Elektrická nákladná doprava

ELEKTRINA TO POTIAHNE! Elektrický ťahač Scania 45 R

Elektrifikácia pohonov sa netýka iba automobilov či motocyklov. Čoraz intenzívnejšie sa batériové pohony dostávajú aj do nákladných automobilov. Okrem dodávok, ktoré rozvážajú tovar do miest, ich využívajú aj regionálne ťahače ako Scania 45 R.

Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 12/2023
Vydané  Text: 

Podľa potrieb klientov

Veľké nákladné vozidlá ako ťahače sa riadia viacerými predpismi, ktoré sa bežného motoristu netýkajú. Ide najmä o povinné prestávky na ceste, keď musí vozidlo stáť. Kamióny ich vodiči zriedka parkujú doma. Z toho vyplýva možnosť nabíjania na často jazdených trasách, v domácom depe, prípadne v logistických centrách. Nabíjanie elektrických ťahačov tak bude azda aj jednoduchšie, ako sa na prvý pohľad môže zdať. Scania tento proces zjednodušuje tým, že zákazníkom dodá dobíjaciu infraštruktúr na kľúč vrátane analýzy, návrhu, zaistenia inštalácie i prevádzky dobíjacích staníc spolu softvérom umožňujúcim vzdialenú správu.

64 ton predstavuje maximálna hmotnosť jazdnej súpravy, ktorú môže ťahať vozidlo s elektrickým pohonom značky Scania. Na elektrinu môžu jazdiť ťahače návesov aj nákladné vozidlá so skriňovými, chladiarenskými alebo inými nadstavbami.

Inzercia

Inzercia

624 kWh predstavuje inštalovaná kapacita batérií v elektrických nákladných vozidlách Scania. Pritom využiteľná kapacita dosahuje 75 %, čiže 468 kWh. Dojazd sa líši podľa hmotnosti, prevádzky, počasia a štýlu jazdy, ale 27-tonový mestský sklápač s batériami s kapacitou 624 kWh môže medzi jednotlivými nabíjaniami počítať s dojazdom až 350 km. Hodina nabíjania pridá 270 km dojazdu a na dosiahnutie rozumnej doby nabíjania preto vodič nemusí hľadať nabíjacie miesta s výkonom 350 kW: nabíjačka s výkonom 130 kW pridá za jednu hodinu pri nákladnom vozidle 100 km dojazdu. Tým pádom môže vodič využívať na nabíjanie aj povinné prestávky.

Zázračné batérie Scania používa vo svojich vozidlách batérie značky Northvolt. Tie prinášajú do automobilového sveta viacero výhod. Počnúc kapacitou, ktorá by mala vydržať na 1,5 milióna kilometrov, cez približne tretinovú uhlíkovú stopu oproti batériám bežne používaným v automobilovom priemysle, až po priamu krivku nabíjania. To znamená, že nabíjanie trvá predpokladateľne dlhý čas bez ohľadu na to, v akom stave nabitia batérie pripojí vodič vozidlo do elektriny. Medzi výhody patrí aj možnosť opakovaného nabíjania až na 100 % dostupnej kapacity, pričom nijako neutrpí ich životnosť. Spolu s obmedzením dostupnej kapacity na 75 % celkovej prispieva k takýmto výsledkom aj technológia teplotného manažmentu batérie, ktorá vďaka tomu vždy dosahuje ideálnu prevádzkovú teplotu, čiže sa vyhýba výkyvom, ktoré by mali negatívny vplyv na dojazd a životnosť.

Vysoký výkon, dlhý dojazd. Pokiaľ sa na výkon pozrieme z pohľadu toho najväčšieho, čo Scania s elektrickým pohonom ponúka, nájdeme ťahač 45 R s dvoma nápravami schopný potiahnuť 64 ton. Súprava so 40 t sa pri diaľničnej rýchlosti 80 km/h dostane medzi jednotlivými nabíjaniami do vzdialenosti 350 km, čo postačuje pre potreby regionálneho rozvozu tovarov. Scania 45 R pritom dosahuje výkon 450 kW (610 k). Pokiaľ by súprava vážila iba 29 ton, dokáže akčný rádius atakovať vzdialenosť 400 km.

Inzercia

Inzercia

Scania Charging Access

Medzi výhody, ktoré uľahčia používane elektrických nákladných vozidiel Scania, patrí služba Scania Charging Access. Ide o unikátny prístup k nabíjacej sieti v 12 krajinách Európy, pričom nabíjacie miesta sú zoradené podľa vhodnosti pre konkrétne vozidlo. V tomto prípade vôbec nezáleží, kto dané nabíjačky prevádzkuje a zákazník dostane iba jednu konsolidovanú faktúru od spoločnosti Scania. Na využívanie programu Scania Charging Access netreba registráciu, ani mesačné poplatky, zákazník platí iba vopred stanovenú cenu. Jedinou podmienkou je vlastniť aspoň jeden automobil značky Scania.

Podľa potreby

Elektrické nákladné vozidlá Scania menia pohľad na dopĺňanie energie. Zatiaľ čo klasické vozidlá so spaľovacími motormi tankovali plnú nádrž, ideálny prístup k batériám hovorí, že ich stačí nabíjať iba na nevyhnutne potrebnú vzdialenosť. Čiže vodič nemusí čakať počas prestávky, kým sa mu nabije batéria, ak vie, že na dojazd do cieľa mu stačí kratšia zastávka na nabíjanie. Plné nabitie potom absolvuje buď u klienta pri čakaní na nakládku/vykládku, alebo cez noc v depe.

Bezpečnosť nadovšetko

Pokrok v pohonných systémoch sa nerozlučne spája aj s výraznými zmenami v interiéri. V prípade nákladných vozidiel značky Scania predstavuje najnovšiu inováciu výrazná digitalizácia pracoviska vodiča v podobe palubnej dosky Scania Smart Dash. Pozostáva z dvoch obrazoviek a najmodernejšieho spôsobu ovládania, ktorý vodičovi v maximálnej miere pomáha a odbremeňuje ho od neustáleho sledovania mnohých údajov. Medzi nové technológie patrí aj prepracovaný systém automatického brzdenia. Ten okrem toho, že dokáže zaznamenať zraniteľného účastníka cestnej premávky pred vozidlom a upozorniť na to vodiča, ide ešte ďalej. V prípade potreby zvládne aj vozidlo automaticky zabrzdiť a predísť kolízii s prípadnými fatálnymi následkami.

Obrazovky ako pomocníci

Okrem základnej digitálnej prístrojovej dosky tvorí súčasť výbavy stredová obrazovka s uhlopriečkou 10,1, alebo 12,9 palca. Ovládanie sa pritom nápadne podobá na najmodernejšie osobné automobily. Vodič si môže vybrať medzi dotykovým ovládaním, hlasovými pokynmi, prípadne fyzickými ovládačmi. Tých sa nákladné vozidlá Scania, na rozdiel od mnohých osobných vozidiel, ani zďaleka nezriekajú. Vďaka tomu sa vodič v ovládacích prvkoch rýchlo zorientuje a nájde si spôsob, ako sa zžije s vozidlom.

Digitalizácia v službách efektívnosti

Jazda s nákladnými vozidlami so sebou prináša mnoho ďalších činností. Nie je to len samotné šoférovanie, ale aj sledovanie časov povinných prestávok, aktuálnej dopravy, alebo zmien miesta vykládky či ďalšieho nakladania tovaru. Scania tieto aktivity zjednodušuje a zahŕňa pod spoločnú strechu Scania Smart Dash. Tá prepája systémy správy vozidlového parku, aktuálne informácie o doprave a pridáva k ním aj cloudové služby, pričom dáta sa prenášajú pomocou technológie komunikačnej siete 5G. To všetko sa následne prejaví na vyššej bezpečnosti, produktivite a znížení nákladov na prevádzku.

Automobilka Scania má s elektrifikáciou svojich automobilov bohaté skúsenosti. Už od roku 2022 ponúka zákazníkom elektrické vozidlá na mestskú distribúciu, a tak bolo iba otázkou času, kedy portfólio rozšíria aj ďalšie elektrické kamióny vrátane ťahačov. Vzhľadom na tlaky na dopravu a zníženie jej podielu na tvorbe emisií skleníkových plynov pritom nestála otázky či sa to stane, ale kedy presne sa to stane. No a Scania stojí na čele automobiliek, ktoré našli odvahu a s touto technológiou prišli do sériovej výroby.

Stojí za zmienku, že nástup elektrickej mobility v nákladnej doprave spojili s výraznou digitalizáciou. Nie, že by nákladná doprava digitalizáciu doteraz nepoznala. Vypĺňanie knihy jázd, prípadne evidencie najazdených kilometrov a natankovaného paliva už dávno nie je na pleciach vodičov a túto administratívu prebrala elektronika v podobe rôznych záznamových zariadení. No Scania išla v tomto smere ešte ďalej. Digitalizáciou prešiel celý proces nabíjania. Od vyhľadávania vhodnej nabíjacej stanice, cez dobíjanie energie, až po spracovanie a fakturáciu. Scania zastrešuje všetky tieto kroky a robí to tak, aby mali dopravné spoločnosti minimum záťaže s týmito aktivitami, ktoré priamo nesúvisia s ich podnikaním. Tomu následne môžu venovať oveľa viac času a energie. A spokojnosť rastie na všetkých stranách.

Elektrifikácia pohonného reťazca sa spája s modularitou. To znamená, že s elektrickým pohonom si môžu zákazníci objednať viacero druhov vozidiel. Ťahače v regionálnej doprave predstavujú nevyhnutný základ. No ak si zákazníci želajú, môžu po meste jazdiť elektrické sklápače, čo isto poteší pri výstavbe v centrách miest. Zvlášť, pokiaľ ide o mestá s vytvorenými bezemisnými zónami. Veď prečo by mali práve stavebné stroje znečisťovať ovzdušie, keď všetci ostatní už využívajú elektriku? Alebo by si zákazníci priali chladiace vozidlá, prípadne nákladné automobily so skriňovou nadstavbou na rozvážku tovaru? Scania má pre nich riešenia presne podľa ich potrieb. S výfukovými plynmi sa švédska automobilka plánuje rozlúčiť a na tento prechod sa svedomito pripravuje

No a čo zákazníci? Podľa prvých informácií prejavujú o tieto riešenia veľký záujem. Aj keď zatiaľ skôr objednávajú, prípadne skúšajú menší počet elektrických vozidiel. Aby zistili, nakoľko im táto technológia bude vyhovovať, prípadne do akej miery musia upraviť svoju infraštruktúru. Po nazbieraní prvých skúseností svoj postoj prehodnotia a rozhodnú sa, akým smerom pokračovať. Aktuálny vývoj však nasvedčuje tomu, že Scania môže na tomto náročnom trhu uspieť. Nielen preto, že nadväzuje na osvedčenú kvalitu svojich produktov, ale aj preto, lebo sa k tejto problematike stavia komplexne. Napríklad aj tým, že sa intenzívne venuje aj nabíjaciemu štandardu Megawatt Charging System. Ako už názov napovedá, tento druh nabíjania by poskytol výkon 1 MW, takže by sa batérie ťahačov v regionálnej doprave nabili počas 45-minútovej povinnej prestávky vodiča. A to by už elektrifikácii nákladnej dopravy otvorilo dvere k oveľa vyššiemu dojazdu. Scania v spolupráci s Volvom a Daimlerom nasadí tento štandard na dobíjacích staniciach vznikajúcich v rámci projektu Milenca po celej Európe.




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.



ODPORÚČANÉ