cm3 a výkon 55 kW (74 k) podporený krútiacim momentom 116 Nm. Pre potreby dynamiky vozidla ide o úplne nepodstatné hodnoty. Spaľovací motor nemá žiadne priame prepojenie s kolesami a slúži iba na výrobu elektrickej energie. No vďaka tomu sa dojazd predĺžil na takmer 700 km, pričom čisto na elektrinu sa Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV dostane do vzdialenosti 85 km.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Tri režimy

Mazda nastavila spoluprácu spaľovacieho motora, elektromotora a batérie tak, aby si vodič mohol vybrať spomedzi troch jazdných režimov. Nie bežný, ekologický a športový. Tu si volíte mieru toho, koľko pôjdete na elektrinu a kedy sa zapne spaľovací motor. V režime EV, čiže maximálne elektrickom, bude auto čerpať čo najviac energie z batérie. Spaľovací motor sa zapne až v momente, keď sa kapacita batérie priblíži k nule a začne ju dobíjať, aby ste mohli pokračovať. V tomto momente treba spomenúť, že s vozidlom môžete jazdiť, aj keď nemáte ideálny prístup k nabíjačke. Napríklad pri jazde na väčšiu vzdialenosť nemusíte robiť prestávky len preto, aby ste nabili batériu.

Ak sa pre takúto aktivitu rozhodnete, tak rýchlonabíjačkou s výkonom 36 kW nabijete batériu z 20 na 80 % za 25 minút, 11 kW nabíjačke to potrvá 50 minút a pokiaľ pôjdete na úplne pomalé nabíjanie výkonom 7,2 kWh, tak potrebujete iba 1,5 hodiny. Normálny režim aktivuje spaľovací motor v momente, keď kapacita batérie poklesne pod 40 %. Vtedy ju začne nabíjať a udržiavať ju okolo hodnoty 45 %. Aby ste ju mali k dispozícii, keď sa dostanete buď do oblasti so zákazom vjazdu vozidiel so spaľovacími motormi, alebo keď si chcete užívať ticho na palube. Posledný režim Charge slúži na nabíjanie batérie. V tomto prípade bude spaľovací motor pracovať pod vyšším zaťažením, aby vytvoril dostatok energie na pohon elektromotora a zároveň aj na nabíjanie batérie. Vodič si pritom môže zvoliť, na akú hodnotu sa má batéria nabiť – v rozpätí od 20 do 100 % v rozstupoch po 10 %.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Ticho a svižne

Ako sa s takýmto autom jazdí? Veľmi príjemne. Okrem ďalších dvierok na tankovanie paliva na ľavej strane, štylizovaného trojuholníkového loga rotačného piestu s písmenom e vo vnútri a prepínača režimov na stredovej konzole veľa rozdielov nenájdete. Plug-in hybridná verzia s rotačným motorom dosahuje o čosi horšie zrýchlenie z 0 na 100 km/h (9,7 vs 9,1 s) a nižšiu spotrebu elektrickej energie (17,5 vs. 19 kWh).

Inzercia

Inzercia

Samotná jazda s nabitou batériou sa od čistého elektromobilu v ničom nelíši, akurát auto o čosi lepšie reaguje na pokyny akcelerátora. Pokým máte dosť šťavy v batérii, jazdí úplne potichu, svižne a veľmi neutrálne. Po poklese energie v batérii pod hranicu nastavenú podľa jazdného režimu, sa spustí spaľovací motor. Na to, aby ste to spozorovali, musíte mať trénované ucho. Jeho zvuk sa podarilo konštruktérom veľmi dobre utlmiť a do kabíny preniká iba minimálne. Oveľa skôr si všimnete zasvietenie malej kontrolky v podobe trojuholníka. Ten pripomína, že piest rovnakého tvaru začal rotovať a vytvára elektrinu. Pokiaľ budete využívať elektrický režim naplno a spaľovací motor iba na občasné dobíjanie, rátajte so spotrebou okolo 1 l benzínu na 100 km. Vo všetkých ostatných režimoch bude spotreba proporčne stúpať.

Pokiaľ chcete využívať Mazdu MX-30 e-Skyactiv R-EV ako elektromobil, pravidelne ju nabíjať a so spaľovacím motorom rátať iba občasne, aby ste sa dostali buď k nabíjačke, alebo do cieľa dlhšej cesty, rátajte s minimálnou spotrebou benzínu, prípadne s tým, že benzínom zaplatíte za komfort toho, že nemusíte hľadať nabíjačku. V opačnom prípade rátajte s vyššou spotrebou, no na druhej strane budete mať pod kapotou technológiu, ktorú nik iný nemá.

Z hľadiska ceny zaplatíte za Mazdu MX-30 e-Skyactiv R-EV rovnako ako za jej plne elektrickú verziu. Takže je na vás, čo si vyberiete. Najmä aby to čo najviac vyhovovalo vaším potrebám a situáciám, v ktorých budete vozidlo najviac využívať.

Ako funguje rotačný Wankelov motor?

Rotačný, alebo aj Wankelov motor, patrí medzi technické riešenia, ktoré sa v automobilovom priemysle z času na čas objavia, no veľkú popularitu si nezískali. Najviac sa tejto technológii venuje práve Mazda, ktorá ju zabudovala do…  pokračujte na druhú stranu článku.



Stránky: 1 2



Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.




Pokračujte na ďalší príspevok »